Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Clingo Mobilhållare

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I och med femman så behövde jag en ny bilhållare. Den gamla hade jag köpt för 99:- på Clas Ohlson och den var jag var väldigt nöjd med. Till nöds så gick den också att använda till femman men eftersom hållaren var anpassad för 4/4S så passade den inte i överkant.

Så jag har sprungit på Clas Ohlsson i väntan på att de skulle få en ny. Idag sprang jag på en universialhållare som verkar rätt intressant även om jag är en aning tveksam. Priset var också något högre än vad jag egentligen var sugen på (249:-) men vad gör man om man är prylnörd? Jo, köper.

Här kommer en första genomgång

Grejen som gör att jag är både nyfiken och tveksam är att hållaren bygger på ett klibbigt material som häftar fast telefonen. Kan det verkligen fungera? Och blir inte telefonen kletig?

Nåväl, hållaren är i plast av normalkvalitet. Hållarna till ventilationsgallret var lite enklare än mina gamla så jag swappade dessa mot mina gamla som är fjädrande. Så här långt, ingenting konstigt, standardlösning 1A för hållare som fästs i ventilationen.

Ojdå, skärpan kom fel. Skräpkamera till att inte kunna fokusera:)

Monteringen är enkelt, tryck fast. Själva hållaren måste också monteras men det är ingenting svårt med det.

På plats, dra bort skyddsplasten

Ready to klistas

Verkar fungera rätt bra. Enkel att sätta på och ganska enkel att ta av när jag väl lärde mig knepet att hålla fast hållaren med tummen när jag drog av telefonen.

Hur blir baksidan då?

På femman syns inget. Du kan kanske se något i vissa vinklar men det syns ingenting

4/4S glaset är lite annorlunda men det kan lika gärna bero på att telefonen var smutsig när jag satte på den

I kväll ska jag ut på en 4 mils tripp, då får vi se hur bra telefonen sitter eller om det är nys

Läge att testa navigatorn?

Denna hållare finns också med sugpropp som fäste för 50:- till men det passar inte till min bil (för långt till rutan)

Ser bra ut!

Den variant som jag köpte är tydligen förbättrad (jag har den med låsringen som nämns i denna text). Så det ser lovande ut. Håller dock med om färgen. Illgrön är inte det allra mest diskreta:)

Smartson - Testar det mesta - Test - Clingo universal vent mount 2

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-06 16:19

Är det en klibbig yta som man får rengöra då och då, eller håller den sig klibbig? Behöver den gröna ytan täckas när man inte har mobilen dittryckt? Sitter den kvar även om laddsladden sitter i?

Vore högst intressant att få höra din åsikt om hulk-hållaren efter en vecka eller två!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-06 16:37

Jag tror inte den är klibbig, det är väl en sådan där "nanomatta"? Jag har en lös sådan matta, den är inte alls klibbig, men håller fast telefonen. Behöver tvättas av pga damm, efter en månad eller två. Blir då som ny igen.

Jo, jag återkommer efter att ha kört den en stund. Ytan behöver inte täckas över och den ska gå att "återklibba" genom att tvätta med ljummet vatten om den blir dålig.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-16 22:49
Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, jag återkommer efter att ha kört den en stund. Ytan behöver inte täckas över och den ska gå att "återklibba" genom att tvätta med ljummet vatten om den blir dålig.

Hur har det gått?

Än så länge bara positivt, men jag har inte haft den så länge än. Telefonen sitter säkert och stabilt på kudden. Har inte behövt tvätta den än men det är nu som det blir intressant när vintern sätter igång. Påverkas fästförmågan av kyla eller inte?

Utvärdering så här långt: En produkt som håller vad den lovar, sitter bra, passar alla telefoner. Det som jag tycker är bäst med denna är att "vridfunktionen" är steglös. De tidigare hållare som jag har haft hade "steg" och när jag skulle "lägga" telefonen så blev det aldrig riktigt rakt. Det spelar ingen större roll men var lite störande. Med denna så är det inga problem att få telefonen vågrät.

Så: kan rekommenderas men jag återkommer någon gång till:)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-17 11:26

Tveksam till såna här konstruktioner. Kör en Brodit-hållare i dagsläget och kvalitén på dom är oslagbara, inväntar en bra modell för 5:an nu bara. Som det verkar vara för fler så är det en bra lösning med Lightning-kontakten som i dagsläget saknas.

"På-väg-in-i-vintern-rapport".

Så här långt så har det fungerat bra. Ingen telefon har ramlat av än.

Har bara behövt fräscha upp klibbigheten en gång (det är lite motsägelsefull att göra den mer klibbig genom att tvätta den) Inga problem med kylan så här långt (som värst så var det nog -15 en dag)

Så jag har inga problem med att rekommendera denna lösning.

"Tvättningen" gjordes genom att slicka på tummen en gång och dra tummen över materialet. Kanske inte det som puritaner vill veta men så var det:)

1
Bevaka tråden