Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iMac – omöjligt tunn

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-24 07:42
Ursprungligen av PeeMaN:

Jo, fast det är ju inte direkt några starka försäljningsargument.

Nej men det är ett argument för utveckling,att saker blir bättre,smidigare,lättare.
Eller tänker du på samma sätt när det gäller iPad,MBR också?
Ja jag vet att dom bär man med sig men enligt ditt sätt att tänka varför inte nöja sig med den ursprungliga formen av iMac?
För tänk så mycket prestanda man kunnat pressa in den.

Ursprungligen av lappen71:

Nej men det är ett argument för utveckling,att saker blir bättre,smidigare,lättare.
Eller tänker du på samma sätt när det gäller iPad,MBR också?
Ja jag vet att dom bär man med sig men enligt ditt sätt att tänka varför inte nöja sig med den ursprungliga formen av iMac?
För tänk så mycket prestanda man kunnat pressa in den.

[ATTACH="CONFIG"]35920[/ATTACH]

Din jämförelse är bisarr, här pratar vi några millimetrar, samtidigt som foten som står på bordet inte blir mindre.
Skillnaden mellan en CRT och en LCD är en helt annan historia, förstår du inte det har jag ingen lust att fortsätta diskussionen med dig.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-24 21:29
Ursprungligen av PeeMaN:

Din jämförelse är bisarr, här pratar vi några millimetrar, samtidigt som foten som står på bordet inte blir mindre.
Skillnaden mellan en CRT och en LCD är en helt annan historia, förstår du inte det har jag ingen lust att fortsätta diskussionen med dig.

Varför skulle den vara bisarr för med din inställning kommer vi till det scenariot att inga produkter utvecklas designmässigt.
Om du nu inte ser vitsen med en slankare,snyggare design så behöver du inte köpa den nya utan den gamla kommer säkert finnas i lager ett tag till.
Om biltillverkarna hade samma inställning som du har så varför utveckla bilarna till något mer attraktivt för ögonen när vi bara behöver sätta i nyare teknik i form av bättre motor mm.
Jag för min del uppskattar när producenter försöker utveckla produkterna efter den tid som råder och sätta nya gränser.

Ursprungligen av Gordy:

Tunnare är ju coolare viket sätter press på Apples komponentleverantörer designers och konstruktörer för att go thinner, och minska energiåtgången vid tillverkning sen sänker det ju tillverkningskostnader och miljöpåverkan = mindre material vilket inte är helt fel om man tillverkar miljontals datorer årligen.

Bra miljötänk! Om man drar det vidare så borde man dra ner på takten av lansering av nya produkter och låta de gamla leva ut hela sitt funktionella liv. Själv nöjer jag mig med min PowerMac G4 Digital Audio 466Mhz från i slutet av förra millenniet;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-24 01:04

förra generationes iMac 27" kunde man använda som skärm ifrån en annan dator .

Kommer det funka nu med? att man drar en thunderbolt ifrån en annan dator in till denna? (NOTIS: datorn jag vill koppla in är minidisplayport, inte thunderbolt)

En liten anmärkning två: den större modellen kommer med qc i5. Den maxade är den enda som levereras med i7:a.

Nattinatt

Ursprungligen av Esa:

förra generationes iMac 27" kunde man använda som skärm ifrån en annan dator .

Kommer det funka nu med? att man drar en thunderbolt ifrån en annan dator in till denna? (NOTIS: datorn jag vill koppla in är minidisplayport, inte thunderbolt)

Så vitt jag vet kan man inte koppla in en TB-display i en dator med MDP. Då måste man ha den äldre skärmen utan TB.

En dator med TB är kompatibel med både TB och MDP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 07:43

Jag kan hålla med kommentaren om kasst graffikkort, men det är väntat i en 27" laptop. På high-end kör man i varjefall rätt vasst kort - för att vara byggt för en laptop dvs. Att sedan skriva av GPU = spelamaskin så är man dessvärre tämligen oinsatt i moderna program och hur OSX arbetar.

Fusion Drive är inte riktigt samma sak som en hybrid drive. En hybrid nyttjar SSD:n som en stor cache där fusion drive lösningen faktiskt har HDD + SDD volymerna tillsammans i en total yta och flyttar datan mellan dessa transparent för användaren. Att skriva till en fusion drive görs alltid till SSD-partionen.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-10-24 09:31
Ursprungligen av Erik.dv:

Fusion Drive är inte riktigt samma sak som en hybrid drive. En hybrid nyttjar SSD:n som en stor cache där fusion drive lösningen faktiskt har HDD + SDD volymerna tillsammans i en total yta och flyttar datan mellan dessa transparent för användaren. Att skriva till en fusion drive görs alltid till SSD-partionen.

Hur vet du det? När jag läste på om Seagates Hybrid så var det inte fråga om att det skulle vara någon slags cache, utan att det som används frekvent läggs automatisk på SSD.

Ursprungligen av tobbehj:

Hur vet du det? När jag läste på om Seagates Hybrid så var det inte fråga om att det skulle vara någon slags cache, utan att det som används frekvent läggs automatisk på SSD.

En cache är precis vad det är. Kolla t.ex. Anandtech.

En fördel med Fusion Drive borde dessutom vara att samordningen kring vad som ska ligga på SSD resp HDD görs på filsystemnivå, medan det enda en hybriddisk kan göra är att cacha de block som är mest frekvent använda. Apples egna formuleringar är luddiga som vanligt, men det verkar ju ganska klart att det finns en prediktiv komponent i det hela.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 07:51

Vad gäller tunn design är det ju som med all design. Se ex utvecklingen av TV-apparater.

Däremot har Apple ett problem i att man struntar i en traditionell desktop. Det gör det omöjligt för dem att ha en "pris/prestanda" maskin. Vidare lider ex MacMini av ett ohyggligt ljud när man pressar maskinen. En stor maskin, eller snarare ett ordentligt chassi (MacPro) får inte det problemet.

Men, de verkar framgångsrika i sitt tänk. Lite synd man helt missar en / ett par grupper just nu.

Ursprungligen av Erik.dv:

Vad gäller tunn design är det ju som med all design. Se ex utvecklingen av TV-apparater.

Däremot har Apple ett problem i att man struntar i en traditionell desktop. Det gör det omöjligt för dem att ha en "pris/prestanda" maskin. Vidare lider ex MacMini av ett ohyggligt ljud när man pressar maskinen. En stor maskin, eller snarare ett ordentligt chassi (MacPro) får inte det problemet.

Men, de verkar framgångsrika i sitt tänk. Lite synd man helt missar en / ett par grupper just nu.

Tur för oss som längtar efter nya Mac Pro att Tim Cook har lovat en under 2013

Var var det jag sa

Citat:

Jag tror att 2012 kommer handla om året då Apple tog bort DVD spelaren från alla sina produkter

http://www.99mac.se/macbook-pro-air/295040-apple-svika-proffsen.html#post2071975

Finns kvar i "vanlig" mbp samt Macpro! Men det är ju en bit 2012 kvar

Ursprungligen av PeeMaN:

Finns kvar i "vanlig" mbp samt Macpro! Men det är ju en bit 2012 kvar

För att inte tala om Apple USB SuerDrive, eftersom han ju skriver "året då Apple tog bort DVD spelaren från alla sina produkter". Det skulle vara lite knasigt att ta bort DVD-spelaren från den produkten.

DVD finns fortfarande kvar i den "gamla" modellen av MBP och också i Mac Pro. Men Apple visar helt klart var de är på väg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 10:35

Nu lär man ju svära i kyrkan och få hela församlingen mot sig...

Herregud vilka offer för konsumtionshets ni som dreglar efter nya iMacen är. Några millimeter tunnare? Praktiskt om det är en laptop. Men totalt ointressant för en desktopdator?!

Antar att alla majoriteten har ett normalstort skrivbord placerat mot en vägg?

Så vad blir egentligen skillnaden mer än att erat prylhetssinne blir lite tillfreddställt om iMacen är 5cm eller 10cm tjock? I de flesta fall kommer det ju inte ens synas.

Ursprungligen av snigel1:

Nu lär man ju svära i kyrkan och få hela församlingen mot sig...

Herregud vilka offer för konsumtionshets ni som dreglar efter nya iMacen är. Några millimeter tunnare? Praktiskt om det är en laptop. Men totalt ointressant för en desktopdator?!

Antar att alla majoriteten har ett normalstort skrivbord placerat mot en vägg?

Så vad blir egentligen skillnaden mer än att erat prylhetssinne blir lite tillfreddställt om iMacen är 5cm eller 10cm tjock? I de flesta fall kommer det ju inte ens synas.

Egentligen skiljer sig nog inte de personer som köper en ny iMac pga av en Facelift
från de personer som köper en ny Bil pga av en Facelift ... det är ju fortfarande en bil ...

men sen finns det också dom som kanske känner att livet är för kort för att ha mycket pengar på banken när man dörr .. det finns dom som känner att vill dom ha något köper dom det istället för att ha pengar på banken ... vi är alla olika ... visa är livsnjutare . visa är ekonomiska. visa är sparare ... visa är slösare ... och ibland är vi så långt ifrån varandra som personer att vi omöjligt kan förstå den andres beslut .... men det handlar i grund och botten vad gör en lycklig ..

om man som person är lycklig att INTE köpa något som kommer ut som är nytt .. så köpt det inte ...
om man som person är lycklig att köpa något som är nytt .. så köp det ...

jag hör till den kategori som köper något när det är tillräckligt funktionellt bättre att ett nytt köp blir ett behov ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 12:33
Ursprungligen av gotfredsen:

Egentligen skiljer sig nog inte de personer som köper en ny iMac pga av en Facelift
från de personer som köper en ny Bil pga av en Facelift ... det är ju fortfarande en bil ...

men sen finns det också dom som kanske känner att livet är för kort för att ha mycket pengar på banken när man dörr .. det finns dom som känner att vill dom ha något köper dom det istället för att ha pengar på banken ... vi är alla olika ... visa är livsnjutare . visa är ekonomiska. visa är sparare ... visa är slösare ... och ibland är vi så långt ifrån varandra som personer att vi omöjligt kan förstå den andres beslut .... men det handlar i grund och botten vad gör en lycklig ..

om man som person är lycklig att INTE köpa något som kommer ut som är nytt .. så köpt det inte ...
om man som person är lycklig att köpa något som är nytt .. så köp det ...

jag hör till den kategori som köper något när det är tillräckligt funktionellt bättre att ett nytt köp blir ett behov ..

Ja absolut finns det ett samband. Min tv är exempelvis - hör och häpna - närmare en decimeter tjock. Har dock inte hittat någon rimlig parameter av min livskvalitet som skulle öka om jag köpte en modernare som är 2 cm tjock.

Och du har rätt att alla är olika och man har fria val... men tänk på miljön och alla dessa lyxfällan-offer som ska gråta ut i efterhand. Det är skillnad på att köpa med pengar på banken, och att ta konsumtionslån som många uppenbarligen gör.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-24 14:33
Ursprungligen av snigel1:

Ja absolut finns det ett samband. Min tv är exempelvis - hör och häpna - närmare en decimeter tjock. Har dock inte hittat någon rimlig parameter av min livskvalitet som skulle öka om jag köpte en modernare som är 2 cm tjock.

Och du har rätt att alla är olika och man har fria val... men tänk på miljön och alla dessa lyxfällan-offer som ska gråta ut i efterhand. Det är skillnad på att köpa med pengar på banken, och att ta konsumtionslån som många uppenbarligen gör.

Det där med miljön är bara ett så felaktigt argument så det finns inte

Bara för att man köper en ny produkt istället för att behålla den man har så åker ju inte den gamla i soptunnan, den säljs/övertas av någon annan som har nytta av den. Saker och ting byter helt enkelt bara ägare under dess fulla livstid, inget som påverkar miljön.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 18:21
Ursprungligen av zinned:

Det där med miljön är bara ett så felaktigt argument så det finns inte

Bara för att man köper en ny produkt istället för att behålla den man har så åker ju inte den gamla i soptunnan, den säljs/övertas av någon annan som har nytta av den. Saker och ting byter helt enkelt bara ägare under dess fulla livstid, inget som påverkar miljön.

Om du ger din gamla iMac till din mamma, var hamnar hennes nuvarande PC då? Såklart det finns en stor soptipp någonstans där äldre elektronikprylar hamnar, sist jag kollade var det i Afrika.

Senast redigerat 2012-10-24 23:31
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-24 21:59
Ursprungligen av snigel1:

Om du ger din gamla iMac till din mamma, var hamnar hennes nuvarande PC då? Såklart det finns en stor soptipp någonstans där äldre elektronikprylar hamnar, sist jag kollade var det i Afrika.

Om jag ska svara på din fråga så är det att den hamnar hos någon annan behövande. Skulle det inte vara fallet så kan det mycket väl vara så att den att skrotas eftersom hon då anser den vara för gammal och inte hålla måttet, så blir det ju för alla produkter till sist. Slutstation.

Vad trodde du? Att saker och ting levde i all oändlighet? Oavsett om min mamma skulle ta över min iMac eller ej så gör det inte mer eller mindre för miljön. Det enda som skulle få din argumentation att hålla är om vi helt och hållet skulle sluta köpa och tillverka elektroniska produkter och det kommer givetvis aldrig att hända.

Senast redigerat 2012-10-24 23:32

Nu undrar jag bara vad ny värsting iMac 27 tum (max konfig) kommer att kosta. Jag gissar på runt 35K vilket är kolossalt mycket för en dator.

Varför fokuserar Apple så sjukligt på design och inte på prestanda/design istället. Titta på HP Z1, lite snyggare design och datorn blir perfekt produkt.

Jag undrar även hur det blir med värme i iMacen när man editerar photo i Aperture alternativt video?

Strömmen var ju lite hackig igår så när bilden visades så fanns inget ljud. Bilden på den nya iMac'en fick mig att tänka på de extremt tunna tv-apparater som brukar presenteras på asiatiska nyhetssidor...

Sen är det väl förhållandevis få som byter en ganska ny iMac mot denna bara för att få en tunnare dator. De flesta köper väl denna för att de inte har en iMac eller för att den de har är för gammal.

Antar att ni har skrivit fel. Finns väl ingen hdmi anslutning? Finns dock på mac mini.

Hur kommer det sig att bas modellen 27" höjts med 2300 kr jämfört med tidigare årsmodell som låg på 15495:- när de amerikanska priserna endast höjdes med 100 dollar ?

Dock så ligger high-end modellen 27" kvar på 1999 dollar, motsvarande 17995 kr från förra årets modeller. Det kommer ju omöjligt ligga kvar på 17995 kr? Finns ju ingen människa i världen som kommer välja bas modellen då.

Hur definitiva är de svenska priserna?

Senast redigerat 2012-10-24 19:21

Verkar intressant. Hoppas att den klarar ifrån ”barnsjukdomar” … ; ) som vissa tidigare modeller har haft.
Förvänta Er inte att ”gamla” modellen blir särskilt mycket billigare när den här kommer.

Ursprungligen av Phoeni_x:

Hur definitiva är de svenska priserna?

Tror inte att det finns någon som vet det med absolut säkerhet. Jag misstänker att de kommer inte vara exakt samma som i den här artikeln när datorn börjar säljas. Sen har diverse kedjor garanterad priser som skiljer en aning.

Senast redigerat 2012-10-24 19:39
Bevaka tråden