Tjocktv:n har gått sönder och nu sitter vi här med en Grundig LCD TV 32 VLE 7139BR. Tv:n har en massa anslutningar och funktioner som är nya för oss, men som säkert kan vara bra. Nu tänkte jag skaffa utrustning så att jag kan dra nytta av detta, men jag känner mig minst sagt som en nybörjare.

HDMI: Närmsta datorn i ett annat rum 6-7 meter bort. Har väl inte så stor nytta av den just nu tänker jag...

Däremot har TV:n nätverksanslutning och USB. Jag funderar på att skaffa en nätverksdisk. Om familjens digitala bilder kopieras till nätverksdisken så ska man kunna titta på dem på TV:n. Detsamma gäller förstås filmer och musik. Frågan är om någon av nedanstående diskar har finesser för det som andra inte har? Buffalo skriver att ITunes-uppspelning stöds, medan andra bara skriver att man kan strömma media. Vad är skillnaden?

TV:n har en funktion att kunna spela in program på en hårddisk. Den kan anslutas via USB. Jag har inte fattat om man även kan spela in på en nätverkshårddisk. Annars tänker jag att det bör gå att köpa en hårddisk som både kan kopplas till TV:n via USB och till nätverket. Är det en bra idé?

Jag har tittat på de här fyra. Någon som har några synpunkter på dem? De har väl alla sina egna lösningar för säkerhetskopiering, Internetåtkomst mm.

BUFFALO LINKSTATION LIVE 2TB NAS
SEAGATE GOFLEX HOME NAS 2TB GIGABIT LAN
WESTERN DIGITAL MY BOOK LIVE 2TB LAN
LACIE NETWORK SPACE 2 HARD DISK NEIL POULTON 2TB