Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro 13 tum med Retina-skärm släppt

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-10-23 20:56

Är det nån som har koll på priset på de "gamla vanliga" MBP. Är det samma som tidigare?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-23 20:57
Ursprungligen av gunek:

Är det nån som har koll på priset på de "gamla vanliga" MBP. Är det samma som tidigare?

Från 11.795,00 kr

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-10-23 20:58
Ursprungligen av joakimo:

Från 11.795,00 kr

Jo, jag såg att det var det, men var det samma igår?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-23 21:07
Ursprungligen av joakimo:

Från 11.795,00 kr

Kostade dom verkligen inte 10.890:- tidigare?

  • Medlem
  • Motala
  • 2012-10-23 21:16
Ursprungligen av lappen71:

Kostade dom verkligen inte 10.890:- tidigare?

Jo, med studentrabatt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-23 21:17
Ursprungligen av widde:

Jo, med studentrabatt.

Inte möjligt för jag är inte student och det är vad jag betalade för min förra året.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-23 21:19
Ursprungligen av lappen71:

Inte möjligt för jag är inte student och det är vad jag betalade för min förra året.

I så fall höjde de nog priset i samband med uppgraderingen i somras. Jag kan inte föreställa mig att de skulle smyghöja priset utan att förändra hårdvaran.

Trodde verkligen det skulle bli diskret grafikprocessor. Har dålig erfarenhet av Intel GMA 950. Hoppas Intel HD 4000 är betydligt bättre.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-23 21:21

Konstigt att 13" inte säljs med 16GB minne och att den bara levereras med 128GB SSD som standard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 21:25

Tjusigt! En riktigt liten läckerbit...
...och så får jag fortsätta själv att drömma om en ny MBP 17''...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-23 21:30
Ursprungligen av Clavius:

Tjusigt! En riktigt liten läckerbit...
...och så får jag fortsätta själv att drömma om en ny MBP 17''...

Glöm den drömmen, lär inte komma igen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-23 21:37
Ursprungligen av joakimo:

Glöm den drömmen, lär inte komma igen.

Säg inte det, finns rätt många som vill ha en 17" eller t.o.m. större MBP med Retinaskärm och eftersom Apples konkurrenter alla har 17"-bärbara så "måste" i princip Apple också ha en sådan eftersom de annars kan tappa kunder.
En MPB 19" med Retinaskärm extrema lagringsmöjligheter och 64GM minne skulle vara mums.

Ursprungligen av Gordy:

Säg inte det, finns rätt många som vill ha en 17" eller t.o.m. större MBP med Retinaskärm och eftersom Apples konkurrenter alla har 17"-bärbara så "måste" i princip Apple också ha en sådan eftersom de annars kan tappa kunder.
En MPB 19" med Retinaskärm extrema lagringsmöjligheter och 64GM minne skulle vara mums.

Nej, det kommer icke att hända. De skulle inte ta bort en 17" och sen lite senare tillverka en ny igen. Den är borta för gott/all överskådlig framtid

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-23 22:09
Ursprungligen av Capeman:

Nej, det kommer icke att hända. De skulle inte ta bort en 17" och sen lite senare tillverka en ny igen. Den är borta för gott/all överskådlig framtid

Tror du har fel men vi får väl se när Apple upptäcker att de förlorar fler och fler kunder till Sony och Lenovo m.fl. som gärna levererar det många kunder vill ha när det gäller skärmstorlek.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-23 22:11
Ursprungligen av Gordy:

Tror du har fel men vi får väl se när Apple upptäcker att de förlorar fler och fler kunder till Sony och Lenovo m.fl. som gärna levererar det många kunder vill ha när det gäller skärmstorlek.

Tror du Apple skulle ha lagt ner 17-tummaren om de sålde tillräckligt av dem för att det skulle göra nån skillnad?

Ursprungligen av Gordy:

Tror du har fel men vi får väl se när Apple upptäcker att de förlorar fler och fler kunder till Sony och Lenovo m.fl. som gärna levererar det många kunder vill ha när det gäller skärmstorlek.

Hade många kunder önskat det så hade de inte lagt ner tillverkningen.

Dålig försäljning = ingen ville ha produkten, ergo den läggs ner.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-23 22:40
Ursprungligen av Capeman:

Hade många kunder önskat det så hade de inte lagt ner tillverkningen.

Dålig försäljning = ingen ville ha produkten, ergo den läggs ner.

Nu är du ute och cyklar för det var ju inte så dålig försäljning på 17"-aren. Några miljoner sålda 17"-datorer och merförsäljning därtill tackar de flesta tillverkare inte nej till.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-23 22:42
Ursprungligen av Gordy:

Nu är du ute och cyklar för det var ju inte så dålig försäljning på 17"-aren. Några miljoner sålda 17"-datorer och merförsäljning därtill tackar de flesta tillverkare inte nej till.

Då är enda förklaringen att Apple är ointresserade av att tjäna pengar.

Eller vänta nu...

Ursprungligen av Capeman:

Nej, det kommer icke att hända. De skulle inte ta bort en 17" och sen lite senare tillverka en ny igen. Den är borta för gott/all överskådlig framtid

Tror du.... Alltid bra att lägga till att man tror att det är så

Ursprungligen av PeeMaN:

Tror du.... Alltid bra att lägga till att man tror att det är så

Ja, för här ska alltid någon viktigpetter märka ord.

Men nä, jag inte bara tror, jag är fast övertygad om att Apple inte lägger ner en modell som säljer bra för att sedan återuppväcka den igen något år senare.

Och Gordy, hur vet du att 17" sålde bra? Den enda indikation på försäljningen vi överhuvudtaget har är att Apple lade ner tillverkningen av den. Om det är ett tecken på god försäljning så... Ja.

Ursprungligen av Gordy:

Säg inte det, finns rätt många som vill ha en 17" eller t.o.m. större MBP med Retinaskärm och eftersom Apples konkurrenter alla har 17"-bärbara så "måste" i princip Apple också ha en sådan eftersom de annars kan tappa kunder.

Jag är rätt säker på att försäljningen av 17-tummaren var försvinnande liten jämfört med 13 och 15 tum.

Och Apple "måste" ingenting. Det är det som är grejen med Apple, de väljer sina produkter med omsorg. Som Tim Cook sa (min markering):

Well, we are the most focused company that I know of, or have read of, or have any knowledge of. We say no to good ideas every day. We say no to great ideas in order to keep the amount of things we focus on very small in number, so that we can put enormous energy behind the ones we do choose, so that we can deliver the best products in the world. In fact, the table that each of you are sitting at today, you could probably put every product on it that Apple makes, and yet Apple’s revenue last year was over $40 billion. I think the only other company that could say that is an oil company.

Apple är inte rädda för att kapa grenar som är måttlig lönsamma för att koncentrera sig på de riktigt stora. Ta till exempel Xserve. Jag är säker på att det var en stadig inkomst som skulle få många andra företag att vara avundsjuka, men inte tillräckligt för Apple.

  • Medlem
  • Motala
  • 2012-10-23 21:33

Är minne o grejer integrerat i de nya modellerna som det är 15-modellerna? Ser inte att man kan uppgradera till nåt annat än standard 8gb?

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2012-10-23 22:07

Har svårt att tänka mig en aha upplevelse med bara Intel Hd 4000 i botten. Haswell på ingång efter jul. Min mbp 13"-11 med thunderbolt displayen hänger med tills dess. Får hoppas att Apple insett att priserna på Ssd gått ner rejält när man slår till

Tips: Om man är student med Mecenatkortet kostar MBPr 13" från 14.845kr

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-23 23:06

8GB onboard memory utan möjlighet att välja 16GB vid konfiguration känns inte så hett.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-23 23:15
Ursprungligen av joakimo:

8GB onboard memory utan möjlighet att välja 16GB vid konfiguration känns inte så hett.

Känns väldigt mycket som om Apple inte vill att 13"-aren ska hota 15" Retinans försäljning till proffs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 23:47
Ursprungligen av joakimo:

8GB onboard memory utan möjlighet att välja 16GB vid konfiguration känns inte så hett.

Jag har 8 GB i min tre år gamla vita MacBook. Om jag nu byter till denna modell så ska jag alltså ha samma minne i tre år till???

Inte hett...

Ursprungligen av pesc:

Jag har 8 GB i min tre år gamla vita MacBook. Om jag nu byter till denna modell så ska jag alltså ha samma minne i tre år till???

Inte hett...

Datorn blir snabbare överlag även om du har samma minnesmängd som tidigare. Minnena är snabbare, processorn och lagringen likaså. Åtta gigabyte internminne är fullt tillräckligt med Mountain Lion, även om 16 gigabyte (vilket jag skohornade in i min macbook pro) och ssd är trevligare.

  • Medlem
  • 2012-10-23 23:44

Den kostar 19495:- med 256GB SSD. Lägger man till 2000:-, så får man bättre grafik, bättre processor och större skärm, istället för de 6000:- det kostar att uppgradera från bas-13" till bas-15". Väldigt märklig prissättning!

Bevaka tråden