Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Priser på externa hårddiskar och usb-minnen höjs

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alla som äger en bil borde få en extra fortkörningsbot i månaden för de kör säkert för fort lite då och då.

Ursprungligen av ill_chrill:

Alla som äger en bil borde få en extra fortkörningsbot i månaden för de kör säkert för fort lite då och då.

Just det! Kul att 99.se valt Per Gessle sittande på en Ferrari som huvudbild. Det är humor.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-25 13:39
Ursprungligen av ill_chrill:

Alla som äger en bil borde få en extra fortkörningsbot i månaden för de kör säkert för fort lite då och då.

Ja, om inte annars för att det finns andra som kör för fort.

Är inte piratkopiering ett brott? Hur kan man ta betalt för det? Är det ok o kopiera om man har betalat avgiften?
Borde inte avgiften ligga på datorer? Det är ju lite svårt o fildela utan dator. Eller kanske på internetuppkopplingen?

Man kanske bara borde ta ut avgiften på alla som har syn eller hörsel så att man inte missar någon potentiell tjuv.

Ursprungligen av ill_chrill:

Är inte piratkopiering ett brott? Hur kan man ta betalt för det? Är det ok o kopiera om man har betalat avgiften?
Borde inte avgiften ligga på datorer? Det är ju lite svårt o fildela utan dator. Eller kanske på internetuppkopplingen?

Man kanske bara borde ta ut avgiften på alla som har syn eller hörsel så att man inte missar någon potentiell tjuv.

Piratkopiering är ett brott. Vad Copyswede vill ha ersättning för är privatkopiering, alltså den lagliga rätt du har att kopiera musik, film och annat till din närmaste familjekrets, etc. De vill helt enkelt ha ersättning för att du utövar du lagliga rätt och menar att de förlorar pengar för att du har rätten på din sida.

Det är att likna vid trafikskatten man betalar som bilägare - man kanske inte kör på alla vägar i Sverige men man är med och betalar för dem ändå.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Piratkopiering är ett brott. Vad Copyswede vill ha ersättning för är privatkopiering, alltså den lagliga rätt du har att kopiera musik, film och annat till din närmaste familjekrets, etc. De vill helt enkelt ha ersättning för att du utövar du lagliga rätt och menar att de förlorar pengar för att du har rätten på din sida.

Det är att likna vid trafikskatten man betalar som bilägare - man kanske inte kör på alla vägar i Sverige men man är med och betalar för dem ändå.

Aha! Tack för förklaring.
De där sysslar jag inte alls med och om ja skulle göra det skulle jag använda mig av Dropbox. Orka cykla fram o tillbaks till mamsen med USB-stickor med Bob Dylan på.

Problemet är att denna avgift inte bara ligger på externa hårddiskar och usb-minnen utan också på brännbara cd- och dvd-skivor, med mera. Jag kan köpa att Copyswede försöker lindra effekterna av piratkopiering men om jag tar en bild med min kamera, eller skriver en artikel, och sparar dessa på min hårddisk i min dator så är det helt okej, men lagring som ansluts via usb eller annan teknik är helt plötsligt att betrakta som en potentiell spridningskälla av upphovsrättsskyddat material.

När Copyswede inser hur fel ute de är så riskerar våra mobiltelefoner och vårt bredband att vara nästa måltavla för deras straffskatt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 15:38
Ursprungligen av Joacim Melin:

När Copyswede inser hur fel ute de är så riskerar våra mobiltelefoner och vårt bredband att vara nästa måltavla för deras straffskatt.

Det vattnas garanterat i munnen på Copyswede när de sitter och räknar på hur mycket pengar de skulle kunna klämma konsumenterna på genom skatt på bredband och mobiler.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-25 16:16
Ursprungligen av ill_chrill:

Aha! Tack för förklaring.
De där sysslar jag inte alls med och om ja skulle göra det skulle jag använda mig av Dropbox. Orka cykla fram o tillbaks till mamsen med USB-stickor med Bob Dylan på.

Försiktigt nu. Jag läste för ett tag sedan att de börjat snegla på dropbox och liknande moln-lagringar.

Ursprungligen av Json_81:

Försiktigt nu. Jag läste för ett tag sedan att de börjat snegla på dropbox och liknande moln-lagringar.

Skulle EU införa någon form av direktiv om detta så skulle nog de molntjänster som erbjuder gratis lagring dra öronen åt sig eftersom det lätt skulle kunna bli dyrt och ganska bråkigt. Tänk er bara när Copyswede kontaktar exempelvis Dropbox eller Google och begär ut information om vilka molnlagringskunder som sitter i Sverige...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 14:52
Ursprungligen av Joacim Melin:

Piratkopiering är ett brott. Vad Copyswede vill ha ersättning för är privatkopiering, alltså den lagliga rätt du har att kopiera musik, film och annat till din närmaste familjekrets, etc. De vill helt enkelt ha ersättning för att du utövar du lagliga rätt och menar att de förlorar pengar för att du har rätten på din sida.

Det är att likna vid trafikskatten man betalar som bilägare - man kanske inte kör på alla vägar i Sverige men man är med och betalar för dem ändå.

Copyswede har misslyckats med att nå ut med varför de vill ha ersättning för privat kopiering. Hade de varit lika tydliga (fått ut det i media) som du var med ditt inlägg hade de nog haft lite det lite lättare på jobbet

Ursprungligen av Joacim Melin:

Piratkopiering är ett brott. Vad Copyswede vill ha ersättning för är privatkopiering, alltså den lagliga rätt du har att kopiera musik, film och annat till din närmaste familjekrets, etc. De vill helt enkelt ha ersättning för att du utövar du lagliga rätt och menar att de förlorar pengar för att du har rätten på din sida.

Det är att likna vid trafikskatten man betalar som bilägare - man kanske inte kör på alla vägar i Sverige men man är med och betalar för dem ändå.

Inte för att jag vill vara näsvis här men du skrev faktiskt i din artikel att det var just för piratkopiering de ville kompensera yrkesgrupperna.
"Det EU-direktiv som Copysweden har tagit på sig att administrera i Sverige handlar dels om att licensiera vidareanvändning av verk i radio och tv, och dels om de förluster som de nyss nämnda yrkesgrupperna drabbas av när deras verk piratkopieras och den förlusten skall därför kompenseras genom ett påslag på tomma cd- och dvd-skivor, portabla musikspelare (som exempelvis iPod), enheter för hårddiskinspelning (eller “hårddiskvideoapparater” som det kallas på byråkratsvenska), usb-minnen och hårddiskar."
Är det alltså både pirat- och privatkopiering de vill kompensera för?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 17:11

Jag kan tycka att det ligger något i att producenter ska få ersättning för att deras verk kopieras/sprids, dvs för privatkopieringen. Problemet här, liksom för alla skatter och avgifter, är att ju längre bort från källan man kommer ju svårare är det att "pricka rätt". Man riskerar då att både får med för lite och för mycket. Det är till exempel därför källskatt är så mycket mer effektivt än att göra grundredovisningen på slutet av året. Det finn många fler exempel på detta. För att få folk att förstå privatkopieringsavgiften och få in rätt summa borde man ju lägga avgiften redan vid källan, dvs på skivan, låten, filmen etc. På så sätt skulle man få in pengar men inte från annan kopiering. Man skulle man även få in pengar för sådant som folk kopierar och delar på andra lagringsmedia. Slutligen skulle det bli klart för folk att de betalar för privatkopiering. Man kanske till och med skulle kunna ha summan angiven vid köpet, lite som att vissa skatter finns utskrivna.

När det gäller EU och molntjänsterna har man kommit ganska långt i avgiftsdiskussionerna. Att lägga det på användarnas registreringsland blir troligen inte möjligt eftersom man vet att många är registrerade i "fel" land och att de riskerar att bli fler. Likaså vet man att avgiftsbelägga utifrån servrarnas geografiska placering skulle slå ut företag och företagslokaliseringar inom EU. Riktigt var man är i diskussionen just nu vet jag inte, bara att det är ett pågående och ganska aktivt arbete

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-10-27 14:42
Ursprungligen av Katinka:

Jag kan tycka att det ligger något i att producenter ska få ersättning för att deras verk kopieras/sprids, dvs för privatkopieringen. Problemet här, liksom för alla skatter och avgifter, är att ju längre bort från källan man kommer ju svårare är det att "pricka rätt". Man riskerar då att både får med för lite och för mycket. Det är till exempel därför källskatt är så mycket mer effektivt än att göra grundredovisningen på slutet av året. Det finn många fler exempel på detta. För att få folk att förstå privatkopieringsavgiften och få in rätt summa borde man ju lägga avgiften redan vid källan, dvs på skivan, låten, filmen etc. På så sätt skulle man få in pengar men inte från annan kopiering. Man skulle man även få in pengar för sådant som folk kopierar och delar på andra lagringsmedia. Slutligen skulle det bli klart för folk att de betalar för privatkopiering. Man kanske till och med skulle kunna ha summan angiven vid köpet, lite som att vissa skatter finns utskrivna.

När det gäller EU och molntjänsterna har man kommit ganska långt i avgiftsdiskussionerna. Att lägga det på användarnas registreringsland blir troligen inte möjligt eftersom man vet att många är registrerade i "fel" land och att de riskerar att bli fler. Likaså vet man att avgiftsbelägga utifrån servrarnas geografiska placering skulle slå ut företag och företagslokaliseringar inom EU. Riktigt var man är i diskussionen just nu vet jag inte, bara att det är ett pågående och ganska aktivt arbete

Tack Katinka för ett nyanserat och bra inlägg i denna debatt som så ofta blir pajkastning. Jag instämmer till 100%.

Undrans som flundrans om det kommer finnas en del distributörer som nu kommer sälja kit med chassi och intern HD för att skruva i på egen hand

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 22:25

Jag är övertygad om att de vill kompensera för piratkopiering men det kan de inte säga. Man kan ju knappast kräva att alla ska betala för en olagligt aktivitet, dvs något man inte får göra. Skulle man kräva det så skulle det ju bli att legitimera den, folk har ju då betalat för att piratkopiera.

Det jag tycker mest illa om i detta är att man har privatiserat en "skatt". Vi får betala utifrån en tvingande lag men har ingen påverkan eller insyn.

Har ni tänkt på en sak, man har inte tagit upp att avgiftsbelägga minneskort ...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-25 23:35

Det är sjukt, 13% av dessa pengar går direkt till ”amerikanska rättighetshavare”. -Fördelning av ersättningar 2011

Jag köper ju inte ens media som går att kopiera. Netflix, SVT Play, Spotify, Vimeo, Youtube är mina huvud källor vad gäller media. Och dessa kan jag ju inte kopiera ifrån!
Ok, kan visserligen med bandare eller filmkamera eller screengrabbermjukvara. Men vanligt folk kopierar inte media idag och sprider bland nära vänner. Inte på det sätt som CopySwede tror vi gör det iaf.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-25 23:40

Uppdrag Granskning borde titta på CopySwedes bokföring..... Och se vart pengarna verkligen går. En hel del försvinner nog i "administration".

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-10-25 23:42

De borde göra som Katinka skriver, ta ut avgiften på de som köper musik eller film. Då drabbas ingen annan. Jag privatkopierar inget längre, det hörde till 80-talet, men jag nyttjar lagringsmedia massor för alla mina bilder och videos som jag har upphovsrätt till. Jag tror de flesta har liknande mönster. Idag är det jättelätt att skapa massor av data i form av digitalbilder och digitalvideo.
Ett annat alternativ som skulle funka är att skippa rätten att privatkopiera. Då kan ingen avgift tas ut orättvist samt de som fortfarande privatkopierar blir hemska förbrytare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-27 11:23

Problemet för CopySwede blir väl en enormt minskad intäkt, om de bara får avgift av sålda filemr/musik. Nu tjänar de massor...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-27 11:57

Inte behöver de väl få minskade intäkter för att de lägger avgiften vid källan. Om jag förstått det rätt har de identifierat betydligt fler källor än bara sålda fysiska enheter. De anser ju även att radio- och tv-program etc är källor så det är väl bara att se hur mycket de räknar med att de ska ha in (det är ju så de ser det idag när de utvidgar sitt avgiftsunderlag) och fördela på "källor". Om jag gillar detta? Det enda jag vill är att avgifter ska vara tydliga

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-10-27 14:35

Är det någon som har kläm på det juridiska i den här biten? Jag menar, vem har egentligen gett Copyswede sanktion att kräva oss på den här avgiften?
Staten? Vilken insyn har i så fall regering och riksdag i deras arbete?

  • Medlem
  • 2012-10-27 16:05

Helt vettlöst. Varför ska jag behöva betala en straffskatt(för ett brott jag dessutom inte begår) när jag köper en extern hårddisk att backa upp datorn med?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-10-29 10:05
Ursprungligen av pingu:

Helt vettlöst. Varför ska jag behöva betala en straffskatt(för ett brott jag dessutom inte begår) när jag köper en extern hårddisk att backa upp datorn med?

Collateral damage helt enkelt.

16GB Lacie minnepinne; den billigare modellen i plast kampanjas nu bort för 99:-

8GB för 49:- ....

Den "riktiga" nyckel-lika USB-minnet i stål; 16GB - 199:-

Riktigt bra priser på bra minnen. Nöjd!

1
Bevaka tråden