Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linksys WRT54GL börjar vara trött - vad ska hon ersättas med efter lång och trogen tjänst?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-10-18 09:30

Kör idag Linksys WRT54GL med Tomato-firmware. Har kört denna i flera år, och behöver aldrig starta om eller trilskas med den, förutom om jag flyttar eller det är strömavbrott Det är bannemej det viktigaste så mycket som man svurit över Netgear, D-link och så vidare. Men nu börjar det ju vara ett par år sedan jag körde nån sån.

Ansluter med iPad, iPhone, TV, BD-spelare, Dreambox(wlanadapter) och MBA:n dagligen.

Hur den ser ut är helt oviktigt eftersom den är gömd i en garderob.

Så, vad ska man kika på? Timacapsule har vad jag förstår inbyggd Airport (extreme?) och då får jag backup "på köpet" eller en Airport Extreme, eller en Linksys E4200 (kunna köra Tomato/DD-WRT eller liknande)?

Stabilitet är prioriterat och i viss mån räckvidd då jag upplever ibland att det går lite halvsegt om jag är i "bortre änden" av lägenheten.... (Skulle kunna bero på att jag inte sett över kanalvalet sedan jag flyttade iofs).

Priset är inte megaviktigt, men betalar kanske inte så gärna över 1000-lappen om det inte, som timecapsule innehåller 2TB lagring/Backup.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-18 12:42

Jag bytte min WRT54G mot en E4200, men jag ångrar lite att jag inte tog en airport extreme.
Airplay kräver vissa inställningar och dd-wrt verkar inte vara 100% stabilt.
Dessutom, köper man den nu får man v2.0 och då tror jag inte det finns custom firmware alls.
Det gör det väl å andra sidan inte till airport heller.

Asus RT-n56u /66u ser ut som bra alternativ. En kompis har 56'an och är nöjd.

Ursprungligen av Json_81:

Jag bytte min WRT54G mot en E4200, men jag ångrar lite att jag inte tog en airport extreme.
Airplay kräver vissa inställningar och dd-wrt verkar inte vara 100% stabilt.
Dessutom, köper man den nu får man v2.0 och då tror jag inte det finns custom firmware alls.
Det gör det väl å andra sidan inte till airport heller.

Asus RT-n56u /66u ser ut som bra alternativ. En kompis har 56'an och är nöjd.

Rekommenderar Asus-routrarna, fungerar klockrent.
Har en RT-N56U, väldigt nöjd.

  • Medlem
  • 2012-10-18 12:50

Rekommenderar gärna Apples AirPort Extreme. Bästa router jag ägt och har tidigare haft en massa grejor från Netgear. Till skillnad från Netgear har jag aldrig haft några avbrott, eller konstigheter med min APE. Dessutom enormt bra överföringshastighet både på tråd och trådlöst.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-10-18 15:47
Ursprungligen av jhm:

Rekommenderar gärna Apples AirPort Extreme. Bästa router jag ägt och har tidigare haft en massa grejor från Netgear. Till skillnad från Netgear har jag aldrig haft några avbrott, eller konstigheter med min APE. Dessutom enormt bra överföringshastighet både på tråd och trådlöst.

Kanske ska prova en sådan. Men är det "samma" inbyggda router i en TimeCapsule? kanske lika bra köpa en sådan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-18 15:06

Kör en Netgear 3500L med Tomato USB, den är lika stabil som min gamla WRT 54GL men snabbare. Den klarar utan problem 100 Mbit WAN och har Gbit switch, som är de kraven jag har.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-18 18:06

Ja det är samma router.

1
Bevaka tråden