Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini uppdateras

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 20:52

Finns även med Fusion Drive. Tyvärr har det separata grafikkortet försvunnit, alla modeller har HD 4000.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-23 21:12
Ursprungligen av oskard:

Finns även med Fusion Drive. Tyvärr har det separata grafikkortet försvunnit, alla modeller har HD 4000.

Beställde precis en i7 2.6Ghz (inte server modellen). "Tyvärr har de separata grafikkortet försvunnit" - Uj... Har inte alls hängt med i svängarna men klarar HD4000 av att spela upp 1:1 blu-ray rippar? (enda anledningen till att jag precis beställde)

Maskinen kommer vara plex server och klient. Kommer enbart spela upp 1:1 rippade blu-ray skivor. Dvs samma komprimering som finns på de faktiska skivorna.

Ursprungligen av oskard:

Finns även med Fusion Drive. Tyvärr har det separata grafikkortet försvunnit, alla modeller har HD 4000.

Och eftersom Intel HD 4000 inte är så vansinnigt kul så är det extremt synd att Apple tagit det steget tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 21:39

Ser ut som jag kommer att fundera lite till om jag skall köpa iMac eller Mini.
Finns det nån info om vilken upplösning Minin klarar?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-23 21:51
Ursprungligen av oskard:

Ser ut som jag kommer att fundera lite till om jag skall köpa iMac eller Mini.
Finns det nån info om vilken upplösning Minin klarar?

Den klarar så hög upplösning som vilken skärm som helst som du kan koppla in i den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 06:47
Ursprungligen av Vassius:

Den klarar så hög upplösning som vilken skärm som helst som du kan koppla in i den.

Låter bra, den förra modellen var lite klen på den fronten, även med separat grafikkort.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-24 08:58
Ursprungligen av oskard:

Låter bra, den förra modellen var lite klen på den fronten, även med separat grafikkort.

Jaså? Gamla modellen med separat grafikkort klarar två Thunderbolt-skärmar på 2560x1440 plus en hdmi-skärm på 1920x1080 samtidigt. Räcker inte det? Finns det ens väsentligen högre upplösta skärmar att koppla in?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 17:08
Ursprungligen av Vassius:

Jaså? Gamla modellen med separat grafikkort klarar två Thunderbolt-skärmar på 2560x1440 plus en hdmi-skärm på 1920x1080 samtidigt. Räcker inte det? Finns det ens väsentligen högre upplösta skärmar att koppla in?

Jag hade uppfattat saken som att det (med 2011:an) inte gick att få mer än 1920x1080 om man hade nåt annat än Apples skärm. Det kanske var fel.

men om jag frågar så här då: klarar 2012:an (HD 4000) 2560 x 1440 på t.ex en Dell 2713HM?
Sen är ju följdfrågan den som Jesper Ohlsson formulerar: blir det bra?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-24 19:59
Ursprungligen av oskard:

Jag hade uppfattat saken som att det (med 2011:an) inte gick att få mer än 1920x1080 om man hade nåt annat än Apples skärm. Det kanske var fel.

men om jag frågar så här då: klarar 2012:an (HD 4000) 2560 x 1440 på t.ex en Dell 2713HM?
Sen är ju följdfrågan den som Jesper Ohlsson formulerar: blir det bra?

Jag har aldrig hört att det skulle vara problem med tredjepartsskärmar, varken med 2011 eller nyare. Kan inte föreställa mig att det inte skulle funka så länge du kan ansluta skärmen via Thunderbolt/Mini displayport. Kör på bara.

Hm... Ska man köra 2,3 eller 2,6 av i7-modellen? Kommer i övrigt maxa RAM och ta ssd-disk.

Här blev det en 2,3 Quad standardutrustad.
Blir väl 16 GB RAM och en extern Thunderbolt SSD om något halvår eller så.

Min första Mini

Jag tror att oskard menar något annat...

Att rent fysiskt "klara" en hög upplösning är inget problem, och det var väl länge sedan någon dator hade något problem med det.

Jag tror att han menar hur väl den klarar att spela upp högupplöst material, utan eventuellt hackande och laggande.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-24 10:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror att oskard menar något annat...

Att rent fysiskt "klara" en hög upplösning är inget problem, och det var väl länge sedan någon dator hade något problem med det.

Jag tror att han menar hur väl den klarar att spela upp högupplöst material, utan eventuellt hackande och laggande.

Jaha. Om det var det han menade framgick det inte så tydligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-24 11:46

Blir tokig! Efter att oskard upplyste mig om HD4000 igår och att folk verkar minst sagt förbannade över att det inte finns något dedikerat grafikkort så kommer följdfrågan.... Klarar hd4000 av 24 fps? (23.976)

Läst att gamla hd3000 inte klara av det.

Nått som jag finner roligt med beställningen är 2-4 business days (5-7 november) hur kan 2-4 dagars lev.tid bli 5-7 november? Hehe..

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-10-24 12:04
Ursprungligen av Kenneth M:

Nått som jag finner roligt med beställningen är 2-4 business days (5-7 november) hur kan 2-4 dagars lev.tid bli 5-7 november? Hehe..

Den skickas väll ifrån Kina inom 4 dagar... när den kommer fram är en annan sak

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-24 12:14
Ursprungligen av kainen:

Den skickas väll ifrån Kina inom 4 dagar... när den kommer fram är en annan sak

Aah... Är det så det funkar... Surt. Första maskinen jag köpt direkt från Apple. Fått för mig att deras lager var på Irland och då brukar det ta 5-7 dagar... Aja, det ger mig lite tid att hitta en DAS enhet med usb3. Nya laCie på 12TB är den mest intressanta än så länge!

Men det avgörs först när jag kopplat nya mini'n till tv'n. Står det (på tv'n) att den bara tar emot en signal på 50/60Hz så skickar jag tillbaka mini'n.

HD3000 var anledningen till att jag inte slog till på servermodellen förra året, utan blev med 6630M-versionen. Det är inget fel på koret, men jag tror att 256MB är för lite när jag kör två 1920x1200-monitorer. Med en skärm fungerar det såklart mycket bättre, men jag fungerar bättre med två...

Delas minnet med HD4000-kretsen i Mac Mini som i Macbook Air? Alltså att >8GB ram ger 512MB VRAM? I så fall tror jag att jag kan skjuta upp Mac Pro-köpet och ge Minin en till chans.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-24 17:23

Efter att ha läst ett X antal forum om HD4000 så har jag kommit till slutsatsen att jag får ge den en chans. Korta svaret är: **Nej, den klarar inte av 23.976 (24). Långa svaren är fortfarande Nej men jag måste titta på mina favorit filmer för att avgöra om jag stör mig på det eller inte. Vill så gärna få det här det att fungera utan att bli ***lack varje gång det hackar till, för det vore toksmidigt att få in hela Blu-ray biblioteket på hårddisk och använda Plex och deras ios app för all framtida film tittande.

**inga verkar göra det (om jag läst informationen korrekt)
*** jag är nörd...

Skulle aldrig förlita mig på en Mini för 1:1 blurayrippar, när de bästa mediaspelarna med senaste Sigmachippet gör det så mkt bättre trots att de bara kostar bråkdelen av en Mini. Har en HDI Dune för film; Mac Mini + NAS för iTunes och backups.

Det gick undan må jag säga. Budet var precis här. Trodde nog det skulle ta längre tid från produktsläpp till leverans.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-25 15:52
Ursprungligen av bedrockstudios:

Det gick undan må jag säga. Budet var precis här. Trodde nog det skulle ta längre tid från produktsläpp till leverans.

Nu blev jag lite avis... Dom har inte ens processat min beställning än. Dom låste pengarna mer eller mindre samtidigt som jag gjorde beställningen men det är allt som har hänt än så länge för min beställning. Tycker att dom borde ha samma kvantiteter av alla maskiner på lager men det känns det inte som just nu... buuhu, hehe...

Beställde min nu. Maxade alla tillval… Betalar med banköverföring så det lär väl dröja en dag extra för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-25 18:24
Ursprungligen av Stinky:

Beställde min nu. Maxade alla tillval… Betalar med banköverföring så det lär väl dröja en dag extra för mig.

Vad fick du för timeframe på din leverans?

Ursprungligen av Kenneth M:

Vad fick du för timeframe på din leverans?

Ännu inget mer än det initiala "levereras inom 2-4 dagar". Jag betalade som sagt med banköverföring så Apple lär inte respondera förrän i morgon när pengarna nått deras konto…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-29 21:14

Mini med Fusion Drive beställd.
Övertalade Macoteket att ta in den i sortimentet, enklare leverans än från Apple Store och så tjänar den lokala butiken lite också. Priset blir detsamma.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-31 09:30

Efter 2 delays så har den kommit fram till destinationen. Så nu sitter jag och väntar på att budet ska dyka upp.

Stinky: hur ser din leverans ut?

Jag kommer nog behålla maskinen även fast den inte presterar perfekt i plex (23.976 buggen) för när jag läste lite om maskinerna så blev jag lyckligt överraskad över hur mycket "kräm" det ändå är i dom.
Jag "uppgraderade" datorns uppgifter till att agera:

Plex server och klient
Teamspeak server
Cinema 4d server (render node)
Och eventuell fildelning och backup (blir lacie raiden, den beställs idag)

1
Bevaka tråden