Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro, raid och rack?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-24 08:16

För något år sedan skrevs det en del om att Mac Pro skulle få ett nytt chassi, vilket skulle göra det möjligt att rackmontera burken. Var det bara spekulationer?

En annan fråga om samma maskin... Jag var inne och kollade konfigurationen nyss (tyvärr ingen ny modell den här gången heller). Något som slog mig dock var att raid-kort inte längre verkar finnas som tillval. Någon som vet varför (eller om jag har missat något)?

Ursprungligen av lensv:

...kollade konfigurationen nyss (tyvärr ingen ny modell den här gången heller)...

Apple har redan sagt att det kommer en ny Mac Pro nästa år. Så det var väl ganska självklart att det inte skulle komma något nytt igår.

Ursprungligen av lensv:

För något år sedan skrevs det en del om att Mac Pro skulle få ett nytt chassi, vilket skulle göra det möjligt att rackmontera burken. Var det bara spekulationer?...

Diverse spekulationer om vad som ska komma i Mac Pro pågår redan här:
http://www.99mac.se/foretaget-apple/290960-apple-funderar-pa-att-skrota-mac-pro-23.html

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-24 08:54

När det gäller Apple finns det inga självklarheter...

Några idéer om raidkortet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 09:03

Raid-kortet var något mediokert. Prestandan var inte lysande och RAID-5 med 4-diskar är gränsfall både ur prestanda och utrymmesperspektiv. Jag har för mig ovan till trotts så var kortet dyrt.

Apple borde på kommande MacPro har fler än 4 diskplatser samt ha inbyggd raid på moderkortet. Borde betyder inte att det kommer ske däremot.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-24 09:22

Kortet verkar fortfarande gå att köpa (och det är fortfarande dyrt), men frågan är varför det är bortplockat från de "naturliga" tillvalen i Mac Pros konfig-lista (speciellt när Apple av någon absurd anledning har valt att kalla en modell för server)?

Hur Apple agerar runt servrar är helt obegripligt och har varit i ett par år nu. Min Xserve har ett sånt raidkort som Apple säljer (om jag inte missminner mig är det samma kort som för Mac Pro) och det har fungerat väldigt bra, om än inte det snabbaste kortet på planeten, med tre SATA-diskar i min Xserve.

Ska jag gissa så kommer Apple att försöka flytta kunder med raidbehov mot mjukvarubaserade lösningar framför hårdvarubaserade dito.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-24 10:13
Ursprungligen av Joacim Melin:

Ska jag gissa så kommer Apple att försöka flytta kunder med raidbehov mot mjukvarubaserade lösningar framför hårdvarubaserade dito.

Ja, vilken härlig utveckling det är i det här företaget

Ursprungligen av lensv:

Ja, vilken härlig utveckling det är i det här företaget

Mjukvarulösningar är för det mesta bättre och säkrare än hårdvaru, så det är helt rätt väg att gå, för Apple.

Framförallt eftersom Apple lämnat enterprise-segmentet helt och hållet iom nedläggningen av Xserve för 2 år sen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-24 10:27

Apple har aldrig tillhört enterprise-segmentet och nu är man på väg bort även från mellan- och t.o.m. småföretag

Fråga: På vilket sätt skulle en mjukvarubaserad lösning vara bättre än motsvarande hårdvarulösning när det gäller raid?!?

Ursprungligen av lensv:

Apple har aldrig tillhört enterprise-segmentet och nu är man på väg bort även från mellan- och t.o.m. småföretag

Fråga: På vilket sätt skulle en mjukvarubaserad lösning vara bättre än motsvarande hårdvarulösning när det gäller raid?!?

Mjukvarulösningarna och filsystem tillgängliga idag är betydligt mer avancerade än för några år sen.

Det finns massor med artiklar kring det på nätet, om pros vs cons.
https://www.google.com/search?q=hardware+vs+software+raid&aq=1&oq=hardware+vs+software&sugexp=chrome,mod=0&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Linux inbyggda mjukvaruraid är riktigt, riktigt bra, för övrigt. Klarar exempelvis Raid-10 utan att blinka.

Apples närvaro i enterprisesegmentet varade i ett par år, primärt via lagringslösningen Xserve Raid som när den var som hetast sålde som smör. Apple såg till att bygga den på vettig hårdvara och därigenom blev den också certifierad för en rad olika operativsystem vilket gjorde att många köpte in den ocjh körde den med exempelvis Linux eller Windows Server.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 11:02
Ursprungligen av Joacim Melin:

Apples närvaro i enterprisesegmentet varade i ett par år, primärt via lagringslösningen Xserve Raid som när den var som hetast sålde som smör. Apple såg till att bygga den på vettig hårdvara och därigenom blev den också certifierad för en rad olika operativsystem vilket gjorde att många köpte in den ocjh körde den med exempelvis Linux eller Windows Server.

Exakt! Den var också den överlägset bästa pris / GB raiden på marknaden. Apple uppdaterade bara inte produkten och till slut självdog den pga gammal hårdvara. Väldigt synd. Apple visade att man kunde skapa vass hårdvara. Apple visade också deras förmåga att ha problem att underhålla produkter.

Ursprungligen av Erik.dv:

Exakt! Den var också den överlägset bästa pris / GB raiden på marknaden. Apple uppdaterade bara inte produkten och till slut självdog den pga gammal hårdvara. Väldigt synd. Apple visade att man kunde skapa vass hårdvara. Apple visade också deras förmåga att ha problem att underhålla produkter.

Flera vänner som jobbade med storage och som svor vid NetApp och annat var riktigt imponerade av Xserve Raid när den kom. Även om den endast mäktar med 2Gbit/s per FC-anslutning så är det fortfarande rätt okej prestanda.

Problemet med hårdvarubaserade lösningar är att operativsystemet överlämnar kontrollen av lagringen till en tredje part. Allt operativsystemet kan göra är att hoppas att en skrivning eller läsning gått bra, men som jag bittert fått erfara med kort från 3Ware (och då pratar vi SATA-raid-kort för 24 diskar som kostar i storleksordningen 15000) så är det långt ifrån alltid som detta fungerar i praktiken.

En mjukvarubaserad lösning hanteras av operativsystemet och eftersom processorer och minne är så pass billigt idag så blir det normalt sett inga större prestandaförluster med en mjukvarubaserad raidlösning, åtminstone inte i de situationer där man numera använder en Macserver a'la Mini eller Mac Pro.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-24 10:46

Det finns diskussioner om det mesta på nätet, men det betyder inte att man ska sluta tänka.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-24 13:59

Jag tycker nog att Apple fortfarande kan skapa en del schysst hårdvara, men det tråkiga är att produktionen uteslutande är inriktad på konsumentmarknaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 14:05
Ursprungligen av lensv:

Jag tycker nog att Apple fortfarande kan skapa en del schysst hårdvara, men det tråkiga är att produktionen uteslutande är inriktad på konsumentmarknaden.

Exakt. Man uppdaterar iPad 2 gånger i år + lanserar en iPad mini.

MacPro har inte uppdaterats på över 2 år och en MacPro Mini (som många skulle köpa) kommer aldrig komma ut.

1
Bevaka tråden