Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

garageband, iphoto o byta namn! Snälla hjälp.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!
Jag är ny mac-frälst men det finns vissa saker som inte är lika roliga och jag antar att de finns duktiga mac-användare här så jag ställer lite frågor. Ha i åtanke att detaljerade beskrivningar är det enda som fungerar då jag är en dumb blonde.

1. Hur byter man namn på filer? Speciellt i garageband på låtar. De där med markera och tryck returknappen går inte hem då jag antar att returknappen är bakåtknappen och det funkar ju inte alls?

2. Hur raderar man låtar i garageband? Bakåtknappen (e de ens returknappen??) funkar ju inte som de gör med andra filer tex bilder i iphoto..

3. Om jag skapar mappar med mina bilder så ligger dem ändå kvar i iphoto, blir de dubbletter då eller samlas automatiskt alla bilder i iphoto vare sig man har mappar eller inte? Kan jag radera dem i iphoto så de ändå ligger kvar i mina mappar?

Tacksam för lite svar!

xoxo

"Returknappen" är den som ger ny rad, även kallad vagnretur från Engelskans Carriage Return.
Back space raderar man med.
Exakt hur du gör i dina program vet jag inte men om du skiljer på dessa två tangenter så borde det bli enklare. Det är även möjligt att du kan högerklicka på filens namn och välja byt namn.

Tänk på att IPhoto är tänkt att hantera dina bilder fullt ut (typ), du behöver inte flytta runt dina bilder i Finder ("Utforskaren"). När du väl har flyttat bilderna till iPhoto så kan du radera dom i Finder om du känner för det. iPhoto lagrar dessa bilder i sitt egna bibliotek. I iPhoto kan du enkelt skapa album (kan kanske liknas med att lägga bilder i mappar).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-17 08:56

I många program kan du radera genom att hålla ner kringlan då du trycker på backstegtangenten.

Byt namn genom att klicka på namnet och vänta en sekund. Då blir hela namnet markerat och du kan skriva in ett nytt. Eller gå omkring med piltangenterna och redigera.

Om du kör iPhoto och lägger en bild i ett album så ligger den fortfarande kvar i biblioteket ("händelser", "bilder", etc). Du kan ha en bild i många album samtidigt utan att det blir kopior; originalet ligger alltid kvar i biblioteket. Om du raderar en bild från ett album så ligger den kvar i biblioteket.

Vill du ta bort bilden helt måste du göra det från biblioteket..

Jag kan inte nog poängtera vikten av att låta iPhoto hantera bilderna och att man inte under några som helst omständigheter ska pilla på filerna via Finder. Glöm mappar och sortering. Låt iPhoto hantera det.

Tack för alla svar!
Du kommer den nästa saken: hur högerklickar man då om jag kör utan datamus?

Vilken knapp e den som ger ny rad, alltså returknappen? Enter e de enda jag använt till det på pc.

Okej ska låta iphoto sköta allt... e bara mapp-galen och gillar att sortera och fattar inte hur man gör det i iphoto.

Ursprungligen av erikaskrika:

Tack för alla svar!
Du kommer den nästa saken: hur högerklickar man då om jag kör utan datamus?

Vilken knapp e den som ger ny rad, alltså returknappen? Enter e de enda jag använt till det på pc.

Okej ska låta iphoto sköta allt... e bara mapp-galen och gillar att sortera och fattar inte hur man gör det i iphoto.

Enter finner du längst till höger i mitten (Den stora). Dubbelklick gör du genom att klicka med två fingrar på touchpadden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-17 23:22
Ursprungligen av erikaskrika:

Vilken knapp e den som ger ny rad, alltså returknappen? Enter e de enda jag använt till det på pc.

Enter och retur är samma sak.

1
Bevaka tråden