Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alt + tab i OSX

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-10-20 09:18

Det är/var så smidigt i Windows att alt+tab mellan olika öppna program. Finns det något motsvarande sätt att växla mellan olika program och fönster i OSX?

Kringla + tabb mellan program
Kringla + < mellan öppna fönster i program

Förutsättningen för den sista är att du kör svenska som språk i operativsystemet.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-10-20 10:33

Åhhh, tack! Det var precis det jag var ute efter!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-20 19:14

Kringla används väldigt flitigt på Macen, så det är det första man ska prova. Sedan Alt-kringla, och därefter ctrl. Då hittar man de flesta genvägar.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-10-20 19:49

Dessutom finns nog de flesta genvägarna i den här tråden.

Vad gäller cmd/tab för byta program, kan man under själva cmd-tabbandet även "svischa" med musen/styrplattan så att man slipper stega sig fram en och en programikon.Förutom kortkommandolänken ovan kan man även ta en extra titt under Systeminställningar -> Tangentbord -> Kortkommandon

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-10-21 11:47

Tyvärr kan man inte cmd-tabba mellan minimerade och inte minimerade program, själv har jag oftast flera program minimerade och ett som jag använder (Firefox till exempel).

Finns det verkligen inget sätt att växla till minimerade program lite snabbt utan behöva klicka på deras ikoner?

  • Medlem
  • 2012-10-21 12:00

mattiL: Istället för att minimera programmet kan du gömma det med cmd-h. Då kan du cmd-tabba för att växla till det gömda programmet.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-10-21 12:17

Cool, det kände jag inte till!
Var hamnar gömda program? De får ingen ikon i dockan vad jag kan se.

En annan genväg för att gömma program är att hålla ned Alt när man klickar på nästa program, skrivbord etc. Då göms programmet man kommer från.

Kommando Tab för att växla mellan program tar även emot andra kortkommandon. Man kan t ex tabba fram Safari och hålla kvar trycket på Kommando och sen byta till ett Q. Kommando Q = Quit så programmet avslutas. Om man fortsätter hålla ned Kommando så kan man avsluta program efter program. Nästan som ett shoot-em-up spel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-21 12:18

Jo, de ser ut som vanligt i Dock, programikonen finns där, men inte fönstren.

1
Bevaka tråden