Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini Displayport - Displayport? Mac Mini + Dell-skärm

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-27 20:37

Jag tänkte köpa en Mac Mini 2012 och en Dell u2711-skärm. problemet är att jag senast köpte skärm runt 2005, så det har ju kommit lite nya kontakter som förvirrar.

Men om jag förstått saken rätt så är Thunderbolt-kontakten på Mac Minin också en Displayport Mini. Rätt?
Och då behöver jag en kabel (alt. adapter) med Displayport Mini i ena änden och "vanlig" Displayport i andra ändan? Typ en sån här från Macoteket.

Det som följer med skärmen är en "DisplayPort-kabel (DP-kabel)". Det låter inte som den skulle funka?

Och med den installationen skall jag kunna köra 2560 x 1 440 på skärmen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-27 20:50

Japp, det ska funka bra med de prylar du har nämnt. Det stämmer att den medföljande kabeln inte passar, men den skulle funka tillsammans med en adapter från Mini displayport till displayport-hona.

Enda skillnaden mellan MDP och DP är storleken/formen på kontakten. I övrigt går det exakt samma signaler på exakt samma "pins" genom båda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-27 21:00

Tackar!

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-10-30 15:00

Då passar jag på att låna tråden.

Har beställt en Dell U2713HM som jag ska ansluta till min 27" iMac.
Dock så undrar jag ifall jag får ut högsta upplösningen (2560x1440) med en mini Displayport till displayport -kabel?

Har nämligen läst att man bara får ut 1920x1080 med vissa kablar!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-30 15:05
Ursprungligen av Bloink:

Har beställt en Dell U2713HM som jag ska ansluta till min 27" iMac.
Dock så undrar jag ifall jag får ut högsta upplösningen (2560x1440) med en mini Displayport till displayport -kabel?

Det får du. Det är hdmi och dvi som ger lägre upplösningar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-10-30 15:20
Ursprungligen av Vassius:

Det får du. Det är hdmi och dvi som ger lägre upplösningar.

Perfekt Jag tackar för ett bra svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-08 17:29
Ursprungligen av Vassius:

Det får du. Det är hdmi och dvi som ger lägre upplösningar.

Dual link DVI och DisplayPort hanterar högre än 1920x1080 upplösning. Dock är inte alla DVI-kablar "dual link" så det är rekommenderat att köra DisplayPort om man kan. Det senare hanterar även högre än 8-bit färg (även om stödet för detta är minimalt eller icke-befintligt).

Det kan noteras att OSX verkar hantera DisplayPort-skärmar aningen annorlunda än DVI, eller så är bara nya Dellskärmar lite… konstiga. Jag har haft problem med min Dell 2311H via DisplayPort att datorn "tappar bort den" om man väcker skärmen precis när den går ner i vila. Det är ett fenomen min andra skärm, en Dell 22xx via DVI aldrig haft problem med via exakt samma dator. Omstart löser dock ovan problem som är tämligen ovanligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-08 17:58

Det blev ingen Dell-skärm för mig (jag ändrade mig efter att ha skrivit första inlägget), men den Samsung S27A850T jag köpte lirar fint med Mini 2012 och Displayport. 2560x1440 upplösning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-15 20:52

Kör Apples 30 tummare på min Mini funkar perfekt,

BD

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-15 21:14

Jag var inte nöjd med den kraftiga AG-coatingen på Dell U2711, trodde det skulle fungera fint men bytte till en TB Display. Funderade även på den Samsungen som Oskard skaffade. Trodde aldrig att jag skulle trivas med en glasskärm, men det fungerar bra.

1
Bevaka tråden