Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Fusion Drive

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-23 20:51

Nu färskaste nyheten om Fusion Drive !

Jag tycker det är den största innovationen på mjukvarusida på mycket länge !

Verkligen smart av Apple, de leder utvecklingen !

System tar hand om vad som går åt datamängder på SSD versus mekanisk hårddisk.
System flyttar om program eller dokumenter anpassad hur mycket åtkomster av data så
att flytta paket till SSD eller Hard Drive ! Mycket innovation ! Jag tycket det var största nyheten i kväll !

Fördelen ger att få fart på äldre bärbara som har SSD och Hard Drive kombination (bortagen DVD spelaren)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-23 20:56

Inte helt riktigt.

Hybrid drive har inbyggd liten CPU som tar hand om data.

Men här handlar om OSX ! som tar hand om det !

Kanske ni här forum expert kan förklara? Jag kan vara helt fel på spåret ?

  • Medlem
  • 2012-10-23 20:57

Hybriddiskar har ju funnits ett tag. Men där har SSD-delen varit väldigt liten och den arbetar inte på samma sätt som Apples alternativ. Intressant.

(Borde inte denna tråd ligga under hårddiskar/lagring?)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-23 20:59

Nja eller Ja !

Men som jag ser på känn det är OSX som sköter detta trafiken !

Då menar jag kommande versioner av OSX. Finns inte idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 21:03
Citat:

Om Fusion Drive
Fusion Drive är en kombination av en supersnabb 128 GB flashenhet och en vanlig hårddisk. Den flyttar automatiskt de filer du använder ofta till flashenheten, där du kommer åt dem snabbare. Med Fusion Drive i din Mac mini går det upp till dubbelt så snabbt att starta datorn, upp till tre gånger så snabbt att starta appar och upp till tre gånger så snabbt att importera bilder.* Allt eftersom systemet lär sig hur du arbetar gör Fusion Drive din Mac-upplevelse bättre och bättre. Samtidigt har du gott om plats att spara allt som ingår i ditt digitala liv på en rymlig, traditionell hårddisk.

+2450 kr i Mac Mini (från 1 TB 5400 rpm till 1TB Fusion Drive)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-23 21:07
Ursprungligen av oskard:

+2450 kr i Mac Mini (från 1 TB 5400 rpm till 1TB Fusion Drive)

Tack för info ! Jag som trodde en systemarbete. Det ser ut vara nytt hårdvaran från Apple som sköter denna trafiken?

Det handlar nog om Intel Smart Response.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-23 21:14

Tack för info !

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-23 21:36

Det ser ut bli ny systemversion som kan sköta hårdvaran Intel Smart Response.
Synd med äldre Mackar som inte kan utnyttja dubbla SSD och Hard Drive

  • Medlem
  • 2012-10-23 22:01
Ursprungligen av REP:

Det ser ut bli ny systemversion som kan sköta hårdvaran Intel Smart Response.
Synd med äldre Mackar som inte kan utnyttja dubbla SSD och Hard Drive

Alla amerikanska siter jag har läst tills nu verkar tro att det handlar om en ny hårdvara, en ny slags hårddisk som Apple tagit fram.

Jag tror inte alls det. Det handlar snarare om en slags intelligent, mjukvarubaserad, RAID-lösning. Priset som Apple tar motsvaras ungefär av vad de brukar ta för en "normal" 128GB SSD. Schiller sa "fused into one volume", jag tror det är en logisk volym, dvs en intelligentare variant av RAID0.

I bästa fall så kan denna lösning användas av alla gamla Macar med två hårddiskplatser som kan köra 10.8.3 (?). Det blir i så fall mycket trevligt för Mac Pro ägare t ex...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-23 23:02

Precis som vissa andra tror jag det handlar om Intel Smart Response, och borde i teorin fungera på iMac från 2011 (med Sandy Bridge, eller 2:a generationens Core i5/7 processor) eftersom de använder Z68 Express systemchip.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 06:42
Ursprungligen av PeeMaN:

Roligt att Apple försöker slå på stora trumman för något som på intet sätt är nytt.

Det gäller väl för rätt mycket av vad Apple gör. inte bara Fusion Drive.

Ursprungligen av heek:

Precis som vissa andra tror jag det handlar om Intel Smart Response, och borde i teorin fungera på iMac från 2011 (med Sandy Bridge, eller 2:a generationens Core i5/7 processor) eftersom de använder Z68 Express systemchip.

Men iMac 2011:orna har gått att köpa med SSD+HDD, så om det inte är ny funktion i OS X (ett tag efter att ML släpptes) så är nog risken att det bara funkar på 2012:orna. Att de låser nya funktioner till nya modeller är ju inte osannolikt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-23 22:20

Jag hoppas på det att går använda på äldre Macar !

Jag tror precis som Keptang att det rör sig om Intel Smart respons, som faktiskt redan fanns på vissa av Intels chips från förra generationen, här är en gammal anandtech-artikel om förra generationens AnandTech - Intel Z68 Chipset & Smart Response Technology (SSD Caching) Review

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-23 22:26

Noterat

Roligt att Apple försöker slå på stora trumman för något som på intet sätt är nytt.

Det verkar INTE handla om Inte Smart Respons, från MacRumors:

Ars Technica compares it to an enterprise feature called Automated Tiered Storage.
In a caching solution, like Intel's, files live on the hard disk drive and are temporarily mirrored to the SSD cache as needed. In an enterprise auto-tiering situation, and with Fusion Drive, the data is actually moved from one tier to another, rather than only being temporarily cached there.

Som jag skrev i en annan tråd, verkar fungera som den tiering som de större lagringslösningarna som bland annat NetApp använder sig av.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Det verkar INTE handla om Inte Smart Respons, från MacRumors:

Ars Technica compares it to an enterprise feature called Automated Tiered Storage.
In a caching solution, like Intel's, files live on the hard disk drive and are temporarily mirrored to the SSD cache as needed. In an enterprise auto-tiering situation, and with Fusion Drive, the data is actually moved from one tier to another, rather than only being temporarily cached there.

Som jag skrev i en annan tråd, verkar fungera som den tiering som de större lagringslösningarna som bland annat NetApp använder sig av.

Men är det inte samma sak men bara olika namn?
Intel Smart Respons kan ju funka på två sätt antingen lite som en raidetta där det skrivs både till SSD och HDD innan det är är klart eller lite som en raidnolla men där allt skriv hamnar på SSD och senare puttas över till HDD.

Förljande text i Anandtechs artikel som jag länkade till längre upp får mig att tro att det är samma sak som automated tiered storage fast bara annat namn:

Intel's SRT functions like an actual cache. Rather than caching individual files, Intel focuses on frequently accessed LBAs (logical block addresses). Read a block enough times or write to it enough times and those accesses will get pulled into the SSD cache until it's full. When full, the least recently used data gets evicted making room for new data.

alltså block som läses och skrivs mycket på flyttas till SSD.

Dock har jag inte hört presentationen eller läst speciellt mycket om fusion drive.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-24 09:19

Jag har SSD+HDD i min macbook pro och har flyttat dokument, downloads mm till HDD'n via länkar och kör bara alla program från SSD'n.

Borde inte vara så svårt att göra en aningen intelligentare mjukvara för att styra det?

Frågan är vad som händer när man fyllt SSD'n med program/spel

Än så länge har jag inte hittat någon dokumentation om hur det funkar, men jag skulle misstänka att det handlar om "Hot File Adaptive Clustering" som redan används, men att det här appliceras på logiska volymer

Det här är nog också en del av svaret:

Mac OS X Lion Adds CoreStorage, a Volume Manager (Finally!) – @SFoskett – Stephen Foskett, Pack Rat

Jag tror det också, men jag har läst om de som testat hybriddiskar med Lion och fått usla resultat.

http://www.99mac.se/artiklar/3212-sa-fungerar-fusion-drive.html

Hybridlagring har funnits i åtminstone två år, men det är först nu som Apple byggt in det i operativsystemet.

Läs mer här: http://www.99mac.se/artiklar/3212-sa-fungerar-fusion-drive.html

  • Medlem
  • 2012-10-24 11:27
Ursprungligen av Joacim Melin:

Hybridlagring har funnits i åtminstone två år, men det är först nu som Apple byggt in det i operativsystemet.

Läs mer här: http://www.99mac.se/artiklar/3212-sa-fungerar-fusion-drive.html

Sant. Men tidigare har väl SSD-delen varit väldigt liten, ett par GB?

Jo när det gäller allt i en enhet, men det verkar vara ändring på gång: Seagates hybriddiskar optimeras för Intel Smart Response Technology - www.NHW.se

2 enheter funkar ju bra i stationära där platsbrist inte är så mycket att orda om men när det kommer till bärbara och ultrabooks så borde det vara bättre att ha allt i en enhet.

Ursprungligen av Dalle:

Sant. Men tidigare har väl SSD-delen varit väldigt liten, ett par GB?

Det stämmer, eftersom SSD:n i de diskarna endast haft som funktion att agera buffert mellan operativsystem och sata-disken.

1
Bevaka tråden