Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så här fungerar Fusion drive

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-10-24 10:46

Synd att man inte kan få fusion-drive i en macbook, men den ryms väl inte...

Ursprungligen av gunek:

Synd att man inte kan få fusion-drive i en macbook, men den ryms väl inte...

Den är till storleken inte större än en vanlig hårddisk, så om du kan stoppa i en ny hårddisk i din Macbook så bör det fungera:
Boost your Mac's speed with a hybrid drive | Macworld

Skillnaden är att om du stoppar i en tredjepartsdisk som Seagates Momentus XT så sker hanteringen av filer i diskens styrmjukvara istället för i OS X.

Senast redigerat 2012-10-24 10:59
  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-10-24 12:44
Ursprungligen av Joacim Melin:

Den är till storleken inte större än en vanlig hårddisk, så om du kan stoppa i en ny hårddisk i din Macbook så bör det fungera:
Boost your Mac's speed with a hybrid drive | Macworld

Skillnaden är att om du stoppar i en tredjepartsdisk som Seagates Momentus XT så sker hanteringen av filer i diskens styrmjukvara istället för i OS X.

Eftersom jag funderar på att skaffa mig en ny MPB så menade jag att det var synd att man inte kan köpa en ny MPB med fusion drive.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-10-24 11:02

Bra genomgång!

Två "Hybrid drive"-grodor som landat i tredje stycket nerifrån

Synd bara att de hybriddiskarna som verkar finnas här i sverige endast är 8GB flash på. Så det är inte riktigt som Apple tänker sig att det ska funka...

  • Medlem
  • 2012-10-24 11:27

Källa på allt detta? Jag skulle gärna grotta ner mig i de tekniska detaljerna.

De hybriddiskar du nämner, t ex Seagate Momentus XT, fungerar verkligen markant olika från Apples lösning så de bör egentligen inte nämnas i samma artikel.

Ursprungligen av Quh:

Källa på allt detta? Jag skulle gärna grotta ner mig i de tekniska detaljerna.

Här är lite läsning i ämnet som jag hittat hittills:
Digging Into Apple's Fusion Drive Details - The Mac Observer
AnandTech - Understanding Apple's Fusion Drive
Apple Fusion Drive

Ursprungligen av Quh:

De hybriddiskar du nämner, t ex Seagate Momentus XT, fungerar verkligen markant olika från Apples lösning så de bör egentligen inte nämnas i samma artikel.

Jag är böjd att hålla med om Seagate. Så vitt jag kan se är Fusion Drive inte en hybriddisk i den form vi känner hybriddiskar hittills och ska inte jämföras med dessa rakt av, det enda gemensamma de har är att de både har flash-minne och traditionell hårddisk.

Några skillnader som jag hittat hittills:

Fusion Drive <-> Hybriddiskar (Seagate Momentus XT specifikt)
Vanlig SSD* + HD <-> Flash-kretsar + HD
Stor SSD (128 GB) <-> Endast 4 GB flash
Intelligens i OS <-> Intelligens i firmware
Använder inte flash som cache <-> använder flash enbart för cache
Flash utökar utrymmet totalt <-> flash utökar inte utrymmet totalt
Flash används för permanent lagring <-> flash används inte för permanent lagring
Två separat diskar som logiskt slås ihop av OS:et (dyker upp som två olika i Systeminformation) <-> En enda disk

* = Vanlig i samma bemärkelse som SSD:n i t.ex. MacBook Air och MacBook Pro Retina

Rätta mig gärna om jag har fel eller om det finns fler väsentliga skillnader att ta upp.

Ursprungligen av Adrian B:

Här är lite läsning i ämnet som jag hittat hittills:
Digging Into Apple's Fusion Drive Details - The Mac Observer
AnandTech - Understanding Apple's Fusion Drive
Apple Fusion Drive

Jag är böjd att hålla med om Seagate. Så vitt jag kan se är Fusion Drive inte en hybriddisk i den form vi känner hybriddiskar hittills och ska inte jämföras med dessa rakt av, det enda gemensamma de har är att de både har flash-minne och traditionell hårddisk.

Några skillnader som jag hittat hittills:

Fusion Drive <-> Hybriddiskar (Seagate Momentus XT specifikt)
Vanlig SSD* + HD <-> Flash-kretsar + HD
Stor SSD (128 GB) <-> Endast 4 GB flash
Intelligens i OS <-> Intelligens i firmware
Använder inte flash som cache <-> använder flash enbart för cache
Flash utökar utrymmet totalt <-> flash utökar inte utrymmet totalt
Flash används för permanent lagring <-> flash används inte för permanent lagring
Två separat diskar som logiskt slås ihop av OS:et (dyker upp som två olika i Systeminformation) <-> En enda disk

* = Vanlig i samma bemärkelse som SSD:n i t.ex. MacBook Air och MacBook Pro Retina

Rätta mig gärna om jag har fel eller om det finns fler väsentliga skillnader att ta upp.

Om det inte redan har framgått så var min poäng med att nämna hybriddiskar just att ssd-delen av disken används som mellanlagring för senare överföring till sata-disken. Att Apple sedan valt en annan väg råder det ju ingen tvekan om, och de val Apple gjort för Fusion drive är helt klart intressanta.

  • Medlem
  • 2012-10-24 14:40
Ursprungligen av Joacim Melin:

Rent fysiskt är det en enda enhet.

Nej, det är två.
Går bland annat att utläsa av Apple's PR om iMac:

Citat:

Fusion Drive is an innovative new storage option that gives customers the performance of flash storage and the capacity of a hard drive. It combines 128GB of flash with a standard 1TB or 3TB hard drive to create a single storage volume that intelligently manages files to optimize read and write performance.

Nyckeldelen där är "a standard 1TB or 3TB hard drive"

http://www.apple.com/pr/library/2012/10/23All-New-iMac-Features-Stunning-Design-Brilliant-Display-Faster-Performance.html

Ursprungligen av Quh:

Nej, det är två.
Går bland annat att utläsa av Apple's PR om iMac:

Nyckeldelen där är "a standard 1TB or 3TB hard drive"

Apple - Press Info - All-New iMac Features Stunning Design, Brilliant Display & Faster Performance

Intressant - om inte Apple varit elakare än vanligt och kräver särskild firmware i diskarna så borde således det gå att bygga en egen Fusion drive med en ssd och en sata-disk i valfri Mac.

  • Medlem
  • 2012-10-24 14:58
Ursprungligen av Joacim Melin:

Intressant - om inte Apple varit elakare än vanligt och kräver särskild firmware i diskarna så borde således det gå att bygga en egen Fusion drive med en ssd och en sata-disk i valfri Mac.

Eller har en whitelist på moderkort/hårdvarumodell. Fast det lär vara lättare att gå runt.
Men jag ser fram emot att någon mjukvarumässigt plockar isär en fusion drive, min mbp med ssd+hdd längtar

Ursprungligen av Quh:

Eller har en whitelist på moderkort/hårdvarumodell. Fast det lär vara lättare att gå runt.
Men jag ser fram emot att någon mjukvarumässigt plockar isär en fusion drive, min mbp med ssd+hdd längtar

jag skulle lätt montera i en sata-disk i min mbp vid sidan av ssd-disken som redan sitter där. den optiska enheten minns jag inte ens när jag använde ens.

  • Medlem
  • 2012-10-24 14:43
Ursprungligen av Joacim Melin:

Om det inte redan har framgått så var min poäng med att nämna hybriddiskar just att ssd-delen av disken används som mellanlagring för senare överföring till sata-disken. Att Apple sedan valt en annan väg råder det ju ingen tvekan om, och de val Apple gjort för Fusion drive är helt klart intressanta.

Den poängen framgick inte jättetydligt nej
Bra att du tydliggör vad du menade, vi verkar ha varit flera som missförstått.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Om det inte redan har framgått så var min poäng med att nämna hybriddiskar just att ssd-delen av disken används som mellanlagring för senare överföring till sata-disken. Att Apple sedan valt en annan väg råder det ju ingen tvekan om, och de val Apple gjort för Fusion drive är helt klart intressanta.

Ja precis, Apple har valt en annan väg i kombinationen mellan flash och HD. Jag ville understryka de stora skillnaderna, som att Fusion Drive har en fullstor SSD som kan vara en mellanlagring, men även är en permanent plats för filer. Till exempel ligger hela Mountain Lion samt alla program på SSD-delen när datorn levereras. Så det är inte ren mellanlagring utan antingen SSD eller HD beroende på hur frekvent filen används. Jag tror inte någon annan hybriddisk jobbar på det sättet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 17:15
Ursprungligen av Adrian B:

Flash utökar utrymmet totalt <-> flash utökar inte utrymmet totalt.

Om man antar att de valt standardstorlekar på HDD så stämmer det nog inte.

1 TB HDD + 128 GB Flash = 1 TB Fusion Drive.

Eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-24 19:30
Ursprungligen av oskard:

Om man antar att de valt standardstorlekar på HDD så stämmer det nog inte.

1 TB HDD + 128 GB Flash = 1 TB Fusion Drive.

Eller?

Läs mitt inlägg ovanför ditt.

If you have a 1TB mechanical drive paired with the 128GB SSD, you have a 1.12 TB storage platform. This truly is the fusion of all the space on two separate disks.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 19:47
Ursprungligen av zinned:

If you have a 1TB mechanical drive paired with the 128GB SSD, you have a 1.12 TB storage platform. This truly is the fusion of all the space on two separate disks.

OK. Jag tänkte på ett den bara omnämns som 1TB.

Hursomhelst var det kul med en överraskning från Apple nu när väldigt mycket är mer eller mindre känt innan presentationen.

Men om man som jag slängt ut DVDn till förmån för en ssd i min MBP borde det väl gå att fösa ihop min ssd och hdd i Mountain Lion och skapa en Fusion drive då tricket verkar ske i OS:et? Kanske inte rakt upp och ner men säkert med hjälp av Terminalen eller något verktyg vid installationen? Idéer någon? Jag tror inte att Apple gör "egna" diskar utan löser detta i Core Storage...

  • Medlem
  • 2012-10-24 11:36

maguns, jag skulle tro att det kommer gå. Och hoppas också, jag har nämligen gjort exakt samma sak

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2012-10-24 12:51

Blir inte klok, är Fusion drive 1 enhet eller en funktion som skapas av 1 SSD + 1HDD?
Är det det sistnämnda blir man ju fundersam om man kan skapa detta med en SSD i en MacBook Pro och Optibay...(?) hade vatt riktigt najs ju!

Ursprungligen av Henkri:

Blir inte klok, är Fusion drive 1 enhet eller en funktion som skapas av 1 SSD + 1HDD?
Är det det sistnämnda blir man ju fundersam om man kan skapa detta med en SSD i en MacBook Pro och Optibay...(?) hade vatt riktigt najs ju!

Rent fysiskt är det en enda enhet så du kan inte stoppa in en ssd och en sata-disk och sen bygga en fusion drive av det, åtminstone har jag tolkat det så. Det skulle förvåna mig rejält om det var möjligt att göra som du föreslår, men om det är möjligt är jag den förste att applådera Apple för att det fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 13:36

Låter som Intel Smart Response Technology, men man kan ha större SSD på Fusion drive:
Intel® Smart Response Technology: Technology Brief

  • Medlem
  • 2012-10-24 14:17

Henkri: Det är två separata enheter som i OSet klistras ihop och ser ut som en enda för dig. Om man kan få in det i en MBP så kommer någon göra det.

Zied: Nope, Intels lösning är en cache, Apples är något som kallas Tiering, där filer flyttas runt mellan olika diskar beroende på hur ofta de används. Intel kopierar bara över grejer som används ofta medan Apple flyttar saker.

Adrian: Såvitt jag förstått det, så har du också förstått det Förutom att Anand säger att det också cache:as i Fusion Drive (för skrivningar upp till 4gb)

Ursprungligen av Quh:

Adrian: Såvitt jag förstått det, så har du också förstått det Förutom att Anand säger att det också cache:as i Fusion Drive (för skrivningar upp till 4gb)

Ja, Anand kallar det "sort of a write cache", om jag förstod det rätt är det en buffert för att skriva snabbt.

Men - och jag kan ha missuppfattat det - om filen är mindre än 4 GB så stannar den på SSD (tills OS:et väljer att flytta den till HD:n vid ett senare tillfälle) istället för att automatiskt skrivas till HD:n, vilket den hade gjorts om det varit en vanlig cache i andra hybriddiskar.

Anand fortsätter: "That 4GB write buffer is the only cache-like component to Apple's Fusion Drive. Everything else works as an OS directed pinning algorithm instead of an SSD cache."

Artikeln är för övrigt uppdaterad för att klargöra vad jag egentligen menade.

En tanke: hur mycket mer batterikapacitet kommer detta att sluka i bärbara maskiner? Kanske finns det en god anledning till att Apple inte erbjuder detta i annat än Mac mini och iMac.

  • Medlem
  • 2012-10-24 15:17
Ursprungligen av Joacim Melin:

En tanke: hur mycket mer batterikapacitet kommer detta att sluka i bärbara maskiner? Kanske finns det en god anledning till att Apple inte erbjuder detta i annat än Mac mini och iMac.

Jag har inte märkt någon stor skillnad i batteriprestanda på min MBP med ssd+hdd, däremot så kanske Fusion Drive är lite mer 'aktivt' i diskskrivningar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-24 16:58

Bara en liten FYI på temat, om jag nu inte råkar ha missat att det redan har tagits upp (Från MacRumors) :

Some thought the drive might be Apple's implementation of a Hybrid drive which uses SSD as a caching system, but it appears that Apple's system is distinct. The MacObserver digs into some details and clarifies:

To be clear, this is not a caching concept, at least not in the current use of the word. Cache would imply that the data on the SSD is duplicated, and it's not. If you have a 1TB mechanical drive paired with the 128GB SSD, you have a 1.12 TB storage platform. This truly is the fusion of all the space on two separate disks.

Ars Technica compares it to an enterprise feature called Automated Tiered Storage. In a caching solution, like Intel's, files live on the hard disk drive and are temporarily mirrored to the SSD cache as needed. In an enterprise auto-tiering situation, and with Fusion Drive, the data is actually moved from one tier to another, rather than only being temporarily cached there.

The Mac Observer reports that there are two separate drives that appear as one logical partition. As a result, if your Hard Drive fails, it could be replaced with a 3rd party drive and reconfigured as a Fusion Drive.

Meanwhile, they note that all writes take place on the SSD drive, and are later moved to the mechanical drive if needed, resulting in faster initial writes. The Fusion will be available for the new iMac and new Mac mini models announced today.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-24 19:35

Fusion drive är precis det jag har letat efter. Snabbhet från SSD och lagringsutrymme från en vanlig HD. Jag hoppas verkligen att jag kan uppgradera min 1 år gamla Macbook Pro med Fusion drive om några månader.

Jag tror att nästa revision av Macbook Pro kommer att få Fusion drive. Hur mycket Apple än försöker att få iCloud att fungera så är det fortfarande så att SSD diskar är för små. Och stora SSD diskar är alldeles för dyra. Fusion drives är en perfekt kompromiss, hoppas bara att SSD disken inte ger upp efter 1 år.

Bevaka tråden