Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny version av Apple Configurator

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-11 11:23

Joacim!

Är det fortfarande endast USB-anslutna enheter som går att "managera" med Apple Configurator?

Japp. Vill man skicka ut profiler och annat OTA så är det Profile Manager i OS X Server eller annan MDM-lösning som gäller.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-12 16:46

Synd... Det hade ju varit fint om man kunde blåsa och uppgradera ett flertal samtidiga enheter över Wifi.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-17 08:27

Skulle det kunna funka att ansluta ett flertal "paddor" till en USB-hubb för samtidig hantering från Apple Configurator?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-17 10:47

Det har jag aldrig testat men det borde funka.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-19 10:31

Det verkar gå bra att köra med en USB-hubb, men tyvärr då utan laddning.

En annan fråga... Hur gör man om man behöver byta management dator? Vilka filer/mappar ska man flytta för att få med sig sin "infrastruktur"?

Om jag inte missminner mig så sparar man ned profilerna som vanliga filer som man sedan kan spara undan på annan plats och öppna igen om man byter dator.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-19 11:57

Nu tänker jag inte på ev. konfigurationsprofiler. Det jag vill kunna spara/flytta är själva infrastrukturen med grupper och enheter (under Supervice). Hur tar man den med sig?

Högerklicka på ikonen för Apple Configurator och välj att du vill titta i paketets innehåll. Kanske sparar den ned informationen där, eller under /Library/Application Support/ antingen i rootkatalogen eller under din hemkatalog.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-22 08:08

Ingen som har en idé här?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-22 08:39

Okej, jag ska kolla efter... Det vore dock fint om man kunde hitta någon officiell info. om detta. Vet du ifall Apple har någon dokumentation?

Ursprungligen av lensv:

Okej, jag ska kolla efter... Det vore dock fint om man kunde hitta någon officiell info. om detta. Vet du ifall Apple har någon dokumentation?

Inte vad jag vet. Testa att sök på Apples supportsajt.

Problemet är ju att även om du hittar konfigurationsfilerna så är det inte nödvändigtvis så att du kan lägga in dem på en ny Mac hur som helst. Så ta backup innan du testar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-22 09:33

Hittad den här... Apple Configurator: Backing up and restoring data
Restoring data to a new Mac
In order to restore Apple Configurator data to a new Mac (or to the same Mac after it has been erased and reinstalled) you should restore from a full backup instead of restoring specific files. After restoring a full backup you can use the new or reinstalled Mac to manage devices supervised by the previous Apple Configurator Mac.

Vad menar man med att återställa från en full backup egentligen här?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-22 09:23

Hittar inga filer alls... Undrar vart dessa finns gömda?

Jag tycker att det är konstigt om Apple har valt att "låsa" konfigurationen till en specifik dator. Det gör ju verktyget hur olämpligt som helst i en miljö med mer än ett par användare/enheter!?!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-24 08:02

Kan det vara så illa att det inte går att flytta konfigurationen till en annan (bef.) dator?!?

1
Bevaka tråden