Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iMac – omöjligt tunn

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vill ha.. Verkligen, jag vill ha den!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-10-23 20:22

Bytte hdd på min macpro 15" för någon månad sedan, valde då att sätta in Seagates hybriddisk, verkar vara en sådan som Apple kallar Fusion. I vilket fall som helst så blev det en helt annan dator, den är skitsnabb nu!

Ursprungligen av tobbehj:

Bytte hdd på min macpro 15" för någon månad sedan, valde då att sätta in Seagates hybriddisk, verkar vara en sådan som Apple kallar Fusion. I vilket fall som helst så blev det en helt annan dator, den är skitsnabb nu!

På presentationen lät det som att det var två separata diskar, en HDD och en SSD men att 10.8 presenterade det som en enda volym. Som t.ex. Netapp och andra storage tillverkare kallar tiering. Mjukvaran lägger material du accessar ofta på SSD, och det du använder sällan på HDD.

  • Medlem
  • 2012-10-23 20:26

Jobbigt att ha fönstret öppet och datorn blåser omkull.

En liten anmärkning: Det heter ihopsatt och inte "ihop satt".

Ursprungligen av danielnord:

En liten anmärkning: Det heter ihopsatt och inte "ihop satt".

Tack för det, ändrat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-23 20:29

Har inget behov av en iMac men nog blir man sugen allt

Friktionssvetsning heter väl metoden på svenska? Friktionssvetsning

Ursprungligen av suddgummi:

Friktionssvetsning heter väl metoden på svenska? Friktionssvetsning

Åh va bra, tack! Misstänkte att det fanns ett svenskt namn för det hela.

Riktigt kass hårdvara, vem fan vill ha ett Nvidia 640 i en dator för 13k?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-23 20:52
Ursprungligen av hatersgonnalike:

Riktigt kass hårdvara, vem fan vill ha ett Nvidia 640 i en dator för 13k?

Ett inlägg, nickar "hatersgonnalike" med ett konto som är skapat precis...bra start.

Don't let the door hit you on your way out.

  • Medlem
  • 2012-10-23 21:13
Ursprungligen av hatersgonnalike:

Riktigt kass hårdvara, vem fan vill ha ett Nvidia 640 i en dator för 13k?

Alla använder inte sin dator för att spela lille pojk!

Ursprungligen av carlK:

Alla använder inte sin dator för att spela lille pojk!

Fast här håller jag med. Apples Akilleshäl har i många år varit mediokra grafikkort.
Fattar inte varför de snålar på den detaljen. Även MacPro har har dragits med fattigmansgrafikkort i många år.
/m

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-10-23 21:17
Ursprungligen av hatersgonnalike:

Riktigt kass hårdvara, vem fan vill ha ett Nvidia 640 i en dator för 13k?

Va bra att du tycker det. Då slipper du köpa en mac och så slipper du hänga här på 99mac.

Underbar uppdatering men vad har hänt med priserna? 2800 kronor mer för standard 27"? Dollarn har väl inte ändrat sig så mycket jämfört med när förra presenterades?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 21:23

Snyggt där, Apple! Och så har de fimpat CD-läsaren... Äntligen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-23 21:24

Allt blir tunnare, men Apple jobbar med visuellt tunt. Det luras lite, samma med MacBook Air. Titta på kanterna.
Men allting minskar hela tiden med komponenter, så att man kan förflytta grova komponenter till i mitten av iMac,
där stativfästen sitter där. Logikkort och flera tunna komponenter kan stå längre ut från stativ fästen

Bästa är väl att apple äntligen börjat ge oss större skärmar med minde reflektioner. Ser fram emot att se denna i verkligheten och en rullning över hela produktfloran.

Perfekt det blir 27" efter årsskiftet i studion:) och sedan får det bli ipad mini i den andra verksamheten, kommer att göra dagarna i grävmaskin underbara.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2012-10-23 21:50

Kan man förvänta sig att Apple snart släpper uppdaterad version av Thunberbolt skärmen också..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 22:06

Det finns inte längre någon ljudingång på datorns baksida. Hur kopplar man till exempel en mixer till datorn nu?

Ursprungligen av Bo66:

Det finns inte längre någon ljudingång på datorns baksida. Hur kopplar man till exempel en mixer till datorn nu?

USB. Antingen direkt (många mixerbord har USB), eller via ett externt ljudkort (finns väldigt billiga sådana).

Eller Firewire (via thunderbolt-till-firewire-adapter).

Eller Thunderbolt (om det inte finns redan så kommer det säkert både mixerbord och ljudkort med Thunderbolt)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 23:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

USB. Antingen direkt (många mixerbord har USB), eller via ett externt ljudkort (finns väldigt billiga sådana).

Eller Firewire (via thunderbolt-till-firewire-adapter).

Eller Thunderbolt (om det inte finns redan så kommer det säkert både mixerbord och ljudkort med Thunderbolt)

Tack Jesper Jag har en Mackie-mixer som saknar USB. Kanske kan jag använda mitt Digidesign-ljudkort på något sätt (fast jag har inte en susning om hur det ska kopplas ihop med mixern). Verkar som om jag återigen måste skaffa nytt kablage för att kunna förena firewire med thunderbolt. Lite jobbigt att ständigt vara tvungen att kassera tidigare användbart kablage för att kunna använda ny dator. Många tjog kablar, sladdar, adaptrar med mera som har blivit gammalmodiga under årens lopp. Struligt och kostsamt!

Ursprungligen av Bo66:

Det finns inte längre någon ljudingång på datorns baksida. Hur kopplar man till exempel en mixer till datorn nu?

Headphoneporten har stöd för t.ex. iPhones headset. Borde det inte gå att koppla in ett mixerbord den vägen?

Ursprungligen av teonanacatl:

Headphoneporten har stöd för t.ex. iPhones headset. Borde det inte gå att koppla in ett mixerbord den vägen?

Ja, men enbart i mono, och det går genom en mikrofonförstärkare, medans den tidigare modellen hade en line-in i stereo.

Jag förstår faktiskt inte alls vitsen med en tunnare iMac. Alltså datorn tar ju inte direkt mindre plats för att man gjort den tunnare. I det här fallet handlar det bara om att man vill putsa upp det visuella egentligen. Utrymmesmässigt hade man ju kunnat pressa in bra mycket mer prestanda om man använt den nya tekniken i det gamla skalet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-23 23:01
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag förstår faktiskt inte alls vitsen med en tunnare iMac. Alltså datorn tar ju inte direkt mindre plats för att man gjort den tunnare. I det här fallet handlar det bara om att man vill putsa upp det visuella egentligen. Utrymmesmässigt hade man ju kunnat pressa in bra mycket mer prestanda om man använt den nya tekniken i det gamla skalet.

Självklart, ditt resonemang stämmer för det ”gamla tänket” där mer kraft=bättre upplevelse. Vanligt folk nyttjar sällan sina maskiner till fullo, och en i7,32GB med flashdisk borde räcka för de flesta. Inte alla, men de flesta.
Huvudfokus borde enligt mig ligga på att utveckla mjukvaran och tjänserna, vilket Apple gör till stor del med iCloud etc. Jag hade gärna sett att Apple flyttade mer resurser från hårdvaruutveckling till mjukvarudelen… vilket man hade kunnat göra om man behöll det gamla ”tjocka” formatet.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-23 23:05
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag förstår faktiskt inte alls vitsen med en tunnare iMac. Alltså datorn tar ju inte direkt mindre plats för att man gjort den tunnare. I det här fallet handlar det bara om att man vill putsa upp det visuella egentligen. Utrymmesmässigt hade man ju kunnat pressa in bra mycket mer prestanda om man använt den nya tekniken i det gamla skalet.

Tunnare är ju coolare viket sätter press på Apples komponentleverantörer designers och konstruktörer för att go thinner, och minska energiåtgången vid tillverkning sen sänker det ju tillverkningskostnader och miljöpåverkan = mindre material vilket inte är helt fel om man tillverkar miljontals datorer årligen.

Ursprungligen av Gordy:

Tunnare är ju coolare viket sätter press på Apples komponentleverantörer designers och konstruktörer för att go thinner, och minska energiåtgången vid tillverkning sen sänker det ju tillverkningskostnader och miljöpåverkan = mindre material vilket inte är helt fel om man tillverkar miljontals datorer årligen.

Jo, fast det är ju inte direkt några starka försäljningsargument.

Bevaka tråden