Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB HDD -> router -> mac -> TimeM.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God morgon gott folk
Jag har fått en liten extern HDD över som jag tänkte koppla in och potentiellt ha som Time Machine. Detta då via min router som är en Asus RT N56U, men av någon anledning så vill det sig inte riktigt. Allra helst skulle jag vilja få det som om disken var direkt inkopplad i datorn, trots att den går över WiFi så att jag kan köra TM på den snabbt och smidigt. Nu kommer den dock inte upp alls om jag bara kopplar in den så. Jag pröva göra det hela via FTP och det funka lite bättre, nu visade sig disken i findern men av någon anledning går det inte att skriva till den. Även när man kollar så säger både datorn och routern att det bara är ca 0.2 gb kvar, även då jag just formatera om den med Mac's egna skivverktyg (till mac - journalförd). När jag kopplar in den direkt till datorn så är det inga problem att aktivera TM.

Annars har jag som tanke att fortfarande ha den som back up men i ett filsystem andra enheter kan läsa, t.ex. TV:n, mobilen, andras datorer. Detta system känns som i mitt fall att det nästan är att föredra. Finns det något filsystem som kan ta stora filer och prata med majoriteten av de elektroniska apparaterna?

Hur får jag ordning på detta? Varför säger den att det inte finns någon plats kvar när disken är på 200 gb (ja, jag vet inte mycket men jag bara testar lite just nu för o se om det går )

Tack på förhand
Helix

Ursprungligen av helixxbenjamin:

God morgon gott folk
1, - Jag har fått en liten extern HDD över som jag tänkte koppla in och potentiellt ha som Time Machine. Detta då via min router som är en Asus RT N56U, men av någon anledning så vill det sig inte riktigt. Allra helst skulle jag vilja få det som om disken var direkt inkopplad i datorn, trots att den går över WiFi så att jag kan köra TM på den snabbt och smidigt. Nu kommer den dock inte upp alls om jag bara kopplar in den så. Jag pröva göra det hela via FTP och det funka lite bättre, nu visade sig disken i findern men av någon anledning går det inte att skriva till den. Även när man kollar så säger både datorn och routern att det bara är ca 0.2 gb kvar, även då jag just formatera om den med Mac's egna skivverktyg (till mac - journalförd). När jag kopplar in den direkt till datorn så är det inga problem att aktivera TM.

2. - Annars har jag som tanke att fortfarande ha den som back up men i ett filsystem andra enheter kan läsa, t.ex. TV:n, mobilen, andras datorer. Detta system känns som i mitt fall att det nästan är att föredra. Finns det något filsystem som kan ta stora filer och prata med majoriteten av de elektroniska apparaterna?

3. - Hur får jag ordning på detta? Varför säger den att det inte finns någon plats kvar när disken är på 200 gb (ja, jag vet inte mycket men jag bara testar lite just nu för o se om det går )

Tack på förhand
Helix

1. Det är för att OS X inte stödjer backup till nätverksdiskar som inte följer de delar i AFP-protokollet som möjliggör Time Machine-backup. Det går att lista och välja icke supporterade nätverksdiskar om man skriver ett kommando i Terminalen, se Backup Time Machine to Non-Native Drives & Network Attached Storage

2. Använd en backupdisk som just det. Det är mycket bättre att kunna lita på att ens backupdisk inte är sönderskriven av en massa andra program och då kanske inte fungerar just när du behöver den. Lagring är inte jättedyrt numera och då blir det bara dumsnålt att använda den på det sättet. Filformat som kan ta stora filer och som har stöd från de flesta elektroniska apparaterna torde vara NTFS, men då har man återigen problemet med att Mac inte skriver till det filsystemet som standard.

3. FTP-protokollet har inget stöd för att visa hur mycket utrymme som finns kvar på en disk. En del kan lägga på den funktionaliteten, men servrar som inte har stöd för andra kommandon än de som finns i RFC959 kommer inte reagera på några andra kommandon heller.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-10-20 12:44

Jag tror inte din router stöder hfs+ på externa USB-anslutna diskar, du får nog formattera om disken till EXT3 eller möjligen FAT32/NTFS för att den ska fungera med routern.

Aha okej. Så rent hypotetiskt om jag hoppar över själva TimeMachine, kanske dock prövar metoden suddgummi föreslog, och man har en router som stödjer hfs+, kan disken då poppa fram i findern som en skriv- och läs-bar disk där jag manuellt sparar saker?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-10-21 18:47

Jag testade att ansluta en NTFS-formatterad disk, 500GB, till min RT-N56U, det funkar bra att komma åt den via linux och Mac.
Senaste firmware i routern, v1.0.1.8n.

Vad för filsystem det är på disken bryr sig inte din dator om såvida den inte ansluts direkt till datorn. Via nätverket kommunicerar den med en server (annan dator, time capsule, osv.) som skriver/läser data som kommer in/ut via nätverkskortet till/från disken.
Om man ska ha disken direktansluten till datorn kan det vara idé att välja ett filformat som både datorn och routern klarar av att läsa.
Ofta har dessa routrar ett gränssnitt som är åtkomligt via en webbläsare där du kan formatera disken och konfigurera utdelningar. Jag hade formaterat disken i det gränssnittet.

Nja, många routrar har tyvärr krav på vilket filsystem disken ska formaterad i för att det ska fungera. Jag har blivit besviken m,mer än en gång när man ser att det är en usb ingång på routern ocgh det visar sig att jag måste formatera i fat32 för att komma åt disken.

Ursprungligen av suddgummi:

Vad för filsystem det är på disken bryr sig inte din dator om såvida den inte ansluts direkt till datorn. Via nätverket kommunicerar den med en server (annan dator, time capsule, osv.) som skriver/läser data som kommer in/ut via nätverkskortet till/från disken.
Om man ska ha disken direktansluten till datorn kan det vara idé att välja ett filformat som både datorn och routern klarar av att läsa.
Ofta har dessa routrar ett gränssnitt som är åtkomligt via en webbläsare där du kan formatera disken och konfigurera utdelningar. Jag hade formaterat disken i det gränssnittet.

Ursprungligen av timothy:

Nja, många routrar har tyvärr krav på vilket filsystem disken ska formaterad i för att det ska fungera. Jag har blivit besviken m,mer än en gång när man ser att det är en usb ingång på routern ocgh det visar sig att jag måste formatera i fat32 för att komma åt disken.

Det suddgummi skriver är korrekt, det spelar ingen roll för datorn vilket filsystem disken har som är inkopplad till routern, så länge routern kan läsa den.

1
Bevaka tråden