Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klassiska Mac-modeller inte döda ännu

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-16 16:07

Får precis motsatta känslor när jag tar fram/blir tvungen att använda gamla datorer/liknande. Visst kan man bli nostalgisk för ett tag, men när det omedelbara ruset lagt sig så känner man att nej, det var inte bättre förr. Datorer och elektroniska mojänger blir avställda inte bara för att de skulle gå sönder utan för att det kommer nyare och faktiskt bättre grejer.

En gammal Mac är förvisso fortfarande en Mac, men den förtjänar inte en plats på mitt skrivbord, för där står någonting bättre (och nyare). Kanske beror det på att jag är en sådan som generellt inte har några problem att t ex kasta grejer och inte har kvar saker som jag förvisso inte ser någon omedelbar användning för, men som "kan vara bra att ha". Om 5 år. Eller 10. Eller aldrig. När de försvunnit i alla andra miljarder grejer man sparat och glömt bort.

Nostalgi är kul för stunden, men inte mer än så. Hur var det nu igen, Apple tittar aldrig bakåt, bara vi här på 99?

Hursomhelst undrar jag lite hur dagens Macar och mackapärer kommer funka i framtiden. Känns som Apple på gott och ont gått mer och mer mot att komponenter inte går att byta utan specialverktyg och -kunskap.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-10-16 16:55

Håller med där...men skulle kunna tänka mig att ha en Cube på bordet bara för att den är så snygg...:)

Jag har en SE/30 o innan någon skickar nåt meddelande till mig - Nej den är inte till salu

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-16 17:46

Jag saknar vissa program som inte fungerar idag med moderna Macar. Därför har jag några gamla Macar som fungerar
fortfarande och tar fram några ggr per år för att köra vissa gamla program.
T.ex. har jag gammal Minolta Dia scanner som fungerar fortfarande men Minolta program fungerar inte på dagens Mac.

Bra att spara en äldre Mac som reserv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-16 17:54

Köpte iMac Globe, uppgraderade och tyckte den var hur kul som helst. Sen insåg jag att jag inte kunde köra Spotify på den. 1GB RAM samt 120GB HDD hjälpte föga när den pigga 700MHz-processorn var en PPC. Synd! Annars perfekt Jukebox

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-16 21:42
Ursprungligen av Aiwi:

Köpte iMac Globe, uppgraderade och tyckte den var hur kul som helst. Sen insåg jag att jag inte kunde köra Spotify på den. 1GB RAM samt 120GB HDD hjälpte föga när den pigga 700MHz-processorn var en PPC. Synd! Annars perfekt Jukebox

Kan du inte köra Spotify på en virtuell Win/Linux?

Ursprungligen av reboot81:

Kan du inte köra Spotify på en virtuell Win/Linux?

Då är det Microsoft Virtual PC som gäller och att köra det på en G4 är ungefär lika underhållande som att hyvla av sig tummen med en rostig osthyvel.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-18 02:09

Har själv fortfarande en G4 Cube uppgraderad med en 1.2 GHz CPU, 9200 Radeon och 1,5 GB Ram. Kör leopard och använder datorn mest som webserver. Datorn är på 24/7 och förutom att geforce 3 kortet rök efter några år och nätadaptern också gick sönder så har den fungerat väldigt bra sen jag köpte den i början på 2002.

Vilket sammanträffande - nästan exakt samma specar som min iBook G4 (late 2004, 1,2 GHz, 1,25 GB RAM, Radeon 9200, Leopard). Körde den som huvuddator både för jobb och hem (CS- och Office-paket, Archicad osv fram till förra våren då någon krets på moderkortet glappade sönder. Fixades för 300 spänn hos en lokal verkstad (nej, inte i Sverige). Nu ligger den mest och vilar då jag under dess frånvaro ersattes av nya maskiner. Kanske att den får fungera som dia/negscanningsstation då jag precis läste ovan att min gamla minoltascanner kanske inte funkar på nya maskiner (har en Minolta-nånting-5400-modell).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-18 14:33

Cube tycker jag är den absolut snyggaste stationära datorn Apple gjort. Däremot tror jag inte att jag skulle ha någon nytta av en så pass gammal dator idag. Men stilig är den.

Ursprungligen av stile:

Cube tycker jag är den absolut snyggaste stationära datorn Apple gjort. Däremot tror jag inte att jag skulle ha någon nytta av en så pass gammal dator idag. Men stilig är den.

Håller med och höll liv i min fram till alldeles nyligen. Men även om den var stilren 2001 så dras den med en rejäl sladdhärva bak till skärm, högtalare och nätdel, och i original förstås även till mus och tangentbord... Jag vet inte, jag fick tre kubar på köpet (!) när jag skaffade en ny nätdel till min första och även om min första tanke var att renovera allihopa så kunde jag inte motivera att ha så mycket föråldrad materia hemma, så alla fick gå... Tror för övrigt jag fick en slags aha-upplevelse angående det där när jag skaffade min 11" MBA... hur mycket kraft man kan få in på liten yta idag...

1
Bevaka tråden