Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte lägga till delade kalendrar i Outlook 2011

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-10-18 23:06

En kollega skapar en kalender i sin Outlook, väljer att dela den med mig (alltså inte hennes förvalda kalender (mapp). Hon skapar en ny kalender och delar den.)

Hon skickar därmed en delningsinbjudan till mig, jag får mailet, men sedan börjar problemen:

Sitter jag i Windows, så ser jag en "knapp" ovanför mailet, som ger mig chans att acceptera delning. Allt väl så långt.
Men:
Detta ser jag INTE i Outlook 2011 för Mac. Jag kan därmed inte klicka för att acceptera delning.
Det går heller inte att lägga till via Arkiv > Öppna >Annan användares mapp... (eftersom det inte är hennes primära mapp hon delat.)

Hur göra?

/Micke

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-19 00:05

Det finns några olika sätt att göra detta på. Använder din kollega Outlook 2010?

Om du vill dela en kalender som inte är standardkalendern så kan du högerklicka på kalendernamnet i navigeringsfönstret och sedan på "Dela XXX".

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-10-19 08:44

Yes, Outlook 2010.
Jag har själv även en windowsdator, så jag kan ansluta där och hitta den delade. Men fler på jobbet har endast Mac (Outlook 2011) och därmed är problemet stort - just icke-standardkalendrar verkar inte gå att acceptera i 2011-office. Irriterande!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-19 15:51

Testade du mitt förslag ovan?

Om inte det fungerar så gör så här, låt användaren som har kalendern som hon vill dela med sig av markera kalenden i vänsterspalten i Outlook. Därefter så klickar hon på ikonen "Kalenderbehörigheter" uppe i menyraden, då landar du på behörighetsfliken för den aktuella kalendern. Där klickar hon på "Lägg till" och söker upp personen i den globala adressboken som hon vill dela sin kalender med för att sedan dela ut de behörigheter som hon vill delge denna personen.

Klart.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-10-19 16:45
Ursprungligen av zinned:

Testade du mitt förslag ovan?

Om inte det fungerar så gör så här, låt användaren som har kalendern som hon vill dela med sig av markera kalenden i vänsterspalten i Outlook. Därefter så klickar hon på ikonen "Kalenderbehörigheter" uppe i menyraden, då landar du på behörighetsfliken för den aktuella kalendern. Där klickar hon på "Lägg till" och söker upp personen i den globala adressboken som hon vill dela sin kalender med för att sedan dela ut de behörigheter som hon vill delge denna personen.

Klart.

Ska testa den senare varianten. Har dock för mig jag testat innan, utan framgång.
Problemet verra vara just icke-standardkalendrar.

/Micke

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-19 17:01
Ursprungligen av Micke F:

Ska testa den senare varianten. Har dock för mig jag testat innan, utan framgång.
Problemet verra vara just icke-standardkalendrar.

/Micke

Hon får se till att ha rätt kalender markerad när hon klickar på "Kalenderbehörigheter".

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-10-19 17:30

Jo, men andra användare (med windows) har ju tillgång till aktuell kalender, som är delad till alla på jobbet på det sätt du beskriver.
Men i Outl0ok 2011 finns inte den knapp för att acceptera delningen som finns i 2010-versionen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-19 19:23
Ursprungligen av Micke F:

Jo, men andra användare (med windows) har ju tillgång till aktuell kalender, som är delad till alla på jobbet på det sätt du beskriver.
Men i Outl0ok 2011 finns inte den knapp för att acceptera delningen som finns i 2010-versionen.

Du hänger nog inte med på det jag skriver

Det ni tidigare har gjort är att ni skickar en inbjudan från en användares Exchange-konto till en annan, en inbjudan för att dela en kalender. Denna funktionen innebär att inbjudan skickas till mottagaren som ett specialkomponerat mail och det fungerar inte alltid, speciellt känsligt när det skickas till en klient som Outlook 2011 på Mac.

I mitt exempel ovan så visar jag hur ni ställer in det för att direkt mot Exchange-servern ställa behörigheten på en viss kalender, denna behörighet skrivs då mot servern av ägaren till kalendern. Detta är skillnad mot sättet när en inbjudan till att dela kalenden skickas per mail.

Hej, vi har samma problem som Micke F, att vi inte kan dela kalender mellan oss som har Mac medan de som som har PC kan se och öppna samma kalender. Det hjälper inte med det som zinned skriver, att ställa in behörigheten för den enda kalender som dyker upp när mina kollegor försöker lägga till kalender är min huvudkalender. Vet ni något mer om detta - går det att lösa!?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2013-01-30 00:05

Ännu ett intressant faktum:
Om jag loggar in på vår webbmail (exchange, "webb-outlook") så kan jag lägga till delad kalender via den delningsinbjudan som skickats ut.
Den av min kollega delade kalender syns där, men fortfarande inte i Mac-outlook 2011.

Irriterande och skumt.

Har anmält till vår support, men ej fått svar ännu.

/Micke

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-20 12:35
Ursprungligen av Micke F:

En kollega skapar en kalender i sin Outlook, väljer att dela den med mig (alltså inte hennes förvalda kalender (mapp). Hon skapar en ny kalender och delar den.)

Hon skickar därmed en delningsinbjudan till mig, jag får mailet, men sedan börjar problemen:

Sitter jag i Windows, så ser jag en "knapp" ovanför mailet, som ger mig chans att acceptera delning. Allt väl så långt.
Men:
Detta ser jag INTE i Outlook 2011 för Mac. Jag kan därmed inte klicka för att acceptera delning.
Det går heller inte att lägga till via Arkiv > Öppna >Annan användares mapp... (eftersom det inte är hennes primära mapp hon delat.)

Hur göra?

/Micke

The person's whose calendar you want to open has to give you 'Reviewer' access using Outlook for Windows or Outlook for Mac.

To open the shared calendar choose File | Open | Open Other User's Folder. Click on the Address Book icon and enter the last name, first name and select Find. Select the name and click OK. Make sure Type = Calendar and click OK.

Note: The user name will appear under Shared Calendars. It will take a few minutes for the calendar items to load once you select the person's calendar.

1
Bevaka tråden