Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bullrig NAS från Synology

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett "test" av en NAS utan att nämna något om prestanda? Gör om gör rätt.

Ursprungligen av Mactastic:

Ett "test" av en NAS utan att nämna något om prestanda? Gör om gör rätt.

Jag håller inte med om kommentaren. Prestanda finns att läsa på många andra ställen, men en djuplodande analys av användarvänlighet ger mig mycket kött inför mitt kommande NAS-val. Helst vill jag se en jämförelse mellan 413j och 413.

Vi kommer att börja prestandatesta även NAS:ar vad tiden lider - vad vi funderar över i dagsläget är vad man ska prestandatesta i en NAS - man kan testa accesstider, skrivhastighet, läshastighet osv över AFP, SMB och NFS men att försöka testa NAS:ens egna interna prestanda (processor, diskkontroller, etc) är betydligt svårare. Sen ska man helst simulera last från flera klienter samtidigt, och då är frågan hur många klienter som man ska simulera med, beroende på hur liten eller stor NAS-enheten är. Exempelvis kanske 20 klienter som trycker upp ett antal gigabyte data samtidigt är tungt för en liten NAS som den vi testat här, medan en större modell inte har några som helst problem att hantera lasten.

Förslag mottages, således. Vi kommer inom kort att bygga en testrigg med ett separat fysiskt labbnät med en riktigt snabb och bra gigabitswitch för detta här på redaktionen men vi vill inte köra några halvdana prestandatester innan vi bestämt oss för vad vi ska testa och innan vi kan göra det på ett riktigt bra sätt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-10-09 15:14

Synologys nasar är grymt bra annars dock även om denna har lite överpris.
Ds212j är ju ett vettigt alternativ till denna om man inte vill att det ska låta så mycket och man bara behöver 2 platser samt 2 usb.
DS212j kostar bara ca 1500 också.
Annars är DS411 riktigt bra. Jag hade en DS212j först sen uppgradera till DS411 nyligen och är sjukt nöjd.

DS411 har varit nedsatt ganska ofta nu på sistone och jag köpte min för 2800kr.
Vilket helt klart är ett MYCKET bättre alternativ till denna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-09 18:09

Personligen så har jag nyligen köpt in DS413j och är galet nöjd med den!

Ursprungligen av Samori:

Personligen så har jag nyligen köpt in DS413j och är galet nöjd med den!

Överlag är Synologys större modeller alltid att rekommendera. Jag har en DS1512 själv och är grymt nöjd med den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-09 19:43

Gör en serie tester som man som kund potentiellt skulle nyttja NAS:en till:

- AFP prestanda
- TimeMachine prestanda

Det kan även vara intressant att se hur NAS:en presterar under press. Orkar den spela upp filmer över nätverket trots att maskiner har back-up som rullar till den? Hur presterar NAS:en att jobba mot direkt vid arbete? Här blir det troligen att man får göra tester med bild, ljud. film och någon form av databas kan jag tänka mig?

Ovan får ni nog hitta en "modell" för så att säga som går att repera. Det finns säket en drös kliniska test-program att köra, ni kan även testa "real world apps" som Photoshop, Lightroom, Aperture och dyl. Sedan blir det intressant att se just hur en NAS skalar om flera användare kör mot den. Detta kan vara svårare att testa rent klinisk eventuellt.

USB3 är troligen något bättre än eSATA vad gäller expansion men jag tror inte någon NAS egentligen rekommenderar dessa portar för expansion utan snarare en möjlighet att koppla externa diskar till enheten för direkt-kopiering till NAS:en eller back-up från NAS till extern disk.

Ursprungligen av Erik.dv:

Gör en serie tester som man som kund potentiellt skulle nyttja NAS:en till:

- AFP prestanda
- TimeMachine prestanda

Det kan även vara intressant att se hur NAS:en presterar under press. Orkar den spela upp filmer över nätverket trots att maskiner har back-up som rullar till den? Hur presterar NAS:en att jobba mot direkt vid arbete? Här blir det troligen att man får göra tester med bild, ljud. film och någon form av databas kan jag tänka mig?

Ovan får ni nog hitta en "modell" för så att säga som går att repera. Det finns säket en drös kliniska test-program att köra, ni kan även testa "real world apps" som Photoshop, Lightroom, Aperture och dyl. Sedan blir det intressant att se just hur en NAS skalar om flera användare kör mot den. Detta kan vara svårare att testa rent klinisk eventuellt.

USB3 är troligen något bättre än eSATA vad gäller expansion men jag tror inte någon NAS egentligen rekommenderar dessa portar för expansion utan snarare en möjlighet att koppla externa diskar till enheten för direkt-kopiering till NAS:en eller back-up från NAS till extern disk.

Det viktiga när man gör den här typen av tester är att de går att upprepa när man testar andra NAS-modeller, och att testerna har någon form av relevans i verkligheten. AFP och Time Machine är bra ideér men problemet med just Time Machine är ju att den kan ta olika tid beroende på att man kan ha olika mängd filer på disken som ska backupas vid olika tillfällen. Sen kan det ta 11 timmar att backa en dator via Time Machine och då har vi ingen möjlighet att mäta det eftersom vi tenderar att gå hem från jobbet förr eller senare.

AFP-filkopiering är en god ide, men det måste ske med samma fil, från ett antal datorer samtidigt (helst) så man ser att NAS:en faktiskt pallar med fler saker än att skyffla filer mot en enda Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-09 22:30

För att testa time machine kan man göra två saker.

1. Ha ett "bassystem" ni backar upp. Det löser ni tämligen lätt på ex en extern TB SSD disk.
2. Ha ett "filsystem" ni backar upp. Detta, igen, löser ni tämligen lätt på ex en extern TB SSD disk.

Ovan minimerar i/o från själva datorn. Självklart backar ni via gigabith ethernet. Ovan lär inte ta så många timmar att slutföra.

Testa real-world prestandan är lättare och absolut inget svårt att genomföra mer än att det förståss är lite tidskrävande. Jag tror en site som 99MAC så är det extremt intressant att se hur produkten fungerar med OSX och iOS. Både i funktion och prestanda. Ett par "playback" tester är också av intresse. Pallar billigare NAS:ar att spela upp filmer och musik utan problem? Igen, rekommenderat här är att ha en stabil test-miljö man snabbt kan deploya på NAS:en.

Den svåraste pucken är att simulera flera datorer till NAS:en.

Vi tittar på en labbmiljö nu och hoppas ha något på plats inom kort. För oss är det viktigt att den miljön är statisk och inte förändras eftersom det inte ger en rättvis bild när man jämför produkter med varandra. Det finns givetvis program som kan emulera flera samtidiga kopieringar eller läsningar över nätverket men eftersom det går över samma kabel blir det inte helt bra heller.

Men vi återkommer som sagt i ärendet - bra förslag och feedback!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-11 13:42

Finns det någon välbyggd 2-bay?

ReadyNas Duo. Den när närmast skottsäker, men inte överdrivet snabb om man börjar pressa den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-11 14:40

Inspired by Russians, built for you!
- Netgear

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-11 14:42

Mer on-topic, väldigt synd att 213 Air är så "bullrig". En ordentlig miss för denna typen av produkt skulle jag säga. I sammanhanget vore det även intressant att jämföra denna med ex. Apple's liknande produkter.

Inte bara bullrig, utan också skramlig. Och det är synd, eftersom de kunde investerat några tior på ordentliga diskvaggor och sen hade detta inte varit ett problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-11 17:24

Är den "vanliga" DS213 bättre byggd? Erfarenheter av denna? Den har hotswap vilket jag gissar innebär vaggor vilket efterlyses i testet.

Har inte testat den men om den har riktiga vaggor och hotswap så är den förhoppningsvis lite bättre byggd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-12 18:08
Ursprungligen av Joacim Melin:

Har inte testat den men om den har riktiga vaggor och hotswap så är den förhoppningsvis lite bättre byggd.

Enligt installationsanvisningen är det en "kassett". Är det samma sak? Se gärna sid 7 här:
http://ukdl.synology.com/download/ds/QIG/x13-series/DS213/Syno_QIG_2bay_sve.pdf

Hur funkar den som router?
Om man jämför den med en Time Capsule är den inte så dyr

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-16 13:20

En annan notering gällande denna artikel är att rubriken är ganska dum. Alla recensioner bör innehålla produkten i rubriken så man kan hitta den i framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-16 13:19

Time Capsule inkluderar dock 2TB HDD. Det får du inte med denna enhet.

Som exempel då:

- Apple Time Capsule 2TB för 2 500:-
- Synology DS213 Air kostar kring 2 600:- (utan disk)
- Synology DS213 AIr 2TB WD GREEN 3 500:-
- Synology DS213 Air 2TB WD RED 3 700:-

Apple nyttjar tror jag WD GREEN diskar där WD RED troligen är ett bättre val (något dyrare dock). Men att få en "basenhet" på 2TB så blir DS213 Air avsevärt mycket dyrare. Att köra 2x1TB känns spontant väldigt oprisvärt.

Går man däremot upp till Apple Time Capsule 3TB pratar vi kring 4 300:-. Här har DS213 AIr mer utrymme att att konkurrera.

- Apple Time Capsule 3TB för 4 300:-
- Synology DS213 Air 2x2TB WD GREEN för 4 200:-
- Synology DS213 Air 2x3TB WD GREEN för 5 000:-
- Synology DS213 Air 2x2TB WD RED för 4 700:-
- Synology DS213 Air 2x3TB WD RED för 5 600:-

Att säga att en pryl är bullrig/skramlig utan att jämföra med något är som att tala om för en blind att den är blå...

Något att jämföra med är bra så därför krävs mätning av ambient ljud o sedan en jämförelsetabell typ denna(Kitguru). För övrigt tagen från ett test av DS212j där denna uppmäts på 27.5 dBA

KitGuru noise guide
10dBA - Normal Breathing/Rustling Leaves
20-25dBA – Whisper
30dBA - High Quality Computer fan
40dBA - A Bubbling Brook, or a Refridgerator
50dBA - Normal Conversation
60dBA - Laughter
70dBA - Vacuum Cleaner or Hairdryer
80dBA - City Traffic or a Garbage Disposal
90dBA - Motorcycle or Lawnmower
100dBA - MP3 player at maximum output
110dBA - Orchestra
120dBA - Front row rock concert/Jet Engine
130dBA - Threshold of Pain
140dBA - Military Jet takeoff/Gunshot (close range)
160dBA - Instant Perforation of eardrum

Sedan vad gäller om en disksläde kan råda bot på skramlet så undrar jag det. Ds212j har nämligen precis samma diskinstallation som den testade ds213. Det måste vara nåt annat som gör att den skramlar, kanske att hårddiskarna inte satt fast ordentligt...

Senast redigerat 2012-11-11 19:00

Noise

Ursprungligen av Joacim Melin:

Inte bara bullrig, utan också skramlig. Och det är synd, eftersom de kunde investerat några tior på ordentliga diskvaggor och sen hade detta inte varit ett problem.

Hi Joacim, This model shouldn't be noisy at all so if you experience this again let me know. We are running this in the office here and it is whisper quie!

1
Bevaka tråden