Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trögt internet? Dålig router?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har internet via en lokal umeåleverantör (t3-telecom3), via adsl. Har ett kabelnätverk - alltså inte trådlöst. Nu är det väldigt segt och jag får starta om modem, router och switchar en gång i halvtimmen för att få det att fungera. Har fått nytt modem från leverantören och det fungerade bra igår men segt idag. Tänkte försöka byta router till en d-link dir-100 som jag hade hemma (köpt i höstas), men den routern får jag inte alls att fungera. Undrar om nån förstår sej på om det är routern som det är fel på, eller om det är linan eller modemet som krånglar. Och hur får jag routern att funka?? Använder jag en pc så får jag upp att internetkabeln inte är inkopplad -trots att den är det. Använder jag macen och loggar in på routern så ser allt ok ut medan jag gör installationen men sen händer absolut ingenting! Installationsskivan är såklart bara till pc så den funkar inte i macen.

Vilket modem har du? Om du skippar routern och kör trådat direkt från modemet till datorn, fungerar det då? Har du möjligtvis en annan kabel du kan testa med?

Fabrikat på modem o router kan vara bra info, version av Mac OS också

Fabrikat på router har jag ju skrivit om - den som jag försöker installera. Den vi har i nuläget är en netgear RP614 v4. Modemet är ett SpeedTouch 516/536/546 från Thomson - det modem som vi fått av internetleverantören. Version av macos är 10.5.8 på den jag försökte installera routern med idag, men det kan inte ha nån betydelse eftersom det inte fungerar med nån mac eller pc.

Har ju ingen aning om du har drivrutiner eller firmware eller instruktioner till din d-link så här finns iaf det
DIR-100: Ethernet bredbandsrouter - D-Link tekniskt stöd

Instruktioner för modemet: http://www.kitz.co.uk/routers/DMTv7.htm

Handbok för modemet: http://www.technicolorbroadbandpartner.com/getfile.php?id=1641

Dum fråga kanske men är du säker på att du ställt in den nya routern på samma sätt som den gamla?

"Underbart" med tillverkare som byter namn på sina produkter(har bytt namn från Speedtouch till Technicolor...)...http://www.technicolorbroadbandpartner.com/dsl-modems-gateways/products/data-wired-.php

Senast redigerat 2012-10-18 21:24
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-18 21:33

Testa som barbapappa_86 skriver, en dator direkt till modemet. Vad får du för IPadress då? Hastighet från bredbandskollen.se?

Nu kunde jag koppla upp mej med modemet direkt till datorn. Tar emot filer 3,46Mbit/s och skicka 0,63Mbit/s. Enligt abonnemanget ska det vara 1 Mbit/s upp och 10 Mbit/s ner. Det är ganska dåligt m 3,46 va???

Helt fel glöm det!

Ja, nu funkar det inte att koppla datorn direkt till modemet. Får kontakta supporten igen...

Efter lite tjafs med leverantören som tidigare sagt att man ska få ip automatiskt fick jag tag i de rätta DHCP adresserna så jag kunde koppla in en annan router. De får ju inte uttala sej om router men den jag hade (netgear) var känd för att krångla. Så jag har kopplat in en d-link som verkar funka bättre nu. Fortfarande krånglar det när sonen spelar on-linespel men det är nog för att spelet kräver så mycket så det går inte att göra något åt. Funderar på om jag borde byta ut switcharna också eftersom de är netgear.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-10-29 09:14

Att byta switchar bara för det sitter en viss klisterlapp på dom är lite förhastat. Ska du byta bör du välja något för yrkesbruk som HP Procurve. Switch arbetar på layer 2 och i enkla switchar sker allt i chip från någon leverantör som broadcom, i en hemma "router" sker mycket i mjukvara av skiftande kvalitet. Sen måste all utrustning få rätt strömmatning vilket kan svikta på Dlink och netgear.

1
Bevaka tråden