Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netflix lanserat i Sverige

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Man får Netflix till årets slut även om man inte har Spotify Premium om man använder länken som postats tidigare. Jag har inte Spotify Premium och fick ändå Netflix till 1 januari 2013. Tycker det fungerar klockrent. Visst, det finns inte mycket nytt och utbudet är förhållandevis begränsat, men det är ju lätt värt 79 kr i månaden. Har mer glädje av detta än Spotify Premium.

Ursprungligen av Capeman:

Man får Netflix till årets slut även om man inte har Spotify Premium om man använder länken som postats tidigare. Jag har inte Spotify Premium och fick ändå Netflix till 1 januari 2013. Tycker det fungerar klockrent. Visst, det finns inte mycket nytt och utbudet är förhållandevis begränsat, men det är ju lätt värt 79 kr i månaden. Har mer glädje av detta än Spotify Premium.

Det står att det "endast" är en månad gratis?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det står att det "endast" är en månad gratis?

Nej, inte när du beställer från http://www.netflix.se/spotify. Det står "Gratis provperiod (avslutas måndagen den 31:e december 2012)" i mitt bekräftelsemail. Skrev fel ovan, menade ju 31 december, inte 1 januari.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-16 10:16
Ursprungligen av Capeman:

Nej, inte när du beställer från http://www.netflix.se/spotify. Det står "Gratis provperiod (avslutas måndagen den 31:e december 2012)" i mitt bekräftelsemail. Skrev fel ovan, menade ju 31 december, inte 1 januari.

Får inte länken att funka...

Ursprungligen av Capeman:

Nej, inte när du beställer från http://www.netflix.se/spotify. Det står "Gratis provperiod (avslutas måndagen den 31:e december 2012)" i mitt bekräftelsemail. Skrev fel ovan, menade ju 31 december, inte 1 januari.

Gick in på sidan https://signup.netflix.com, så fick fel info. Tack!

  • Medlem
  • 2012-10-16 00:20

Har man ett Spotify Premium-konto får man tydligen Netflix gratis tills den förste januari, funkade iallafall för mig.

Att de inte har de senaste avsnitten av serier gissar jag beror på att tv-bolagen inte vill kannibalisera sina vanliga sändningar och det antagligen mer lukrativa iTunes.

Liten fråga: är det jag som är dum, eller går det inte att placera filmer i en spelkö? Har använt den amerikanska versionen och är 90% säker på att den funktionen fanns.

Som jag skrev ovan, man måste INTE ha Spotify Premium. Jag misstänker att man inte ens behöver ha ett Spotifykonto, utan att det räcker med den länken.

Spelkö (watchlist) finns i Netflix i Apple TV i alla fall.

Ursprungligen av Capeman:

Som jag skrev ovan, man måste INTE ha Spotify Premium. Jag misstänker att man inte ens behöver ha ett Spotifykonto, utan att det räcker med den länken.

Spelkö (watchlist) finns i Netflix i Apple TV i alla fall.

exakt:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-16 18:22

Var hittar man den? Hade för mig att det skulle finnas, men hann inte rota ordentligt.

Ursprungligen av Capeman:

Som jag skrev ovan, man måste INTE ha Spotify Premium. Jag misstänker att man inte ens behöver ha ett Spotifykonto, utan att det räcker med den länken.

Spelkö (watchlist) finns i Netflix i Apple TV i alla fall.

Ursprungligen av ibish:

Var hittar man den? Hade för mig att det skulle finnas, men hann inte rota ordentligt.

http://www.netflix.se/spotify

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-16 18:35

Ah, klantigt frågat av mig. Menar Watchlist/spelkö, länken har jag redan Tack ändå!

Ursprungligen av barbapappa_86:
Ursprungligen av ibish:

Ah, klantigt frågat av mig. Menar Watchlist/spelkö, länken har jag redan Tack ändå!

Ja du, det var en himla bra fråga. Har jag drömt det? För nu kan jag inte heller hitta funktionen...! Mycket märkligt. Ber om ursäkt, jag måste hittat det i en hallucination...

Ursprungligen av Capeman:

Ja du, det var en himla bra fråga. Har jag drömt det? För nu kan jag inte heller hitta funktionen...! Mycket märkligt. Ber om ursäkt, jag måste hittat det i en hallucination...

Finns inte i den svenska versionen än, kommer inom kort enligt deras kundtjänst.

Generellt sett verkar det vara två läger angående Netflix: De som hoppades på att tjänsten skulle vara något helt annat än Netflix alltid varit i USA (stort utbud av allsköns tv och film, men alltid med några år på nacken) och de som uppskattar att Netflix kommit till Sverige så som det fungerar i USA.

Netflix ÄR en bra tjänst i sin nuvarande form och priset är inte alls orimligt. Men Netflix är INTE en HBO-liknande tjänst, Netflix är INTE Spotify för film och tv-serier.

HBO är rykande färska tv-serieavsnitt men inom en snar genre (bara material från just HBO). Spotify är både ett bibliotek av gammal material (som Netflix) men också en plattform för att lyssna på den senaste musiken som precis släppts, ibland före andra ställen.

Det verkar vara väldigt många som har stor behov av att berätta hur Netflix som tjänst inte passar dem. Trots att Netflix aldrig varit avsett att tillfredsställa dessa.

En sak som jag sett omnämnas ganska lite här är hur Netflix utnyttjar ens tittarvanor för att försöka rekommendera material att se på. Jag har för mig att jag då och då sett tweets från amerikaner som använder funktionen och tycker den fungerar riktigt bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-16 09:16

Jag tycker att netflix är bra, det som jag provat. Appen till iPhone och och iPad fungerar förträffligt, men är fortfarande skeptisk till silverlight. Får ta mod till mig och installera nån dag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-16 10:07

Jag förstår inte varför SilverLight krävs. På iPad/iPhone, Wii, Playstation etc funkar det ju utan...

Ursprungligen av kenjon:

Jag förstår inte varför SilverLight krävs. På iPad/iPhone, Wii, Playstation etc funkar det ju utan...

http://www.99mac.se/nyhetskommentarer/298875-artikel-netflix-lanserat-i-sverige.html#post2112316

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-16 14:12

Jo att det är pga DRM förstår jag, men det går ju tydligen bra på allt utom datorn utan DRM. Jag menar logiken bakom det hela, hur tänkte de?

Ursprungligen av kenjon:

Jo att det är pga DRM förstår jag, men det går ju tydligen bra på allt utom datorn utan DRM. Jag menar logiken bakom det hela, hur tänkte de?

Det är inte Netflix idé, utan majorbolagens krav. Silverlight har bra stöd för Playready-drm från Microsoft och funkar ganska bra både på Mac och PC tycker jag - med GPU-stöd t ex.

Filmbolagen vill inte att deras film skall gå att "kopiera" så lätt, samtidigt som dom förstår att dom måste tillåta populära plattformar, typ iOS etc. Därför blir det så att den accepterade (av Hollywood) teknologin kan skilja sig mellan plattformar. Jag känner inte till att Playready-skyddad film på Mac och PC är krackad, på samma sätt som Microsofts gamla DRM "Windows Media DRM" blev.

Microsoft har ju själv styrt om skutan rejält mot HTML5 istället för Silverlight (vilket jag gillar i grunden) men fortfarande har Silverlight den stora fördelen att den stödjer ett DRM-system, om man nu är tvingad att använda det.

På mitt jobb har vi köpt den mycket dyra Playready-licensen för att kunna skydda film, och detta som ett krav från de stora bolagen. Jag är ingen anhängare av drakoniska DRM utan gillar användarvänliga och bra system, men jag vet också att man måste spela boll på Hollywoods villkor om man skall sälja laglig film med AAA-titlar.

  • Medlem
  • 2012-10-16 10:30

Nu har jag också reggat mig gratis året ut. Efter att ha kollat in utbudet är jag lite besviken. Det känns som en svensk videobutik men utan de stora nyheterna. Hur många filmer har de på Netflix egentligen? 2-300? De bör definitivt utöka utbudet om det ska vara intressant för min del.

Det finns så klart en del guldkorn, men de riktiga topparna uteblir tycker jag. Särskilt dokumentäravdelningen var en besvikelse. Utbudet var, tyvärr, det förväntade då man tänker dokumentärer och USA, dvs nästan allt handlar om andra världskriget, de egna segrarna och Hitler, och resten av utbudet består av sensationer, stora maskiner och explosioner. Discovery Channel, typ. Släng in ett gäng filmer om tatueringar, motorcyklar och bilbyggare så blir det Discovery fullt ut.

Why o why har inte Netflix sitt API tillgängligt utanför USA? Jag vill ju kika i Plex

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-16 13:58
Ursprungligen av barbapappa_86:

Why o why har inte Netflix sitt API tillgängligt utanför USA? Jag vill ju kika i Plex

Provade att ladda ner netflix addon:et till plex, och det fungerar fint så långt att man kan logga in, och se/lista alla filmer och tvserier. Men får ett felmeddelande varje gång jag försöker köra igång någon film (Någonting i stil med "unable to open file") Provade även lite serier som jag _vet_ finns på svenska netflix, men gick inte att köra dessa heller. Men på plex forum verkar det finnas de som fått igång addonet mot svenska netflix.

Ursprungligen av Jaw_B:

Provade att ladda ner netflix addon:et till plex, och det fungerar fint så långt att man kan logga in, och se/lista alla filmer och tvserier. Men får ett felmeddelande varje gång jag försöker köra igång någon film (Någonting i stil med "unable to open file") Provade även lite serier som jag _vet_ finns på svenska netflix, men gick inte att köra dessa heller. Men på plex forum verkar det finnas de som fått igång addonet mot svenska netflix.

Tack för info, värt att luska lite ytterligare i.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-16 18:54
Ursprungligen av barbapappa_86:

Tack för info, värt att luska lite ytterligare i.

Luskat vidare.. Faktum är att Plex Netflix plugin fungerar direkt efter installation.. typ. Man ser nämligen den amerikanska netflix listning av filmer och tvserier. Så när jag testade igår på ett 10-tal filmer/serier så valde jag tydligen filmer/serieavsnitt som inte finns i svenska versionen. (tänkte inte på att det även skiljer på säsonger) Det lär också innebära att man inte ser några av de svenska filmerna genom plugin:en.
En annan issue är att den enbart verkar spela upp SD strömmen av en film.. vilket inte är någon höjdare. Överhuvudtaget ser bilden lite "dassig" ut som om det är om-skalat eller något filter som ligger på. Men som sagt.. det _går_ iallafall. Man kliar sig i huvudet över det enorma utbud som US netflix har o_O. Om inte annat blev jag ruskigt sugen på att skaffa en vpn tjänst..

Ursprungligen av AndyK:

Får inte länken att funka...

Funkar fint här.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-17 09:33
Ursprungligen av Capeman:

Funkar fint här.

Kan vara att den inte funkar från min jobbdator... Mycket spärrade sidor på den...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-19 09:14
Ursprungligen av Capeman:

Funkar fint här.

Länken funkade där hemma! Gôtt!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-10-17 11:26

Jag hoppas mest på en app för ViaPlay till Apple TV.

Bevaka tråden