Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Moccamaster?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-20 13:45

Skulle förvåna mig mycket om det inte finns en del här som kör med Moccamaster. Ska själv snart tillhöra dem. Men vilken modell ska man ta?

Jag får för mig att man verkar ha slutat med vissa modeller för på deras hemsida hittar jag inte en del modeller som säljs i Sverige.

Jag vill inte ha någon snikmodell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-20 13:58

Min åsikt som du kanske inte kommer gilla som blivande Moccamaster kund är att de är ett slöseri med pengar. Vidare är de enligt mig väldigt dumt designade, speciellt när de kostar så mycket som de gör.

Vi kör en 2000 kr Moccamaster på jobbet där jag hemma kör en c:a 700 kr Philips bryggare. Den senare föredrar jag i alla lägen faktiskt.

Inte så mycket till hjälp kanske men ja…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-20 14:00

Jag har en Moccamaster Clubline och den är i världsklass, i alla fall när det kommer till kaffet som den gör.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-08-20 17:29

Jag gillar handpresso. Inte så dyr, bra kaffe och man kan ha med den överallt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-20 18:24
Ursprungligen av andas:

Jag gillar handpresso. Inte så dyr, bra kaffe och man kan ha med den överallt.

Jag träffade ett par när jag var ute och vandrade i fjällen i somras. De hade en Handpresso med sig, snälla och trevliga som de var bjöd de mig på en Espresso och en kaka ute på fjället. Det smakade underbart och var ett trevligt avbrott från pulverkaffet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-20 20:31
Ursprungligen av Erik.dv:

Min åsikt som du kanske inte kommer gilla som blivande Moccamaster kund är att de är ett slöseri med pengar. Vidare är de enligt mig väldigt dumt designade, speciellt när de kostar så mycket som de gör.

Vi kör en 2000 kr Moccamaster på jobbet där jag hemma kör en c:a 700 kr Philips bryggare. Den senare föredrar jag i alla lägen faktiskt.

Inte så mycket till hjälp kanske men ja…

Nja, kanske inte så mycket till hjälp..:cool:. Som kaffenärd tror jag mig kunna påstå att många tillverkare närmat sig Moccamaster. Hörde att OBH Nordica ska vara minst lika bra. Det finns som sagt säkert fler. Men, nu är siktet inställt på en Moccamaster. Efter 15 år som riktig kaffefanatiker vill jag äga en riktig Moccamaster.

Ursprungligen av stile:

Jag har en Moccamaster Clubline och den är i världsklass, i alla fall när det kommer till kaffet som den gör.

Tack för tips.

Ursprungligen av andas:

Jag gillar handpresso. Inte så dyr, bra kaffe och man kan ha med den överallt.

Njaa, det var ingen cykelpump ombyggd till kaffebryggare jag var ute efter..:D Men jag tror det är en underbar produkt för utomhusliv. Själv hade jag tänkt ha min i köket. Kaffet kommer framförallt drickas i en radie av 20m från bryggaren..;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-20 22:35

Jag älskar rikitgt bra kaffe, men jag ser som sagt inte vitsen av Moccamaster mot en annan bra bryggare. Men visst finns många sunkiga bryggare där ute...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-08-20 23:10

Den passade inte in i din fråga inser jag när jag tänkt efter. Jag skulle själv vilja ha en moccamaster så småning om.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-08-21 01:55

Se till att få en med filterhållare, dvs att man kan ta ut kannan medans filtret hänger kvar ovanpå.
Moccamaster är enligt mig halvdant designade, men gör riktigt gott kaffe. Andra maskiner är säkert jämförbara, allt enligt "man får vad man betalar för".

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-08-21 08:33

Jag kör med Clubline eller två st faktiskt. En hemma och en i sommarhuset. Är riktigt nöjd med resultatet men se till att köpa bra filter med. Har testat ett gäng men tycker nog att jag får bäst resultat med Melitta Classic. Har även en vägghängd Moccamaster kaffekvarn som är perfekt för bryggmalet kaffe. Skulle jag köpa en bryggare i dag blev det Moccamaster med termos eftersom jag alltid häller över kaffet på en sådan.

Ett hett tips är att bryta av den flärp som gör att man kan stänga utloppet i filterhållaren...
Just den funktionen har på jobb lett till ett stort antal misslyckade kannor.
Det som händer är att filtret svämmar över och sumpen rinner ner i kannan och om man har otur ner på köksbänken. Värdelöst!
Den finns för att man ska kunna ta ut kannan under bryggning - om man har modellen med hållare till filterhållaren -men det är bättre att lära sig tekniken att ta ut kannan, flytta in muggen under filtret och sen hälla från kannan.
I övrigt gillar jag maskinen, inga andra klagomål.

/m

  • Medlem
  • 2012-08-21 23:59
Ursprungligen av martinator:

Det som händer är att filtret svämmar över och sumpen rinner ner i kannan och om man har otur ner på köksbänken. Värdelöst!

Been there, done that. Har man "tur" så gjorde man så lite kaffe så att det får plats i filtret. Men kaffe som dragit i 10 minuter är inte gott, tro mej...

På så sätt saknar jag den OBH Nordica King of Coffee som vi hade innan vi skaffade Moccamastern. Och jag kan inte påstå att jag känt någon skillnad i smaken mellan Nordican och Moccamastern.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-21 23:14

När man kollar på Elgiganten tex så finns det moccamasters från 1000-2000:-, vad är skillnaden på de olika? De ser ju nästan identiska ut, men skiljer 1000:- i pris..?!

Ursprungligen av raubas:

När man kollar på Elgiganten tex så finns det moccamasters från 1000-2000:-, vad är skillnaden på de olika? De ser ju nästan identiska ut, men skiljer 1000:- i pris..?!

På de billigaste vilar filterhållaren på kannan vilket gör att man inte kan lyfta av kannan utan att den följer med, vilket känns ganska osmidigt.

Satsa annars på att köpa en bra kvarn.
Själv har jag en hyfsad kvarn där jag kan ställa grovleken på malningsgraden.
Jag kör nog på grövsta möjligt om jag inte minns fel och så kör jag franskpressat kaffe efter följande procedur.
* Maler kaffet och kokar upp vatten i vattenkokare.
* När vattnet kokat klart låter jag det vila ca 30-45 sekunder så det sjunker lite i temperatur.
* Häller på malda bönor och vatten i frankpressen, kanske rör om med en sked beroende på hur blandat det blev när jag hällt på vattnet.
* Låter kaffet stå i ca 4 minuter innan jag pressar och dricker.

Blir bra mycket godare än när vi kör i bryggaren hemma, men då har vi iofs ingen av de bättre, dock blir det så pass bra att jag känner att godare behövs inte och franskpressen tar lite plats och är lättskött.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-26 21:33

Jag är på gång att eventuellt köpa en ny kaffebryggare. Såg nu att det fanns en Moccamaster Clubline KB741 för 999:-. Är denna modell en som kan rekommenderas för en kaffemissbrukare?
http://www.elgiganten.se/product/hem-hushall/kaffe-espresso/KB741W/moccamaster-kaffebryggare

Senast redigerat 2012-10-26 21:56
Ursprungligen av joakimo:

Jag är på gång att eventuellt köpa en ny kaffebryggare. Såg nu att det fanns en Moccamaster Clubline KB741 för 999:-. Är denna modell en som kan rekommenderas för en kaffemissbrukare?

Ja. Komplettera gärna med en kvarn

Ursprungligen av Striberger:

Ja. Komplettera gärna med en kvarn

+1

Netonnet har Wilfa CGR-1 för 549, mig veterligt så är det billigaste kvarnen man kan köpa om man vill ha riktigt malverk (knivkvarnar ska man undvika).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-29 20:53
Ursprungligen av Samuel K:

+1

Netonnet har Wilfa CGR-1 för 549, mig veterligt så är det billigaste kvarnen man kan köpa om man vill ha riktigt malverk (knivkvarnar ska man undvika).

Blev en sväng förbi netonnet efter jobbet, en Wilfa CGR-1 och en Moccamaster k741 följde med hem.
Lättpåverkad jag, nähä?
Nu gäller det bara att klura ut vilka bönor/rostning som smakar bäst.

Ursprungligen av 33_cl:

Blev en sväng förbi netonnet efter jobbet, en Wilfa CGR-1 och en Moccamaster k741 följde med hem.
Lättpåverkad jag, nähä?
Nu gäller det bara att klura ut vilka bönor/rostning som smakar bäst.

Det kostar dig 40:- eller så att prova "Classic SVEA" - kolla efter guld/vita paket.
Gör ett test, det KAN vara de bästa investerade 40:- du gjort på länge.

i en så het bryggare (alltså en RIKTIG bryggare) skall du inte låta kaffet stå efter det runnit
ner i mer än max en kvart. Sedan börjar det bli beskt.....
Detta tror jag gäller oavsett vad du laddar den med sedan...

Ursprungligen av 33_cl:

Blev en sväng förbi netonnet efter jobbet, en Wilfa CGR-1 och en Moccamaster k741 följde med hem.
Lättpåverkad jag, nähä?
Nu gäller det bara att klura ut vilka bönor/rostning som smakar bäst.

Kul! Snöa in på bönor är nästa steg och väldigt kul. Mitt standardkaffe just nu är Johan&Nyström Buena Vista, gillas skarpt!

Ursprungligen av onnyt:

Jag har en Krups och en Bosch-kvarn, båda med keramiksa kvarnhuvuden. Först när jag köpte Moccamasters kvarn var jag nöjd med resultatet. Ni får nog kolla in konstruktionen på den kvarnen innan ni uttalar er. Skall dock tilläggas att den bara är för bryggkaffe.

Jag sade iofs kvarnar med riktigt malverk, inte sånt där Jag är inte förvånad om en elgiganten-kvarn som bränner bönorna mellan sina pyttiga malskivor ger sämre resultat än en knivkvarn.

Det enda som skulle tala emot Wilfa-kvarnen är att den dels inte riktigt håller måttet om man någon gång vill ge sig på espresso, och att den är lite plastig. Vill man köpa nånting som är snäppet vassare så är Nivona CafeGrano 120 grymt bra, har en kompis som kört med en sån i jättemånga år nu och är väldigt nöjd. Kostar som två Wilfa-kvarnar (runt 1300) men kan dubblera som tillhygge ifall man behöver slå ihjäl en björn, elefant eller annat större däggdjur.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-06 20:59
Ursprungligen av Samuel K:

Kul! Snöa in på bönor är nästa steg och väldigt kul. Mitt standardkaffe just nu är Johan&Nyström Buena Vista, gillas skarpt!

Har testat Arvid Nordquists Classic Gran Dia & Colombia Mancali än så länge, Colombia Mancali är favorit. Goflorps Classic Svea har jag inte hittat än....Nu ligger Johan&Nyström Buena Vista med på "att hitta listan" också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-03 20:07
Ursprungligen av Samuel K:

+1

Netonnet har Wilfa CGR-1 för 549, mig veterligt så är det billigaste kvarnen man kan köpa om man vill ha riktigt malverk (knivkvarnar ska man undvika).

Varför undvika knivkvarnar?

Ursprungligen av xms67:

Varför undvika knivkvarnar?

Knivarna hackar ner kaffet så det finns ingen chans att få kaffet jämngrovt, det blir alltifrån kok till espresso på en och samma "malning".

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-11-04 19:44
Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Knivarna hackar ner kaffet så det finns ingen chans att få kaffet jämngrovt, det blir alltifrån kok till espresso på en och samma "malning".

Tycker att det är precis tvärt om. Har haft några kvarnar genom åren och tycker att Moccamasters kvarn (med knivar) är den som ger bäst resultat

Inlägg 1778

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-26 22:54

Kan inte modellerna exakt, men varför en vit?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-26 22:59
Ursprungligen av reboot81:

Kan inte modellerna exakt, men varför en vit?

Den vita modellen var prissänkt över helgen.

OBH King of Coffee är en skitbra kokare. Finns i två modeller, en med lägre effekt som har klenare platta osv.
Köp den tuffare modellen.

Gör samma sak som Moccamaster - alltså brygger vid hög temp (93 grader) och snabbt - kaffet klart på 3-4 min.
Plattan håller även den högre temp så man får inte låta kaffet stå i 30 min - då smakar det apepiss.

Kör bryggaren på "Svea" från Arvid Nordqvist och skit i såväl sura Gevalia som Löfbergs Lila.

EDIT; kollar på OBH Nordica och de verkar som om de har lagt av med KoC....
Nåt i Chiliserien verkar ersätta. Dumjävlar. Köp en Moccamaster då.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-10-27 00:16

Denna har vi och den har automatisk avstängning efter någon timme, kaffet blir verkligt välsmakande, naturligtvis beroende på vattnet och kaffet men är verkligen nöjda med smaken och den är i aluminium....:$

Vårt vatten föredrar tydligen Löfbergs Lila men det beror ju som sagt på vattnet,

Moccamaster Kaffebryggare KB 741 Silver AO - Elgiganten

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-27 00:20

Ska sova på saken om ny kaffebryggare. Nuvarande bryggare håller tyvärr på att rasa isär.

Bevaka tråden