Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer du att köpa nya Windows 8?

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Microsoft har "släppt katten ur buren" och lanserat nya Windows 8. För den som vill köpa nya systemet så börjar priserna på 279 kr och uppåt för Pro-versionen.

Hur ser det ut i forumet? Kommer ni att köpa, eller har ni redan köpt Windows 8 Pro till er Mac?

Jag kommer nog att köpa nya systemet. Känns fräscht och trevligt med allt nytt. Gamla 7an kan slänga sig i väggen. Dock väntar jag på att Apple ska släppa nya drivrutiner så att det går att använda bland annat trackpaden på ett bra sätt.

Nix. Jag har en VMWare Fusion-maskin på min Mac som kör XP. Använder det 15 minuter per månad. På servern på jobbet är det samma upplägg men den går konstant, dock endast för att köra Visma Administration mot.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-26 09:32

Windows 8 ser ju ut som värsta mardrömmen... Men man lär väl tyvärr hamna där till slut (på jobb).
Kör lite WP7.5 på min jobbtelefon, det har sina fördelar, men även sina nackdelar. Framför allt är den intuitiva delen som har en hel del att önska. Många gånger måste du veta var du ska trycka för att komma åt en funktion, det går inte att gissa sig till. Kan tänka mig att samma fenomen kommer att finnas i Windows 8. Har sett några YouTube-klipp (hittar den inte nu) med personer som försöker använda Windows 8, det är humor på hög nivå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-26 10:32

Nej, det är inte värsta mardrömmen. Kör det på min jobblaptop och har bara positiva omdömen när det gäller prestanda och batteritid och när det gäller det vardagliga användandet i jobbet så märker jag ingen skillnad. Som med allt så är det en övergång innan man anpassar sig. Det hade jag med OSX och det hade jag med Win8.
Det jag inte provat ännu är de varianterna där man "rycker" skärmen och det blir enbart en platta utan tangentbord. Kan nog bli både bu eller bä med tanke på att man är så inkörd på iPad.

Men, om Win8 RT får ett tillräckligt bra fungerande Office samt en enhet med ungefär samma yttre som en iPad, kanske Surface, så blir det en vinnare jobbmässigt för mig (99% av in arbetstid spenderas i Excel/Word/Outlook).

Som svar på frågan: Nej, Win8 kommer inte in i min Mac. Ser ingen anledning till det privat. Hade jag haft en Mac i jobbet så hade svaret varit ja.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-26 12:21

Jag kommer inte köpa Windows 8. Jag kör på med OS X och ser inte att jag någonsin privat kommer byta till Windows, men man vet aldrig (är nog säkrast att tillägga). På jobbet är det Windows, men det är en annan sak då jag inte kan välja själv. Samtidigt är det bra att det finns alternativ, Apple och Microsoft får fortsätta att "tävla" mot varandra, de gynnar förhoppningsvis både OS X och Windowsanvändare.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-10-26 12:22

Har wmware med 7an som jag aldrig använder... tänkte att jag skulle spela men det har inte hänt ännu.

Så nej inget köp av win8. Varken till min mac eller till datorer på jobbet. (Tidigast om ett år när man vet att det fungerar bra får det komma in på jobbet).

Absolut. Jag ser fram emot det. Det är inte omöjligt att jag också köper Microsoft Surface, när den kommer med Intel Processor och Windows 8 Pro.

Jag tycker Windows har lyckats otroligt bra med estetiken i Touch/Metro

Jag ångrade mig. Tyckte det var ganska billigt, men sen började ju strulet. Måste uppgradera VMWare Fusion till version 5, för styvt 40 €. När jag sen tankar in detta gnäller Win 8-installeraren om att min SCSI-tjohejsan inte är kompatibel och låter mig inte fortsätta. Inser att kanske jag klantat till det med min virtuella maskin och försöker backa till en TimeMachine-backup varpå ingenting händer utom att den ursprungliga filen som skulle skrivas över med versionen från TimeMachine blir skadad. Kopierar nu över en virtuell XP-maskin från en annan dator och ger mig på det ytterligare en gång.
Allt detta för att en leverantör envisas med att ha sin prislista i en Excel-fil med VB-makro som inte låter sig köras i Excel 2011 för Mac. Guuuud vad jag älskar allt som Microsoft gör.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag ångrade mig. Tyckte det var ganska billigt, men sen började ju strulet. Måste uppgradera VMWare Fusion till version 5, för styvt 40 €. När jag sen tankar in detta gnäller Win 8-installeraren om att min SCSI-tjohejsan inte är kompatibel och låter mig inte fortsätta. Inser att kanske jag klantat till det med min virtuella maskin och försöker backa till en TimeMachine-backup varpå ingenting händer utom att den ursprungliga filen som skulle skrivas över med versionen från TimeMachine blir skadad. Kopierar nu över en virtuell XP-maskin från en annan dator och ger mig på det ytterligare en gång.
Allt detta för att en leverantör envisas med att ha sin prislista i en Excel-fil med VB-makro som inte låter sig köras i Excel 2011 för Mac. Guuuud vad jag älskar allt som Microsoft gör.

Använd VMWares egna "snapshots" i stället – det är det de är till för

Parallels har gått ut med varningar till användare om att de inte ska installera win8 än: Parallels warns Mac users to not upgrade to Windows 8 | 9to5Mac

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-26 13:54
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Parallels har gått ut med varningar till användare om att de inte ska installera win8 än: Parallels warns Mac users to not upgrade to Windows 8 | 9to5Mac

Borde det inte gå en generell varning till alla att aldrig installera Windows på någon dator...

Ursprungligen av AndyK:

Borde det inte gå en generell varning till alla att aldrig installera Windows på någon dator...

Japp, och det skulle finnas en internationell lagstiftning om bestraffning av folk som gör saker som inte går att köra på OS X.

Ursprungligen av pmarriott:

Japp, och det skulle finnas en internationell lagstiftning om bestraffning av folk som gör saker som inte går att köra på OS X.

Att installera windows på en dator är detsamma som "kapital punishment". Dels blir du berövad på en massa pengar i onödan o dels blir du berövad på ditt goda humör

Absolut inte. iOS är mitt primära operativsystem, OS X mitt sekundära. Har inget behov av ett tredje.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-26 15:36

Som student får jag 8:an gratis. Efter att ha prövat som virtuell maskin (Virtualbox) och hunnit bli tokfrustrerad åkte eländet ut, och in med 7:an igen. Ska lära mig C# enligt läroplanen, enda anledningenajg behöver windows. Man kan nästan tro att MS designat 8:an på så sätt att den skall upplevas som otymplig när den körs som en virtuell maskin i ett fönster. I Metro drar man ner ett program för att stänga det, men det funkar inte i Windowsläge. Jag fullkomligt hatar inkonsekventa GUI.

Sambon med sin 3 veckor gamla ASUS, med 7:an ställer sig frågande varför hon ska punga ut med 139kr för att uppdatera till 8:an. (Vill bergis inte köra en engelsk studentvariant i två år, utan isåfall blir det svensk upgrade)

Sambon: -Varför? Funkar väl bra som det är?
Jag: För att du slipper startknappen, du får en hel skärm med startknappen istället. Där du kan se väder, mail och annat.
Sambo: -Vädret ser jag genom fönstret, kan man få tiodygnsprognoser där? Va ingen startknapp? *fniss*
Jag: hmm...

Senast redigerat 2012-10-27 00:27

Har nu köpt Windows 8 Pro via uppgradering för 279 kr

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-10-26 16:20

Nej!

Bla, bla, ditt meddelande är för kort...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-26 17:13

Jag köpte Mac för att slippa Windows.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-10-26 17:21

Varför skulle jag vilja skita ner min Mac med något skräp från microsoft!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-26 19:25

Här jobbar jag med att rensa ut allt från Microsoft från mitt hem så det blir inget Windows 8.

Tjejens thinkpad ligger i ett skåp och en HP Windows 7 burk är i sovrummet för att köra film på men det är allt.

Har en Appel TV i vardagsrummet, Om jag någon gång köper en till så åker HP datorn ut för gott

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-26 20:12

Jag är faktiskt lite sugen på att testa Windows 8. Vet inte hur känslig uppgraderingsversionen är. Jag äger ju flera windowslicenser, men har ingen aktiv windows-dator i hushållet längre (eller vet vart skivorna är). Antar att de inte gjort som Apple, att man ändå kan köra en clean install istället för att de facto uppgradera från en fungerande version?

Det är på sätt och vis rätt onödigt att ha tillgång till Windows när jag har ett apple-hem där allt fungerar bra med varandra (iOS/OS X + iCloud och Apple TV), men kan inte låta bli att vara nyfiken på vad de har hittat på.

Förstår inte vitsen med alla fyrkanter, ser för djävligt ut

Vad man tycker om utseendet är så klart en smaksak, men vad fyrkanterna står för är ju egentligen samma sak som fönster i traditionella Windows eller Mac os, bara lite smartare och effektivare

Ursprungligen av disktant:

Förstår inte vitsen med alla fyrkanter, ser för djävligt ut

Jag tycker faktiskt att det raka gränssnittet är helt suveränt. Bort från glansiga Windows 7.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-26 21:54

Kommer köpa det under helgen, en win8 pro ENG. Jag är inte mycket för windows men jag ser det mer som "mer kunskap i ryggsäcken". Tycker om o lära mig nya saker. Tror inte Win8 kommer skilja sig så mycket från win7 men "metro" kan inte vara den enda skillnaden. Nått måste ju har blivit bättre. "Metro" (MU) måste jag nog ändå "lära" mig för jag är 100% säker att jag kommer få sitta många timmar hos bekanta om köpt en win8 burk (agera support och utbildare)

Ursprungligen av Kenneth M:

Kommer köpa det under helgen, en win8 pro ENG. Jag är inte mycket för windows men jag ser det mer som "mer kunskap i ryggsäcken". Tycker om o lära mig nya saker. Tror inte Win8 kommer skilja sig så mycket från win7 men "metro" kan inte vara den enda skillnaden. Nått måste ju har blivit bättre. "Metro" (MU) måste jag nog ändå "lära" mig för jag är 100% säker att jag kommer få sitta många timmar hos bekanta om köpt en win8 burk (agera support och utbildare)

Man kan väl säga att Metro är den stora skillnaden som du ser. Sedan är det så klart en del andra skillnader också. Sedan tycker jag att nya versionen känns snabbare än sin föregångare. Mer responsivt och trevligare saker att hantera. Synd bara att jag inte lyckas aktivera fanskapet och att Apple inte har släppt drivrutiner för detta ännu.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-27 18:00

Enda fördelen med det nya grafiska gränssnittet är att det kan inte vara speciellt jobbigt för grafikkortet att hantera det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-27 18:20

Nej aldrig utan min gamla Win XP Home Edition fungerar bra under VMware Fusion dom gånger jag behöver använda Windows som typ är max 1ggr/månad.

Jag hade iaf en felfri uppgradering med uppgraderings-assistenten direkt från skrivbordet i Windows 7 på min imac early 2009 rakt av.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-10-27 23:59

Windows 8 är intressant då det är ett helt ny typ av användargränssnitt, handrörelsestyrt, istället för klassiskt skrivbord med små ikoner för musstyrning. Både Ios och Android har samma tänk, men det nya här är ju att man vill ha det för stationära datorer också. Jag hoppas Apple följer efter. Tänk på filmen Minority report, där är vi snart

Svar på frågan, Win 8 till Macen, nej.

Bevaka tråden