Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FLASH vad är detta ? Vad vill de olika bolagen mig? Jag vill inte!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 19:28

Nu helt plötsligt dyker dessa skyltar upp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 19:30

2012-10-25 .png

Senast redigerat 2012-10-25 19:40

Du kanske redan har luskat ut vad det handlar om men om inte så handlar det om lokal lagring för flash. Det finns inställningar någonstans i flash, kolla systeminställningar, för hur mycket lokal lagring du tillåter o om du vill ha dialogrutan varenda gång det är aktuellt eller ej.

Det är ungefär som en cookie

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 20:46

Nog anar jag det. Och förstår att man kan undvika denna ruta. Men jag gillar inte dessa påhitt! Det känns mycket besvärande.
Lätt att bli paranoid.

Ursprungligen av jannep:

Nog anar jag det. Och förstår att man kan undvika denna ruta. Men jag gillar inte dessa påhitt! Det känns mycket besvärande.
Lätt att bli paranoid.

Mig veterligen får man bara dessa rutor om man aktivt klickar på tex en videolänk. Om du har ClickToFlash installerat så hindras filen från att laddas automatiskt. Här är ett exempel taget från ett inlägg i en annan tråd: http://www.99mac.se/99lounge/246539-ja-e-sa-javla-glad-idag-41.html#post2097465

Det är bara hälsosamt att vara lite paranoid, dock kan surfningshistoriken vara bra att ha ibland så därför kör jag inte private-browsing som standard. Tillägg till Safari som blockerar "Storebror" finns det dock o här är ett: http://www.orbicule.com/incognito/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 21:00

Firefox-plugin för att rensa Flash-cookies (som inte hanteras av den vanliga cookie-hanteringen i webläsarna): https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/betterprivacy/

Det finns ett program/tillägg som heter ClickToFlash. Med det kan du välja om div flashmaterial ska spelas automatiskt eller inte.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det finns ett program/tillägg som heter ClickToFlash. Med det kan du välja om div flashmaterial ska spelas automatiskt eller inte.

Nyligen ersatt av ClickToPlugin. Jag började undra varför min pigga MacBook gick så långsamt, när jag insåg att ClickToFlash inte fungerade längre. En massa prestandaätande annonser satt och åt lejonparten av prestandan. In med ClickToPlugin och pang, plugins tar 1.5% av CPU i stället för allt.

Det är en mycket bra lösning, man kan lätt klicka fram det man vill ha och de man inte ville ha håller sig lugna.

Men det är faktiskt oursäktligt att en enkel liten animation kan ta 190% CPU! Det borde vara straffbart av rena miljöhänsyn. Hur många kärnkraftverk körs för att snurra enkla men illa skrivna Flash-animationer?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Nyligen ersatt av ClickToPlugin. Jag började undra varför min pigga MacBook gick så långsamt, när jag insåg att ClickToFlash inte fungerade längre. En massa prestandaätande annonser satt och åt lejonparten av prestandan. In med ClickToPlugin och pang, plugins tar 1.5% av CPU i stället för allt.

Det är en mycket bra lösning, man kan lätt klicka fram det man vill ha och de man inte ville ha håller sig lugna.

Men det är faktiskt oursäktligt att en enkel liten animation kan ta 190% CPU! Det borde vara straffbart av rena miljöhänsyn. Hur många kärnkraftverk körs för att snurra enkla men illa skrivna Flash-animationer?

Att CTF bytt namn till CTPI var nytt för mig. Det måste jag kolla upp, tack för tipset

...inte namnbyte ser jag nu -resursfördelning

Senast redigerat 2012-11-06 12:03

Jag tillåter av princip inte sådana hyss.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-26 03:11

Via privat surf i Safari undviker du dessa skyltar.
Men varför ska det vara på detta sätt.
Vad vill "dom" ?
Kan man inte få surfa ifred.

Ursprungligen av jannep:

Via privat surf i Safari undviker du dessa skyltar.
Men varför ska det vara på detta sätt.
Vad vill "dom" ?
Kan man inte få surfa ifred.

Ja, det är inte lätt med alla val man måste göra i livet.
Det är definitivt information overload kan jag hålla med om, men jag är inte heller vän av motsatsen, att "allt bara funkar", men att jag inte känner att jag har kontroll på sakerna.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-26 12:41
Ursprungligen av jannep:

Via privat surf i Safari undviker du dessa skyltar.

Men det är inte det som privat surf är till för att undvika. Du tappar dessutom bla historik när du lämnar privatsurfning, vilket åtminstone jag skulle sakna.

Det är i princip synonymt med cookies i webbläsaren, och precis som med cookies avgör man själv vad som ska hända när en sajt begär att få skriva en cookie.

Inställningen finns i Systeminställningar>Flash Player>Lagring

Standardalternativet (precis som i webbläsare) är att tillåta cookies, men det verkar som om du har ändrat(?) det till att du ska bli tillfrågad innan det ska ske.

Själv föredrar jag automatiska cookies och likaså flash cookies (LSO), men det är såklart en smaksak. Däremot måste man vara medveten om att man tappar funktionalitet, ibland väsentlig sådan genom att stänga av cookies/flash cookies

1
Bevaka tråden