Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföra bilder

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-20 18:45

Hej!

Nu står jag här igen och begriper ingenting.:confused: Finns det någon som kan hjälpa mig ?:">
Jag har en Nokia X6-00 som jag ju förstås tagit en hel del fotografier med, det finns inget löst minneskort i mobilen.
Hur gör jag nu när jag vill ha över fotografierna till min mac data? Jag har försökt via bluetooth men lyckas inte:'(
Enda sättet jag fått över fotografier på har varit att slicka mms till min mail adress men då får jag ju över bara ett kort i taget.
Snälla finns det någon som kan hjälpa mig med detta bekymmer?

En del telefoner/enheter kan man hämta data från via Bildinsamling. Om du kan koppla telefonen via USB till din dator kan det vara en möjligt lösning.

Annars tror jag Nokia har ett program för det. Kolla på deras hemsida.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-21 09:18
Ursprungligen av barbapappa_86:

Annars tror jag Nokia har ett program för det. Kolla på deras hemsida.

Har provat med cd skivan i mac:en men det går tydligen bara med pc

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-20 20:37

Eller köpa ett minneskort (om telefonen stödjer det), kopiera över bilderna dit, och sedan läsa dem i datorn.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-21 09:16

De skulle ju vara enklaste lösningen men det går inte att använda minneskort i x6:an

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-21 09:20
Ursprungligen av canaria:

De skulle ju vara enklaste lösningen men det går inte att använda minneskort i x6:an

Detta svar hör till Kenjons råd till mig

Dyker den inte upp i iPhoto om du kopplar in den via USB?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-21 09:14

Hej

Nej den dyker inte upp i Iphoto fast jag kopplar till USB kabeln

Ett alternativ är att installera Ovi Suite, men det vet jag inte om det är kompatibelt med senare OS X versioner, i Snow Leopard fungerar det i alla fall.

Får du upp någon fråga när du ansluter telefonen med en USB-kabel? Om inte får du gå till Meny -> Inställningar, välja Anslutningar -> USB och aktivera Fråga vid anslutning. När du då pluggar in USB-kabeln väljer du Masslagring på telefonen och sen borde Bildinsamling/iPhoto funka.

redigering: Här hittar du manualen för din telefon http://nds1.nokia.com/phones/files/guides/Nokia_X6-00_UG_sv.pdf titta på avsnittet om anslutning med USB-kabel, sidan 135/136

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-21 12:24
Ursprungligen av suddgummi:

Ett alternativ är att installera Ovi Suite, men det vet jag inte om det är kompatibelt med senare OS X versioner, i Snow Leopard fungerar det i alla fall.

Får du upp någon fråga när du ansluter telefonen med en USB-kabel? Om inte får du gå till Meny -> Inställningar, välja Anslutningar -> USB och aktivera Fråga vid anslutning. När du då pluggar in USB-kabeln väljer du Masslagring på telefonen och sen borde Bildinsamling/iPhoto funka.

redigering: Här hittar du manualen för din telefon http://nds1.nokia.com/phones/files/guides/Nokia_X6-00_UG_sv.pdf titta på avsnittet om anslutning med USB-kabel, sidan 135/136

När jag använder USB kabeln kommer det nog fram en ruta där jag kan välja t.ex masslagring, men vad än jag använder så händer ingenting.
Jag har också provat via Bluetooth men då kommer bara en ruta med texten:
Bluetooth -ljud misslyckades
Ett fel uppstod vid anslutning till head setet
Kontrollera att de är på och inom räckvidden
Du kan behöva starta om ljuddelen av programmet du använde
(Avbryt headset användning)

Jag fattar ingenting. Kan det vara så att min telefon har något fel? Jag tycker ju annars att mac data verkar mycket enklare att få att fungera än en pc

Ursprungligen av canaria:

När jag använder USB kabeln kommer det nog fram en ruta där jag kan välja t.ex masslagring, men vad än jag använder så händer ingenting.
Jag har också provat via Bluetooth men då kommer bara en ruta med texten:
Bluetooth -ljud misslyckades
Ett fel uppstod vid anslutning till head setet
Kontrollera att de är på och inom räckvidden
Du kan behöva starta om ljuddelen av programmet du använde
(Avbryt headset användning)

Jag fattar ingenting. Kan det vara så att min telefon har något fel? Jag tycker ju annars att mac data verkar mycket enklare att få att fungera än en pc

Om du väljer masslagring ska den dyka upp som en enhet i Finder, har du kollat? Bör finnas en mapp som heter DCIM i telefonen där dina bilder ligger.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-21 19:48
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Om du väljer masslagring ska den dyka upp som en enhet i Finder, har du kollat? Bör finnas en mapp som heter DCIM i telefonen där dina bilder ligger.

Nu har jag provat igen och den kommer upp i Finder men jag får inte fram bilderna jag själv fotat med telefon kameran, men alla foton som kommit med som brevbilaga kommer fram. Jag hittar heller inte någon mapp som heter DCIM. Känner ändå att jag kommer närmare och närmare en lösning. TACK för all hjälp jag hittills fått. Ni skall alla veta att de känns tryggt för mig med så många härliga människor som faktiskt bryr sig och verkeligen gör allt för att hjälpa oss som inte är så duktiga på datorer

Har du installerat Ovi Suite? Vad står det i programmet efter att du har kopplat in din telefon via USB?

Du kan även ringa Nokias support på nummer 077-66 22 222.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-21 21:47

Den som kommer upp i Finder, vad står det där? Finns det flera mappar där?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-22 12:35
Ursprungligen av kenjon:

Den som kommer upp i Finder, vad står det där? Finns det flera mappar där?

Det första som kommer upp är UNITLED kommer faktiskt även på skrivbordet nu när jag sen klickar in på UNITLED finns det en massa olika mappar:

Cities data Devlcon.fil
Devlogo.fil download Games
Images Installs My Videos
Nokia others playlists
Private gf sounds
system videos

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-22 14:59
Ursprungligen av kenjon:

Den som kommer upp i Finder, vad står det där? Finns det flera mappar där?

Nu har jag tittat i mappen images. Där fanns mina bilder:D
TACK alla ni snälla människor som har hjälpt än en gång när jag stött på bekymmer som jag inte klarar själv.
Ni är alla ovärderliga. TACK alla än en gång:D

Mappen Images skulle kunna innehålla dina bilder, har du tittat i den?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-22 15:00
Ursprungligen av suddgummi:

Mappen Images skulle kunna innehålla dina bilder, har du tittat i den?

Tack för hjälpen jag hittade mina bilder i mappen images:D

Dyker den inte upp i iPhoto om du kopplar in den via USB

Senast redigerat 2012-12-02 01:29
1
Bevaka tråden