Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad mini är släppt

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-10-23 20:28

Den kommer fort till Sverige.
Apple har ryckt upp produktionen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-23 20:53

Jag tyckte att Phil Schiller nästan höll Steve Jobs-nivå. Avslappnad och med glimten i ögat. Tim Cooks raka motsats.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-10-24 03:54

Varje gång jag har läst om iPad Mini så har jag tänkt att den måste ju bli perfekt att använda som navigator i bilen, använder idag min iPad till det men den är lite stor i personbilen för det, i skåpbilen fungerar iPad perfekt.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-24 09:28

Lite kass att de inte klämt in en Retinadisplay. Är man van vi Retina är allt annat skrattretande.

Ursprungligen av AndyK:

Lite kass att de inte klämt in en Retinadisplay. Är man van vi Retina är allt annat skrattretande.

De ville garanterat hålla nere priset.

Ursprungligen av AndyK:

Lite kass att de inte klämt in en Retinadisplay. Är man van vi Retina är allt annat skrattretande.

Lite svårt att göra en 7,9" display med 2048x1536 i dagsläget tror jag.

Eller tvinga alla utvecklare att ha ännu en upplösning att hålla redan på, inte en option nu.

1024x768 på en iPad Mini ser såklart bättre ut än 1024x768 på en iPad 2 pga. den mindre displayen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-24 10:19
Ursprungligen av AndyK:

Lite kass att de inte klämt in en Retinadisplay. Är man van vi Retina är allt annat skrattretande.

Det där har diskuterats till leda sedan i somras. Det är i dagsläget omöjligt att göra en så liten iPad med retinaskärm utan att offra lågt pris, batteritid och tunnhet.

Ursprungligen av AndyK:

Lite kass att de inte klämt in en Retinadisplay. Är man van vi Retina är allt annat skrattretande.

Det är samma skäl som att vi inte har Retina på alla bärbara och på iMac etc - det är tekniska och ekonomiska hinder. Jag tror Apple vill gå över till Retina på samtliga produkter så fort de bara kan. Det är ingen på Apple som sitter och säger "njae, vet du, Retina, det behövs nog inte..."

Men de kan inte offra storlek, batteritid eller göra produkterna hur dyra som helst. Det är en teknikövergång som fortfarande pågår och då är allting kompromisser. Men har man smakat på den karamellen är det svårt att inte sukta efter det på alla produkter, det kan jag förstå.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-24 10:02

Apple släpper en 7,9" surfplatta, Dell släpper en som är 23". Hmmm... Dell släpper skitstor tablet med stöd | Feber / PC

Någon som sett priserna på alla varianter av iPad mini?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-24 13:03
Ursprungligen av artistfinder:

Någon som sett priserna på alla varianter av iPad mini?

Jämför iPad-modeller - Apple Store (Sverige)

Inspirerad av Grubers postning tog jag mig en titt på vår tråd för lanseringen av iPod mini, den 6 januari 2004.

För er som inte var födda på den tiden så fanns det bara en iPod då, den stora vita. Här kom en mindre modell som bara kostade 50 dollar mindre och inte hade lika mycket utrymme. Enda finessen var just att den var mindre. Många - men inte alla! - var skeptiska och förstod inte varför någon skulle vilja betala för en iPod mini när man kunde lägga till lite och få en fullstor iPod. Såhär i efterhand är det lite kul att läsa eftersom iPod mini blev extremt framgångsrik och blev bästsäljaren.

Här är lite citat från iPod mini-lanseringen. Ni förstår nog varför jag postar detta i den här tråden...

Ursprungligen av jalvander:

Lika bra att köpa en iPod än en iPod mini... Den är alldeles för dyr!

Ursprungligen av mrubenson:

Men vill man ha 4 gig vill man väl troligen ha stora delar av sin musik på den, och då får det väl ofta ändå bli en riktig iPod och inte en mini?

Ursprungligen av tobot:

Känns fel att köpa en iPod mini med 4 GB hårddisk när man kan få en vanlig iPod med mer nästan fyra gånger så stor hårddisk för bara 500:- extra...

Ursprungligen av 12moons:

på tok för dyrt...

om nu apple vill slå sig in på den marknaden så ska man ju lägga ett lägre pris, inte komma med mer prestanda för ett dyrare pris...

apple har ju redan iPod lksom....

Ursprungligen av 12moons:

149 dollar och den hade sålt som smöööööör...

Ursprungligen av robin.z:

Den som blev lanserad var ju ingen fantastisk nyhet. I princip samma sak under huven som en vanlig iPod. Bra intiativ var dock att skalet är i aluminium och lite olika färger men om priset hade hamnat runt 150 dollar (med flashkort på 1-2 GB) så hade det varit en given hit. Ska bli intressant att se hur försäljningen utvecklar sig. Jag känner på mig att många hellre lägger till en slant och tar den stora iPod:n istället...

Ursprungligen av Kristian B:

Är mycket besviken på Apple.

[...]

För övrigt vet jag inte var den här "mini iPoden" kommer stå sig jämfört med den riktiga(ja, den riktiga) iPoden eftersom den är så nära den riktiga i prisklass och är underlägsen för de som vill ta med sig större mängder musik.

Alla var dock inte negativa, pjutsi poängterar en viktig faktor som gäller än idag: varför ska Apple ta ett lägre pris om de säljer alla de kan tillverka? Om Apple kan sälja varenda iPad mini de tillverkar fram till jul finns det verkligen ingen anledning att ha ett aggressivt pris, även om vi kunde förstås gärna hade sett det.

Ursprungligen av pjutsi:

Om iPod mini kostat $199 så hade det nog uppstått allvarliga leveransproblem. Apple kommer inte att ha problem att sälja de exemplar de hinner få fram inledningsvis för $249. Inte minst i Japan.

Crille hade koll också:

Ursprungligen av imported_Crille:

Kanske för att den är mindre, har tillräckligt många låtar och kommer vara det coolaste att synas med?

Jag då? Om jag nu ska ta upp dessa tvivlare, vad trodde jag 2004? Nu kommer jag till den självgoda delen av detta inlägg (ingen Jante-lag här inte!), hoppa över om det är ett problem

Jag hade rätt bra koll då. Jag skrev två långa inlägg för att möta upp alla negativa kommentarer (att jag orkade), först detta och sedan detta. De är alldeles för långa för att ta med i sin helhet, men är är några delar:

Ursprungligen av Adrian B:

Det här känns väldigt mycket som när Apple släppte den ursprungliga iPoden. Massor av folk som gnäller över priset och vissa som tärsäkert berättade för oss andra att Apple minsann inte skulle kunna sälja till det priset.

[...]

För dyr säger ni? För dyr för vad frågar jag...

För dyr för vad man får för pengarna? Knappast.

För dyr jämfört med konkurrenterna? Inte då.

För dyr för att sälja riktigt bra? Inte en chans.

För dyr för folk med livlig fantasi och liten verklighetsförankring som vill ha mer än dom har råd med? Ja, kanske.

Glöm inte att du betalar för att få den mindre och lättare. Det kan vara avgörande för många som upplevt dagens iPod som lite för stor.

[...]

Kom ihåg att Apple konkurrerar med storleken i första hand, inte priset. Priset är inte ens i andra eller tredje hand, användarvändlighet och lyxkänsla är annat som går före. Det har fungerat utmärkt för den vanliga iPoden och lär nog göra så öven för iPod mini.

Ursprungligen av Adrian B:

Apple kommer nog att sälja rätt bra av iPod mini ändå, antagligen så pass att den blir svår att få tag på från början. Och är efterfrågan ändå större än dom kan leverera så spelar det ju ingen roll att de skulle ha sålt ännu fler om priset var längre.

[...]

Den är MINDRE! Det verkar vara så svårt för många att förstå att storleksskillnaden är den viktigaste faktorn. Vill du ha större mängder musik så finns redan den vanliga iPoden. Men för de som vill ha en klart mindre iPod så har det inte funnits några alternativ fram tills nyss.

Det är också lite kul att den lanserades i januari men började inte säljas förrän i april i Sverige. Apple har utvecklats på den fronten. Nu lanseras iPad mini i 34 länder 10 dagar efter presentationen, och Sverige är med bland dessa länder. Tack för det Tim Cook.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-25 08:42
Ursprungligen av Adrian B:

... massa text ...

Historien upprepar sig...

1
Bevaka tråden