Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skulle ha köpte en MacBook Pro 13 Retina idag, men...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vadstena
  • 2012-10-26 17:44

Hälsade på hos Digital Inn i Linköping för att titta/köpa denna på pappret underbara maskin.

Jag har idag en MacBook Pro 13 mid 2010 med dubbla SSD och 8GB ram, så prestanda förväntar jag mig inget lyft på, men skärmen! Vill ha 2 fönster öppna samtidigt på skärmen bredvid varandra - precis som på jobbet med 2560 x 1600 (på en 27 tum). Förstår att på 13 tum blir det mycket litet, men det gör mig inget, tror jag iaf. Vill se det i verkligheten innan jag bestämmer mig.

Under tiden dom installerar den nyanlända 13-tummaren fingrar jag på 15 tum retina och blir förbryllad. Den är ju inte alls på 2880 som reklamen säger, det mesta man kan ställa upp den på är 1920, dvs det går inte att ha två browsers bredvid varandra med en normal sida, t.ex. blocket.se.

Pratar med inte mindre än 3 olika personer i personalen, ingen förstår detta, "första gången dom hör det", osv. Går därifrån grymt besviken. Är det så att Apple ljuger - att det inte går att ställa upp skärmen? Under hela besöket hinner jag också reflektera över hur klarar dom att driva denna butik? Många måste ju gå dit för att kolla och sedan beställa på Internet. Bestämmer mig för att det måste vara så att folk uppskattar närheten och kompetensen.

Väl hemma slår jag på min dator och efter 2 minuters googling hittar jag denna sida, 4 Ways to Run a Retina MacBook Pro at 2880×1800 Native Resolution - så mycket för min teori... Man kan alltså med 3:e parts program slå på önskad upplösning, Nu infinner sig flera frågor; varför visste dom inte detta i butiken? Hur ser det ut när man drar på full upplösning - är det användbart? Varför stödjer inte Apple detta från början? Kommer det att bli problem senare, typ att Apple förhindrar mig från att köra full upplösning? Önskar att kompetent personal på Digital Inn hade kunnat den här typen av frågor, men nej... Någon här?

Ja, det vet nog "många" här. Diskuteras lite här och var i trådar också.

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2012-10-26 17:56

Då får vi hoppas någon av dom hittar hit, för jag hittar inte dom trådarna via sök-funktionen... MBP 13 retina är ju så ny så det borde ju finnas på 1:a sidorna iaf trodde jag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-26 18:34
  • Medlem
  • Vadstena
  • 2012-10-26 18:52

Tack Edin, dock väldigt teoretisk tråd med en massa tro/tyckanden. Jag söker någon som har erfarenhet av att faktiskt köra upp 13, eller 15-tummaren retina versionen i full spätta - är det användbart, eller kräver det "Falkögon" som någon skrev?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-26 18:58
Ursprungligen av mans71:

Tack Edin, dock väldigt teoretisk tråd med en massa tro/tyckanden. Jag söker någon som har erfarenhet av att faktiskt köra upp 13, eller 15-tummaren retina versionen i full spätta - är det användbart, eller kräver det "Falkögon" som någon skrev?

Med tanke på att poängen med retina är att man inte ska kunna urskilja enskilda pixlar på normalt användningsavstånd så kan man räkna med att "vanlig" text (en pixel breda linjer i bokstäverna) kommer att bli i praktiken oläsbar.

Ursprungligen av mans71:

Tack Edin, dock väldigt teoretisk tråd med en massa tro/tyckanden. Jag söker någon som har erfarenhet av att faktiskt köra upp 13, eller 15-tummaren retina versionen i full spätta - är det användbart, eller kräver det "Falkögon" som någon skrev?

Det blir väldigt litet. Idén med Retina är inte att du ska köra den stora upplösningen i sifferdetalj.

Ursprungligen av mans71:

Är det så att Apple ljuger - att det inte går att ställa upp skärmen?

Inte då. Jag antar att du hängt med senaste två åren, men om inte så är grejen med Retina att 1 teoretisk pixel blir 2 (två på längden och två på bredden). Den ökade upplösningen används primärt till förbättrad detaljåtergivning, inte att få plats med mer på skärmen, förutom t.ex. i retinaanpassade bildredigeringsprogram där bilderna renderas 1:1 och därför ser ut att vara 50% utzoomade.

Det går som sagt att tvinga bildskärmen att inte köra i HiDPI-läge; vissa spel som körs i fullskärm förstår inte heller den inställningen utan hanterar skärmen som en vanlig 2880x1800. Samma med Windows, om man har den sortens böjelser. Det bör inte vara någon större skillnad i prestanda att göra så, eftersom OS X ritar upp en skärmbild på 2880x1800 i bägge fallen.

Ursprungligen av mans71:

Tack Edin, dock väldigt teoretisk tråd med en massa tro/tyckanden. Jag söker någon som har erfarenhet av att faktiskt köra upp 13, eller 15-tummaren retina versionen i full spätta - är det användbart, eller kräver det "Falkögon" som någon skrev?

Det är möjligt, om du antingen har korrigerad synskärpa 1,0 eller lägre och är beredd på att faktiskt inte se allt, alternativt har > 1,0 och är beredd att anstränga synen. Har själv visus 1,5 och kan urskilja pixlar även på retinaskärmar, men det har ärligt talat aldrig slagit mig att någon vill använda sin dator till den där sortens synträning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-27 08:23

Det som händer om du kör en 13" MBPr i full upplösning är att allting blir hälften så stort jämfört med din nuvarande MBP.
Så ta dig en titt på allt du använder och fundera på om det är ok att det är hälften så stort (tänk på att med hälften så blir t ex en knapp en fjärdedel av ytan).

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2012-10-27 08:41

Hittade lite trådar om ämnet och tror att jag kommer att gilla detta ändå trots att det blir smått. Beställde nyss en 13 retina, får se hur det blir i verkliga livet att använda.

1
Bevaka tråden