Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign formatmall – bli av med åsidosättning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hittar inte hur jag blir av med en åsidosättning på brödtextformatet. Det gäller en bok och jag orkar inte alternativklicka mig igenom hela boken.

Någon som kan tyda detta?

  • Medlem
  • 2012-10-18 13:13

Vad är det du vill veta?

Jag vill gå in i formatmallen och ändra på de där två sakerna så att brödtexten därefter anses vara utan åsidosättningar.

Jag har letat efter något i formatmallen som har med vänsterjustera: ideospacebehavior samt diacritic positioning kDiacVPosOTFfromBaseline men hittar inte vad det kan vara.

Den senare som har med ett OTF i namnet skulle kunna vara något inom Opentype-inställningarna men jag ser inget där heller. Det verkar vara grundinställning både på mitt textstycke och i formatmallen.

Det är ju väldigt bra om det där plustecknet verkligen kan symbolisera enstaka stycken där man ändrat på något. Jag får ett problem att överskåda detta när nu hela boken anses skilja sig från mallen.

  • Medlem
  • 2012-10-18 14:13

Sorry, du ville omdefiniera formatet. Gör det då?

Jag kan omdefiniera men det känns lite osäkert eftersom jag inte vet vad jag gör. Det hade känts tryggare att hitta på skillnaden inne i fortmatinställningen, ändra, och sen säga "bra då vet vi vad det var".

Rensa är samma som att alternativ-klicka men jag kan inte använda detta eftersom det kan finnas ytterligare åsidosättningar i vissa fall. Och dessa kan vara kritiska för layouten.

  • Medlem
  • 2012-10-18 14:11

Har du inte åsidosättningar du vill behålla kan du kanske markera allt och rensa åsidosättningar i panelmenyn?

Det blir skakigt... då får jag med även alla rubriker och jag behöver troligen rulla igenom hela boken för att snoka efter ev fel.

Visserligen lite offtopic men ändå inte…:
Vad jag saknar med SGML är att man kunde ha en DTD fil som styr flera filer.

I Adobe InDesign hade varit bra om man kunde ha en liknande DTD fil som styr taggarna i filerna som hör till bok filen. Ändrar man en tag i en fil som hör till boken påverkas de övriga filerna i samma bok fil eftersom tag ändringen skrivs i "DTD-filen".

Nåja, man får väl drömma lite…

1
Bevaka tråden