Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera till SSD på gammal MacBook 1,1

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en gammal vit MacBook 1,1 som jag leker lite med.

OS X var låst i 10.5 Tiger och CD/DVD-enheten är trasig så först har jag installerat Ubuntu via USB vilket gick vägen efter rätt mycket krångel. Sedan uppgraderat RAM från 512MBx2 till 1GBx2 vilket däremot var busenkelt.

Nu funderar jag på att byta ut HDD:n (64GB, original och därmed asgammal) mot en SSD, som man ju kan få i motsvarande storlek för en rätt billig peng. Frågan är om det är värt att sätta in en SSD på en så gammal dator? Prestandaskillnaden lär väl bli märkbar, men fungerar det?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-10-22 17:48

Det borde fungera, Macbook 1,1 har 1,5GBit/s SATA-interface för hårddisken enligt MacBook "Core Duo" 1.83 13" Specs (MacBook, MA254LL/A, MacBook1,1, A1181, 2092) @ EveryMac.com .

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-10-22 19:24

Funkar utmärkt även i en så gammal dator och du kommer att märka skillnad. Lätt värt den lilla summa som de mindre SSD-diskarna kostar numera.

Hur menar du med att datorn är låst i OS X? Och vilken version pratar vi om, 10.4 Tiger eller 10.5 Leopard. Den nyaste versionen som fungerar med din dator är OS X 10.6 Snow Leopard

Senast redigerat 2012-10-24 09:16

OS X var 10.5 Tiger och kunde inte hämta nya uppdateringar. Även för gammalt för en massa program etc så jag installerade Ubuntu istället. Försökte först köra dual bot via rEFIt men fick det inte att funka via USB-installation + att HDD:n var så liten så jag installerade Ubuntu som single boot istället.

Funkar alla 2,5' SSD? Är SATA2-3 bakåtkompatibla mot moderkortets SATA1?

Och sen då nästa fråga: Om man sätter i en ny SSD, bör man klona operativsystemet till den innan man byter? Då får man väl skaffa ngn SATA-adapter för det. Eller tror ni det funkar att bara byta ut den och sen installera Ubuntu via USB-boot när den sitter i? Har för mig att det var lite krångel med att få datorn att boota via USB när jag installerade Ubuntu, med en del skrivande i terminalen etc.

Vad händer om jag startar datorn med en ny tom SSD? Känner datorn av USB-stickan om den sitter i och man håller nere Alt exv?

Många frågor

Det låter lite förvirrat. 10.4 var Tiger, 10.5 var Leopard. Vilket var det?

10.4 Tiger ska det vara. Men nu är det som sagt Linux Ubuntu installerat istället.

1
Bevaka tråden