Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airplay till Apple TV 3

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 20:40

Hej hej
Tänkte, återigen, skaffa en Apple TV. Har sålt min tidigare då jag har en mac mini och det slutar ALLTID med att Apple TVn till slut förlorar mot den. Man kan köra mycket mer på den...

Men nu har jag köpt en macbook air, 2012. och med en apple tv 3 kan man ju nu köra airplay och mirroring från datorn.

är det någon som testat detta? hur bra funkar det? det har ingenting med att göra vad som spelas på datorn, om det är film, spel eller bilder.. vad som helst, funkar allt smiditgt? hur är det med kvaliteten? om man kör en 1080-film på datorn och mirroring, blir det lika bra kvalitet på TVn? vill gärna ha en apple tv för att den är snygg och liten. men bara om det blir lika smidigt som det är med en mac mini kopplad till.

hängeru med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 20:52

jag slänger in en till fråga ovanpå denna.
om jag har en Airport Express och en Apple TV och vill köra nätverkssladd till de båda. funkar då denna, utan att kapaciteten blir sämre?
http://www.clasohlson.com/se/Pr382882000/Pr382882000
tack

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-23 21:25
Ursprungligen av martenj:

Hej hej
Tänkte, återigen, skaffa en Apple TV. Har sålt min tidigare då jag har en mac mini och det slutar ALLTID med att Apple TVn till slut förlorar mot den. Man kan köra mycket mer på den...

Men nu har jag köpt en macbook air, 2012. och med en apple tv 3 kan man ju nu köra airplay och mirroring från datorn.

är det någon som testat detta? hur bra funkar det? det har ingenting med att göra vad som spelas på datorn, om det är film, spel eller bilder.. vad som helst, funkar allt smiditgt? hur är det med kvaliteten? om man kör en 1080-film på datorn och mirroring, blir det lika bra kvalitet på TVn? vill gärna ha en apple tv för att den är snygg och liten. men bara om det blir lika smidigt som det är med en mac mini kopplad till.

hängeru med?

Jag skulle inte rekommendera att spela upp film via AirPlay mirroring. Det kommer inte att flyta på lika bra som att streama via iTunes eller från en iOS-device.

Ursprungligen av martenj:

jag slänger in en till fråga ovanpå denna.
om jag har en Airport Express och en Apple TV och vill köra nätverkssladd till de båda. funkar då denna, utan att kapaciteten blir sämre?
Kabeldelare, | Clas Ohlson
tack

Köp en riktig switch istället. Det finns ingen anledning att välja nåt annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 21:39
Ursprungligen av Vassius:

Jag skulle inte rekommendera att spela upp film via AirPlay mirroring. Det kommer inte att flyta på lika bra som att streama via iTunes eller från en iOS-device.

Håller med även om jag bara kan uttala mig om APT2. Men vad är det som gör att iOS fungerar bättre? Tycker Apple normalt ska vara just funktionell mellan egna produkter. Hos mig fungera det ok med i OS och värdelöst med OS X.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-23 21:47
Ursprungligen av xms67:

Håller med även om jag bara kan uttala mig om APT2. Men vad är det som gör att iOS fungerar bättre? Tycker Apple normalt ska vara just funktionell mellan egna produkter. Hos mig fungera det ok med i OS och värdelöst med OS X.

Om du spelar upp en film på t.ex. en iPhone eller i iTunes på datorn och aktiverar AirPlay (inte mirroring) så skickas helt sonika videoströmmen till AppleTVn. Videoströmmen är färdigkodad och redan anpassad för streaming. Om du kör mirroring måste hela skärmbilden först kodas till en videoström, och därefter skickas över nätverket.

Direktstreaming: Filmfil -> Nätverk -> ATV -> Avkodning/skalning
Mirroring: Filmfil -> Avkodning/skalning -> Visa på skärm -> Läs av skärmbilden och koda till videoström -> Nätverk -> ATV -> Avkodning

Mirroring funkar bra som alternativ till kabel till tv/projektor om du ska köra en presentation eller vill visa upp en websida. Men när du kör en film i fullskärm blir det för mycket information som måste kodas och skickas för att det ska se bra ut.

Edit: Du har samma problem med mirroring från en iOS-device, så skillnaden ligger i streamingteknik, inte i vilken typ av device du använder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 22:31
Ursprungligen av Vassius:

Om du spelar upp en film på t.ex. en iPhone eller i iTunes på datorn och aktiverar AirPlay (inte mirroring) så skickas helt sonika videoströmmen till AppleTVn. Videoströmmen är färdigkodad och redan anpassad för streaming. Om du kör mirroring måste hela skärmbilden först kodas till en videoström, och därefter skickas över nätverket.

Direktstreaming: Filmfil -> Nätverk -> ATV -> Avkodning/skalning
Mirroring: Filmfil -> Avkodning/skalning -> Visa på skärm -> Läs av skärmbilden och koda till videoström -> Nätverk -> ATV -> Avkodning

Mirroring funkar bra som alternativ till kabel till tv/projektor om du ska köra en presentation eller vill visa upp en websida. Men när du kör en film i fullskärm blir det för mycket information som måste kodas och skickas för att det ska se bra ut.

Edit: Du har samma problem med mirroring från en iOS-device, så skillnaden ligger i streamingteknik, inte i vilken typ av device du använder.

Tack! Äntligen någon som kunde reda ut detta för mig.

Finns det något sätt att strama från MBA utan mirroring? Om du förstår hur jag menar?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-23 22:33
Ursprungligen av xms67:

Tack! Äntligen någon som kunde reda ut detta för mig.

Finns det något sätt att strama från MBA utan mirroring? Om du förstår hur jag menar?

Bara via iTunes med de begränsade videoformat det innebär.

Edit: Insåg att det där lät lite neggo. Jag kör själv hela mitt filmbibliotek i iTunes, och kan varmt rekommendera det för andra också. Men det negativa är väl om man redan har ett omfattande bibliotek i "fel" format och måste konvertera filmerna.

Ursprungligen av Vassius:

Men det negativa är väl om man redan har ett omfattande bibliotek i "fel" format och måste konvertera filmerna.

Been there done that. Inte så jobbigt som man kan tro dock. Handbrake + subler funkar kalas och går oftast riktigt fort. Framför allt om man har MKV-container på filerna kodade i H.264-format. Då räcker det med Subler för att få iTunes-anpassat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 23:08
Ursprungligen av Vassius:

Bara via iTunes med de begränsade videoformat det innebär.

Edit: Insåg att det där lät lite neggo. Jag kör själv hela mitt filmbibliotek i iTunes, och kan varmt rekommendera det för andra också. Men det negativa är väl om man redan har ett omfattande bibliotek i "fel" format och måste konvertera filmerna.

Är det inte lite b-klass att det fungerar så dålig mellan två Appleprylar?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-24 17:41
Ursprungligen av Vassius:

Bara via iTunes med de begränsade videoformat det innebär.

Edit: Insåg att det där lät lite neggo. Jag kör själv hela mitt filmbibliotek i iTunes, och kan varmt rekommendera det för andra också. Men det negativa är väl om man redan har ett omfattande bibliotek i "fel" format och måste konvertera filmerna.

Problemet jag har är att köra ViaPlay på ATVn. Känns väldigt komprimerat när jag kör från min iPhone och kör jag från datorn hoppar/hackar (vet inte riktig hur jag ska förklara fenomenet) det framåt.

Med splittern kan du som mest köra 100MBps, då 1000 BASE-T använder alla fyra paren i nätverkssladden (det är 4 twistade par kablar = 8 kablar totalt i kontakten). 10 BASE-T och 100 BASE-T använder 2 par, alltså hälften av de fysiska ledarna i kabeln. Det är därför dessa splitters fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 21:27
Ursprungligen av suddgummi:

Med splittern kan du som mest köra 100MBps, då 1000 BASE-T använder alla fyra paren i nätverkssladden (det är 4 twistade par kablar = 8 kablar totalt i kontakten). 10 BASE-T och 100 BASE-T använder 2 par, alltså hälften av de fysiska ledarna i kabeln. Det är därför dessa splitters fungerar.

sorry, jag förstod inte mycket av det där. betyder det att det funkar?

och varför skulle jag köra "en riktig switch"? av vilken anledning?

Ursprungligen av martenj:

sorry, jag förstod inte mycket av det där. betyder det att det funkar?

och varför skulle jag köra "en riktig switch"? av vilken anledning?

Jag missade din fråga Jag tycker inte att du behöver ha en extra switch. Om du ska koppla bägge enheterna (Apple TV och Airport Express) till en annan router. Men begränsningen ligger i överföringshastigheten. Med en switch kan du nå gigabithastighet, medan du får nöja dig med 100Mbps med en sån splitter du länkade till.

Nackdelen med en switch extra är att du får ha ett eluttag till och ytterligare en dosa som drar ström.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 22:00
Ursprungligen av suddgummi:

Jag missade din fråga Jag tycker inte att du behöver ha en extra switch. Om du ska koppla bägge enheterna (Apple TV och Airport Express) till en annan router. Men begränsningen ligger i överföringshastigheten. Med en switch kan du nå gigabithastighet, medan du får nöja dig med 100Mbps med en sån splitter du länkade till.

Nackdelen med en switch extra är att du får ha ett eluttag till och ytterligare en dosa som drar ström.

Ok. Jag har internet "i väggen" idag med nätverkssladden direkt in i airport express, vi ska ha 100 mbit. Tänkte streaming (etc.)-prestandan skulle vara bättre för en Apple tv om jag köpte en sån där grej från clasohlson och hade båda på ethernet. Tänker jag rätt?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-23 22:04
Ursprungligen av martenj:

Ok. Jag har internet "i väggen" idag med nätverkssladden direkt in i airport express, vi ska ha 100 mbit. Tänkte streaming (etc.)-prestandan skulle vara bättre för en Apple tv om jag köpte en sån där grej från clasohlson och hade båda på ethernet. Tänker jag rätt?

Det kommer nog inte att funka. Splittern kommer inte att sätta din dator och ATVn på samma logiska nätverk, vilket är ett krav för att kunna streama.

Om du har en gammal Express med bara ett nätverksuttag måste du köpa en ny router med trådat nät både "utåt" och internt i ditt hem. Om du har en ny Express med två nätverksuttag så kan du lösa det med en switch.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 22:19
Ursprungligen av Vassius:

Det kommer nog inte att funka. Splittern kommer inte att sätta din dator och ATVn på samma logiska nätverk, vilket är ett krav för att kunna streama.

Om du har en gammal Express med bara ett nätverksuttag måste du köpa en ny router med trådat nät både "utåt" och internt i ditt hem. Om du har en ny Express med två nätverksuttag så kan du lösa det med en switch.

Aha, ok. Såhär då?
Internet till wan-porten och sen en sladd från lan till Apple tv?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-23 22:22
Ursprungligen av martenj:

Aha, ok. Såhär då?
Internet till wan-porten och sen en sladd från lan till Apple tv?

Det fungerar, om du har nya Expressen och bara vill ha en enhet ansluten med sladd till den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 22:23
Ursprungligen av Vassius:

Det fungerar, om du har nya Expressen och bara vill ha en enhet ansluten med sladd till den.

Yes, vad bra. Tack.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-23 21:29

Bättre prestanda.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-23 23:27
Ursprungligen av xms67:

Är det inte lite b-klass att det fungerar så dålig mellan två Appleprylar?

Menar du det faktum att det bara funkar via iTunes från datorn? Jo, det kan jag tycka är ganska trist, det vore trevligt att kunna streama från t.ex. Safari också. Det går ju från iOS. I övrigt är det som bekant ATVn som är begränsningen oavsett vilken enhet man vill streama från.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-24 19:57

Kör du AirPlay då? Är ATV kopplad trådat eller trådlöst?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-24 21:27

Trådlöst, har funderat på om det beror på att jag inte har kabel till ATV.
Hur skulle jag köra om jag inte kör AirPlay? ViaPlay har ju ingen app i ATV.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-15 19:16

Jag har skaffat mig en ATV 3 från USA och AirPlay har fungerat helt okej fast jag kört WiFi via min Extreme. Men igår när jag skulle streama fotboll så blev det knas. Ljudet gick fram precis som det ska men TV-skärmen börjar flimra direkt när bilden ska visas. Jag kör allt via min Onkyo förstärkare och allt fungerar perfekt när jag kollar på Netflix etc men just när jag ska köra AirPlay så strular det.

Det va inte så innan, någon som kanske har ett smart tips på hur jag löser skiten? Jävligt jobbigt...

1
Bevaka tråden