Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som vill beställa nya iMac

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 19:44

Jag kommer beställa en dirr efter eventet är över så lika bra att vi skapar tråden nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 20:07

Kommer ni köra med FusionDrive?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-23 20:18

Spontant så känns inte Fusion Drive så lockande. Jag vill ha kontrollen själv.

Jag undrar lite kring RAM-minnet, undrar om det verkligen går att byta ut själv i den nya designen eller om det blir fastlött på Logic-kortet som på MBP Retinas

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-10-23 20:21

Dock sugen på en 27" då jag vill ha en större skärm jämfört med min 13" MBP.

Ursprungligen av kim_sv:

Dock sugen på en 27" då jag vill ha en större skärm jämfört med min 13" MBP.

Varför köper du inte en 27 Apple skärm till din macbook pro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 20:39
Ursprungligen av zinned:

Spontant så känns inte Fusion Drive så lockande. Jag vill ha kontrollen själv.

Never send a human to do a machine's job.

Ursprungligen av zinned:

Jag undrar lite kring RAM-minnet, undrar om det verkligen går att byta ut själv i den nya designen eller om det blir fastlött på Logic-kortet som på MBP Retinas

Placeringen "mitt i" gör att jag gissar på fastlött.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-23 20:42
Ursprungligen av oskard:

Never send a human to do a machine's job.

Placeringen "mitt i" gör att jag gissar på fastlött.

Ingen maskin kan ersätta en människa...än.

Placeringen är ju i mitten som på den gamla, dock högre upp. Dock såg det ut som standardsocklar för minnesmodulerna och inte fastlött minne på Logic-kortet.

Ursprungligen av spaceas:

får se hur den ser ut live och blir prissatt. vill gärna ha 27"

Det vet vi ju redan, från 19.495 kr.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-23 20:45
Ursprungligen av zinned:

Jag undrar lite kring RAM-minnet, undrar om det verkligen går att byta ut själv i den nya designen eller om det blir fastlött på Logic-kortet som på MBP Retinas

Att döma av specarna på Apples hemsida verkar det gå att uppgradera minnet i efterhand på 27", men inte på 21,5".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-23 20:58
Ursprungligen av Vassius:

Att döma av specarna på Apples hemsida verkar det gå att uppgradera minnet i efterhand på 27", men inte på 21,5".

Ah, såg det nu!

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-10-23 20:21

Känns som att nya iMac blir än mer svåruppdaterad än den tidigare versionen. Tråkigt, då jag egentligen inte ser den stora fördelen med en iMac som blir så tunn att uppgraderingsmöjligheterna försvinner..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-23 20:41

får se hur den ser ut live och blir prissatt. vill gärna ha 27"

iMac går inte att beställa i dagsläget och därför får tråden en ny rubrik; Tråden för oss som vill beställa nya iMac.

... raderade också 3 inlägg. Tänk på att försöka hålla er någorlunda till ämnet.

/ Mod

Senast redigerat 2012-10-23 21:08

saknar dock optisk läsare, på en stationär dator har jag hellre det än en tunn lätt dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 20:56

går ju fan inte att beställa skiten ju?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 21:12

undrar om dom tar bort alternativet att köra SSD + en SATA disk med tanke på FusionDrive

Ursprungligen av crayzee:

undrar om dom tar bort alternativet att köra SSD + en SATA disk med tanke på FusionDrive

Finns nog ingen plats för SSD+SATA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 21:20

Det är jävligt sant!

Ursprungligen av keptang:

Finns nog ingen plats för SSD+SATA.

Jo, på bilden där de visade innehållet så visades ju både SSD och vanlig HD på olika platser i datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 13:58
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jo, på bilden där de visade innehållet så visades ju både SSD och vanlig HD på olika platser i datorn.

[ATTACH="CONFIG"]35937[/ATTACH]

Intressant... Hoppas det där inte är deras Fusion Lösning bara...

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jo, på bilden där de visade innehållet så visades ju både SSD och vanlig HD på olika platser i datorn.

[ATTACH="CONFIG"]35937[/ATTACH]

Som du ser så är det inte en vanlig SSD-disk där.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-25 09:09

Stor vill ha faktor, passar perfekt ståendes framme hemma hos mig. Inväntar education-priserna på 27 med fusiondrive minimalt minne och i7 (ser inga på apple-store) och lite kunderfarenheer så den inte har några barnsjukdomar innan jag bestämmer mig för när den skall hem till mig:-)

Hur ska man byta ut ram-minnen på den här nya? För där man kan byter ut minnen på nuvarande verkar istället vara plats för fläktar på den nya? Om det skulle gå att byta, är det stor chans att det är samma typ av minnen som är för de äldre 27"s modellerna? Hade ju varit gött så man slipper köpa nya minnen direkt när man får datorn.

Hur är det här med Fusion-drive egentligen? Är den mer hållbar än en vanlig hårddisk?

Configurable to 3TB hard drive, 1TB or 3TB Fusion Drive, or 768GB of flash storage.

Så man kan fortfarande välja en vanlig hårddisk som är till 1TB för det känns som Fusion Drive kommer att kosta mer än vad det smakar? Vad kommer ni sannolikhet att välja?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 21:04
Ursprungligen av madeinswe_91:

Hur ska man byta ut ram-minnen på den här nya?

Det beror på vilken modell:
21,5": du kan inte byta.
27": öppna en lucka på baksidan.

Om Fusion Drive är hållbar eller inte får vi se, jag skall ha en!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-26 08:36
Ursprungligen av madeinswe_91:

Hur är det här med Fusion-drive egentligen? Är den mer hållbar än en vanlig hårddisk?

Av allt att döma består Fusion Drive av en separat vanlig hårddisk som samkörs med en flash-disk. All "magi" sker i mjukvara. Så den är sannolikt inte mer hållbar än en vanlig hårddisk, snarare tvärtom då det är två komponenter som kan gå sönder istället för bara en.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-10-27 13:39

Jag kommer förmodligen köra på 27" 2.9GHz med 1 TB HDD och standard 8GB RAM och uppgradera det senare då det är billigare. Vad rekommenderar ni för RAM minne då som passar bra till iMac? Och kan man uppgradera hårddisken senare ifall man skulle vilja byta till SSD när priserna sjunker lite? Någon som vet?

Edit: Tänkte uppgradera till 16GB RAM!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-27 14:24

Bara att maxa minnet, 8 gb 1600mkostar 350 kr inkl moms på dustin Undrar om iMacen kan ta 16gb moduler?

För egen del lockar i7, får se vad priset blir med educationrabatt.

Ursprungligen av spaceas:

Bara att maxa minnet, 8 gb 1600mkostar 350 kr inkl moms på dustin Undrar om iMacen kan ta 16gb moduler?

För egen del lockar i7, får se vad priset blir med educationrabatt.

Se till att få sdd-disk istället för i7 om du du inte har råd med båda. Du kommer märka större skillnad med sdd.

Ursprungligen av spaceas:

Bara att maxa minnet, 8 gb 1600mkostar 350 kr inkl moms på dustin Undrar om iMacen kan ta 16gb moduler?

För egen del lockar i7, får se vad priset blir med educationrabatt.

Svar nej pga att minneskontroller sitter på cpu och den klara bara max 32 GB vilket blir 4X8Gb moduler om du ska få full hastighet. Kanske klarar minneskontroller att adressera 2X16GB minnesmoduler, dock kan du inte få mer än 32 GB ram pga att minneskontroller inte klara att adressera mer än 32 GB ram.

Senast redigerat 2012-10-27 23:22
  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2012-10-29 16:58

Kommer att köpa 27" med Fusiondisk. Är däremot osäker på vilken processor jag skall välja. Kör väldigt mycket videoredigering.
-Är skillnaden mellan 2,9 och 3,2 Ghz märkbar?
-Kommer en i7 att höja prestandas märkbart för mig?

Räknar med maxat RAM och 3Tb Fusiondisk samt backup som hittills med TM till extern HDD med FW800.
-Påverkas överföringen på FW800 av att jag måste ha en adepter till Thunderbolt? Inte för att det spelar någon större roll, det gäller ju bara backup men...

Är det bara jag som tycker att prissättningen är väldigt skev på den nya iMacen? Dollarn är väldigt låg och trots det så blir det en rejäl höjning mot sist. Flera tusen!
Räknar man högt på dollarn, 7 kronor så kostar den större modellen cirka 14 000 kronor i USA. Du åker till USA för 4500 kronor t/r. I Sverige kostar datorn 19 500. Du sparar tusen spänn på att hämta den i USA…om tullen inte tar dig på vägen tillbaka.
I vilket fall som så känns 4500 kronor i prisskillnad som orimlig. För oss skåningar är det bara att åka över till Danmark. I Danmark kostar den 16 000 danska kronor. I svenska kronor blir det 18 500.

Bevaka tråden