Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook PRO hittar inte mitt wifi men grannens.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Precis som topic lyder så hittar inte min MacBook PRO mitt wifi längre men den hittar mängder av andra i hyreshuset.
det har funkat klockrent innan men inte längre, hittar dock mitt wifi med iPad, iPhone, appletv och arbetsdatorn(windows7)
någon som har varit med om liknande eller vet lösningen.
för tillfället kör lag macen via kabel utan problem men vill ha wifi till att fungera.
tacksam för svar!

Startat om datorn?

Startat om routern?

Startat om dator, router och modemet.
utan framgång

Jag hade samma problem häromdagen. Problemet var att mitt nätverk aldrig dök upp i den korta listan man får när man klickar på wifi-symbolen i menyraden. Varför den inte anslöt automatiskt vet jag inte.
Hur som helst så löste jag det genom att välja "Join other network" i den listan och därefter klickade jag på "Show networks" i dialogen man får upp. Där syntes mitt nätverk och jag kunde ansluta till det.

Mitt nätverk dyker inte upp om jag gör så... Den hittar 4st men inget sv dem e mitt...

  • Medlem
  • 2012-10-15 15:10

Har du exempelvis ställt in routern på enbart N-nätverk och din MacBook inte klarar det? Kolla så att du inte sänder på 5 GHz, det är inte alla som klarar det. Annars borde en fabriksåterställning hjälpa.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-10-15 15:36
Ursprungligen av jac:

Har du exempelvis ställt in routern på enbart N-nätverk och din MacBook inte klarar det? Kolla så att du inte sänder på 5 GHz, det är inte alla som klarar det. Annars borde en fabriksåterställning hjälpa.

Det du skriver är direkt felaktigt. Alla modeller av MacBook/MacBook PRO stöder 5 GHz N sedan lanseringen 2006.

  • Medlem
  • 2012-10-16 23:34
Ursprungligen av mattem:

Det du skriver är direkt felaktigt. Alla modeller av MacBook/MacBook PRO stöder 5 GHz N sedan lanseringen 2006.

Jag var osäker på när stödet kom och orkade inte kolla upp det. Dessutom skulle TS kunna ha en äldre mbp

Ursprungligen av mattem:

Det du skriver är direkt felaktigt. Alla modeller av MacBook/MacBook PRO stöder 5 GHz N sedan lanseringen 2006.

1. Nej, inte alla. Första generationen MacBook och MacBook Pro hade bara "g". Man införde "n" samtidigt som man gick över från Core Duo till Core 2 Duo. (Källa: everymac.com)

2. Du verkar sätta likhetstecken mellan "n" och 5 GHz. Men bara för att en enhet klarar "n" betyder inte att den är på 5 GHz-bandet. Det finns "n"-enheter som bara kör på 2,4 GHz-bandet.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-10-17 12:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Nej, inte alla. Första generationen MacBook och MacBook Pro hade bara "g". Man införde "n" samtidigt som man gick över från Core Duo till Core 2 Duo. (Källa: everymac.com)

Se på fasen, där lärde man sig något nytt. Dubbelkollade mot Mactracker och du har helt rätt, N på MBP kom först oktober 2006 med C2D och november 2006 på MB. Tackar för påpekandet, hade faktiskt missat det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

2. Du verkar sätta likhetstecken mellan "n" och 5 GHz. Men bara för att en enhet klarar "n" betyder inte att den är på 5 GHz-bandet. Det finns "n"-enheter som bara kör på 2,4 GHz-bandet.

Vet att det finns 2.4 och 5 GHz N och att tyvärr är det så att det fortfarande produceras och säljs nya routers som inte stöder 5 GHz N vilket är mycket tråkigt. Troligtvis för att de vill undvika att få kunder som klagar på dålig räckvidd. Tyvär säger Mactracker inget om om och när Apple gav stöd för 5 GHz eller det kom redan 2006 och som du mycket riktigt påpekar, som jag förutsatt, att Apple alltid stött 5 GHz N sedan de lanserade det i sina maskiner.

Pratade med Apple support och han sa till mig att göra en SMC uppdatering nu så gjorde detta via Apple support hemsidan och nu fungerar det igen.

Bara för att.

IEEE 802.11a-1999 or 802.11a is an amendment to the IEEE 802.11 specification that added a higher data rate of up to 54 Mbit/s using the 5 GHz band.

802.11a är gammal...

1
Bevaka tråden