Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stor eller liten SSD för en Mac Mini som HTPC?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då jag kommer skicka tillbaka vår Boxee Box så tänkte jag ersätta den med en Mac Mini Core i7 2.3GHz där jag ska uppgradera minnet till 16GB samt byta ut till en SSD.

Men då den endast ska agera som HTPC och strömma allt från servern så behöver jag inte ha någon gigantisk disk i den just nu. Räcker 60GB då eller?

Ja, jag förstår inte riktigt vad du ska med SSD till iofs. Ska du bara strömma krävs det ju inga superhastigheter från HDD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-28 12:08

SSD är mycket trevligt på en HTPC. Maskinen bli knäpptyst, du har inga vibrationer what so ever, den startar allting "instantly" även när den vaknar från vila osv. Helt klart värt det skulle jag säga!

Beroende på vad du ska göra med maskinen utöver själva uppspelningsfunktion räcker 60GB. Jag körde en 128GB disk då jag för över privata filmer till MacMinin från BluRay och DVD och använder den interna disken som mellan-lagring.

Ursprungligen av Erik.dv:

SSD är mycket trevligt på en HTPC. Maskinen bli knäpptyst, du har inga vibrationer what so ever, den startar allting "instantly" även när den vaknar från vila osv. Helt klart värt det skulle jag säga!

Fast på en Macmini låter väl fläktarna fortfarande "mer" än hårddisken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-28 12:32
Ursprungligen av PeeMaN:

Fast på en Macmini låter väl fläktarna fortfarande "mer" än hårddisken?

Inte när datorn belastas lite. Då hör man inte fläktarna. Vid uppspelning av media är min maskin knäpptyst.

Tack Erik.dv för svaren, var väl något åt det hållet som jag hade tankarna åt också, att köpa en 60GB och slänga ut den interna disken.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-28 19:45

Jag har inte ett ljud från min mac mini om jag inte konverterar film eller liknande på den, SSD för ljudnivån låter väldigt onödigt.

Alltihop verkar överdimensionerat, varför i7, 16GB ram och SSD om den bara ska vara htpc och streama?

Jag har en 2011 i5 2.5GHz och den är HTPC + streamar till appletv's, ipad, iphone och lite hemmaserver med fildelning mm.
Jag satte visserligen in 16GB ram i den, men jag kan inte påstå att jag märkt någon skillnad mot 4GB som var i från början, och den hanterar alltihop utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-28 21:26
Ursprungligen av Json_81:

Alltihop verkar överdimensionerat

Appappappapp... överdimensionerat är ett negativt laddat ord - låt oss istället nyttja ordet 'framtidssäkrad'

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-29 10:07
Ursprungligen av FreddeB:

Appappappapp... överdimensionerat är ett negativt laddat ord - låt oss istället nyttja ordet 'framtidssäkrad'

Sant

Men fortfarande slöseri. De pengarna som läggs på onödig prestanda räcker till en ny mac mini när det är dags för 4k upplösning.

Ursprungligen av Json_81:

Alltihop verkar överdimensionerat, varför i7, 16GB ram och SSD om den bara ska vara htpc och streama?

Tar hellre i7 för att vara framtidssäker då jag kan fortsätta använda den långt framöver.
16GB tar jag bara för att det är billigt samt att det känns tryggare med mera RAM än mindre.
SSD tar jag bara för att få upp hastigheten mot för traditionell HDD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-29 09:36

Beroende på vad man gör kan i7 och 16GB vara overkill. Jag skulle personligen inte haft något emot en i7 men jag klarar mig på min Dual Core i5.

SSD däremot är väldigt trevligt oavsett maskin.

1
Bevaka tråden