Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lista med alla snabbkommandon i OS X

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hej!
Jag undrar om det finns en sida där man kan se alla snabbkommandon för MAC som motsvarar pc-miljön.
Det jag saknar i första hand är:
F5 (uppdatera sida)
Prnt Scr (för att ta skärmdump)
Shift F3 (växla från versaler till gemener)
Finns det en snabbkommando för DELETE?

mvh/marie

Ursprungligen av marie-claire:

hej!
Jag undrar om det finns en sida där man kan se alla snabbkommandon för MAC som motsvarar pc-miljön.
Det jag saknar i första hand är:
F5 (uppdatera sida)
Prnt Scr (för att ta skärmdump)
Shift F3 (växla från versaler till gemener)
Finns det en snabbkommando för DELETE?

mvh/marie

Här är en bra tråd i ämnet: http://www.99mac.se/mac-os-x/86669-oversikt-kortkommandon-i-os-x.html

Det finns en fyndigt program som heter KeyQue som ger dig alla tillgängliga snabbkommandon i alla program. Allt man gör är håller ner cmd/kringla - knappen så får man upp ett "fönster" som visar dem för det program man för tillfället har aktivt/främst: KeyCue - find, remember, and learn menu shortcuts

Annars om man söker lite på internet så kan man hitta nåt sånt här: Ultimate Switcher Guide: Windows PC to Mac Keyboard Shortcuts :: My First Mac - Help Buying and Getting Started with Your New Mac

Eller: Table of keyboard shortcuts - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-08 14:50

Jag kan rekommendera CheatSheet. Gratis och det simplaste program jag någonsin använt.

Ursprungligen av reboot81:

Jag kan rekommendera CheatSheet. Gratis och det simplaste program jag någonsin använt.

Vore bra att nämnda det här:
Requires Mac OS 10.7 or later.

Alla har inte automatiskt de nyaste versionerna av OS X!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2012-10-08 11:29

"Kul" att höra att det är fler som precis har bytt plattform och som också slår knut på fingrarna på det nya tangentbordet... Tack för tipset om KeyCue!

Ursprungligen av marie-claire:

...en sida där man kan se alla snabbkommandon...

Här är ett par bra listor:
Keyboard shortcuts - Mac Guides
Dan Rodney's List of Mac OS X Keyboard Shortcuts & Keystrokes

Ursprungligen av marie-claire:

...snabbkommando för DELETE

Jag blir nyfiken. I vilket sammanhang skulle man behöva det? Det är väl bara att trycka på delete-tangenten?

Ursprungligen av marie-claire:

......för MAC

Det heter inte MAC.
Mac är inte en akronym, det är en förkortning av Macintosh.
MAC brukar i datorsammanhang stå för Media Access Control

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag blir nyfiken. I vilket sammanhang skulle man behöva det? Det är väl bara att trycka på delete-tangenten?

Fn+Backsteg blir Delete.

Ursprungligen av pmarriott:

Fn+Backsteg blir Delete.

Jovisst, men det ser jag inte som ett snabbkommando.

Det är ju ingen ersättning för ett menyval (så som Cmd-X m.fl). Om tangentbordet saknar en "riktig" Delete-tangent, så är ju Fn+Backsteg det enda sättet att uppnå funktionen.

Men visst, det var kanske det hon menade.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jovisst, men det ser jag inte som ett snabbkommando.

Det är ju ingen ersättning för ett menyval (så som Cmd-X m.fl). Om tangentbordet saknar en "riktig" Delete-tangent, så är ju Fn+Backsteg det enda sättet att uppnå funktionen.

Men visst, det var kanske det hon menade.

Är det inte så att de mindre tangentborden, tex de på Macbooks, saknar en DELETE-tangent?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Är det inte så att de mindre tangentborden, tex de på Macbooks, saknar en DELETE-tangent?

Exakt. Det lilla trådlösa och de på bärbara har ingen Delete-knapp.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-10-08 12:19

Ja, stämmer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-08 12:21
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Är det inte så att de mindre tangentborden, tex de på Macbooks, saknar en DELETE-tangent?

Jo, helt riktigt.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Är det inte så att de mindre tangentborden, tex de på Macbooks, saknar en DELETE-tangent?

Vilket ju var precis vad jag skrev, att vissa tangentbord saknar en Delete-tangent.

- Om man har ett tangentbord med Delete-tangent så är det ju bara att trycka på den om man vill ha Delete.

- Och om man har ett tangentbord utan Delete-tangent, så måste man ju trycka Fn+Backsteg för att få Delete. Där finns det ju ingen annan väg. Därför vill jag inte betrakta Fn+Backsteg som ett "snabbkommando" i ordets bemärkelse.

Mycket utläggning, och många inlägg, för något som egentligen bara var en liten nyfiken parentes...

Senast redigerat 2012-10-08 13:40

tack snälla för alla tips och länkar. Nu är det bara att sätta sig och prova sig fram med alla kommandon.

Du kan även testa alternativa tangenter i menyerna men det känner du säkert till redan.

Klicka t ex på Arkiv i Safari. Håll ned Shift och de alternativa valen visar sig. Håll ned Alt och se andra alternativ. Det funkar så där i alla program. Man kan testa i menyerna efter dolda funktioner.

  • Medlem
  • 2012-10-09 22:06

10.7 är inte nytt, eller ens nyast. Det kom den 20 juli 2011. 10.8 kom den 25 juli i år.

......Ett kommando som jag använde mycket i explorer var "duplicera flik". Man högerklickar på en flik och väljer "duplicera flik" i snabbmenyn. Den hittar jag inte i safari när man högerklickar på en flik. Är det någon som vet vad som finns för alternativ?
mvh/marie

I vilket läge vill du duplicera en flik och varför använde du det "mycket"?

När jag fliksurfar på exempelvis en nyhetssida så håller jag ned kommando sen klickar jag alla artiklar jag vill läsa. De ligger sen i varsin flik. Kommando-klick på sajtens logga ger ofta ett duplikat på startsidan.

Ursprungligen av Anders T:

I vilket läge vill du duplicera en flik och varför använde du det "mycket"?

När jag fliksurfar på exempelvis en nyhetssida så håller jag ned kommando sen klickar jag alla artiklar jag vill läsa. De ligger sen i varsin flik. Kommando-klick på sajtens logga ger ofta ett duplikat på startsidan.

Detta använde jag i vilket läge som helst som t ex på blocket när flera artiklar är intressanta att köpa. Då kan man växla mellan olika flik/objekt utan att tappa tråden.(det blir som en temporär minneslista) Den variant är lite annorlunda men med träning så fungerar det lika bra. tack!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-11-29 13:19
Ursprungligen av marie-claire:

......Ett kommando som jag använde mycket i explorer var "duplicera flik". Man högerklickar på en flik och väljer "duplicera flik" i snabbmenyn. Den hittar jag inte i safari när man högerklickar på en flik. Är det någon som vet vad som finns för alternativ?
mvh/marie

Snubblade på den här idag, kanske nåt för dig: Duplicate Tab Button for Safari | thiemo.ch
Ett tillägg till Safari som ger dig en duplicera flik knapp.

Ursprungligen av reboot81:

Snubblade på den här idag, kanske nåt för dig: Duplicate Tab Button for Safari | thiemo.ch
Ett tillägg till Safari som ger dig en duplicera flik knapp.

hej! jag har installerat den men förstår inte hur det fungerar. mvh/marie

Ursprungligen av marie-claire:

hej! jag har installerat den men förstår inte hur det fungerar. mvh/marie

Den lägger sig som en liten knapp bland övriga knappar i verktygsfältet. Knapparna som ligger i höjd med adressfältet/sökrutan alltså.

Du har en ny knapp där nu som du bara klickar på för att duplicera fliken.

  • Medlem
  • 2012-10-10 18:37

Men varför vill man ha samma innehåll i flera flikar?

Ursprungligen av Baron:

Men varför vill man ha samma innehåll i flera flikar?

Jag vill inte ha samma innehåll dock utifrån samma hemsida vill jag kunna gå in till olika platser och då får jag en ny flik via "duplicera flik" för varje ny plats vilket är mycket användbart när man t ex söker på en artikel. Till exempel om jag letar på blocket och ev. även samtidigt på Tradera efter "ett bord". Då lägger jag upp varje "bord" som kan vara intressant i var sin egen flik. Sedan kan jag navigera mellan fliken tills jag bestämmer mig för vilket som är bäst. Detta använder jag av mig hela tiden och inte bara på blocket. Jag vet inget annat effektivare sätt att parallell-söka.

  • Medlem
  • 2012-10-16 14:19

Men då vill du väl kanske hellre "Öppna länk i ny flik" tex med cmd+klick på länken.

Ursprungligen av Baron:

Men då vill du väl kanske hellre "Öppna länk i ny flik" tex med cmd+klick på länken.

Kolla lite längre upp så ser du att det tipset redan landat.

Problemet här var väl att Marie- Claire skrev att hon vill öppna ett duplikat på sidan när det inte var det hon ville egentligen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-16 15:54

Man ser ju snabbkommandona på menyerna i respektive program. Det är ju bara att titta där och försöka memorera.

Just det.....det är praktiskt när man ser alla snabbkommandon på menyerna. Föresten....hur få man en meny att öppna sig utan att använda musen?. Det finns ju inget streck under bokstäverna.....
Vad betyder föresten cmd + L öppna plats?.
Kommandot cmd+klick funkar bra som ersättning för duplicera flik. Det är klart att det förutsätter länkar att klicka på.
Nu kom jag på en annan variant för att duplicera.....att man kan dra en adress från adressfältet till tecknet "+" för ny flik.

Ursprungligen av marie-claire:

Just det.....det är praktiskt när man ser alla snabbkommandon på menyerna. Föresten....hur få man en meny att öppna sig utan att använda musen?. Det finns ju inget streck under bokstäverna.....

Control - F2 kommer att markera Apple-loggan i blå färg (uppe till vänster i menyn). Sen kör du med piltangenterna.
Om inget händer med Cntrl - F2 så behöver du lägga till Funktion-tangenten också (fn).

Om fn-tangenten behövs eller ej styrs av en ruta om F1, F2 i Systeminställningar: Tangentbord.

Ursprungligen av marie-claire:

Vad betyder föresten cmd + L öppna plats?.

Det betyder "nu går det bra att börja skriva in platsen du ska till". Adressfältet markeras alltså.

Ursprungligen av marie-claire:

Kommandot cmd+klick funkar bra som ersättning för duplicera flik. Det är klart att det förutsätter länkar att klicka på.
Nu kom jag på en annan variant för att duplicera.....att man kan dra en adress från adressfältet till tecknet "+" för ny flik.

Stämmer bra. Drog du den lilla symbolbilden och inte själva textmassan i adressen? Det kan nämligen vara bra att lära sig göra så. Om du text ska skicka en länk via chat/epost så görs länken om till läsbar text tagen från sidans titel när man drar den s k "faviconen".

- - -

Sen kanske du har märkt att man kan skriva in ord i Hjälp-menyn och om det finns någon träff så kan man se vart man hittar det menyvalet. Skriv till exempel "plats" i Safaris hjälpmeny och häng sedan över Öppna plats i hjälpen. Du ska se valet som vi nämnde nyss.

Bevaka tråden