Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Idé att byta "gammal" router?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett trådat nätverk hemma med 3-4 datorer inkopplade som mest. Fiber 8 Mbit. Har en Netgear Gigabit router RP614v4. Vi tycker att det är segt ibland och jag funderar på om en ny router skulle kunna ge en märkbar förbättring eller om det troligare är något annat problem? Routern är nog 5 år gammal. Jag upplever också att det inte alltid är en rättvis fördelning av kapaciteten mellan datorerna. Går det att ta reda på om det är så? Är en ny router bättre på något avgörande sätt? Några rekommendationer? Vill inte ha trådlöst.

8 Mbit är inte mycket. Framförallt inte om ni delar det mellan flera användare/datorer.

Stäng av allt utom en dator och kör en test mot Bredbandskollen och se vad för hastighet ni får.

Ett byte av router kommer inte göra någon skillnad.

Ursprungligen av keptang:

Ett byte av router kommer inte göra någon skillnad.

Jo, det kan göra skillnad.

Jag hade tidigare en äldre 3Com-router. Den funkade bra så länge det bara var 1-2 datorer, Men med 4 datorer i hushållet så orkade den inte med. Det blev små stopp då och då, och ibland hängde den sig totalt. I snitt fick jag nog starta om den ett par gånger i veckan.

Efter byte till en ny Cisco-router fungerade det mycket bättre.

Och jag har upplevt samma sak i föreningen där jag är aktiv. Så länge vi hade föreningens två datorer så fungerade allting bra. Men för några år sen, när det blev allt vanligare att folk loggade in på nätverket med egna laptopar och telefoner, så blev det väldigt ofta stopp. En ny router (även där blev det byte från 3Com till Cisco) löste flaskhalsen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, det kan göra skillnad.

Jag hade tidigare en äldre 3Com-router. Den funkade bra så länge det bara var 1-2 datorer, Men med 4 datorer i hushållet så orkade den inte med. Det blev små stopp då och då, och ibland hängde den sig totalt. I snitt fick jag nog starta om den ett par gånger i veckan.

Efter byte till en ny Cisco-router fungerade det mycket bättre.

Och jag har upplevt samma sak i föreningen där jag är aktiv. Så länge vi hade föreningens två datorer så fungerade allting bra. Men för några år sen, när det blev allt vanligare att folk loggade in på nätverket med egna laptopar och telefoner, så blev det väldigt ofta stopp. En ny router (även där blev det byte från 3Com till Cisco) löste flaskhalsen.

En rp614v4 klarar en throughput (WAN-LAN) på nästan 100Mbit.
Med en lina på 8Mbit och 3-4 användare så vore det märkligt om det är routern som är flaskhalsen.

Men vem vet.. Routern kanske är sönder.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-08 09:47

Det första man bör göra är att se om man har den senaste firmware för routern ifråga.
Och 8 Mbps på fiber??? Helgerån!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-08 10:58

Enligt SmallNetBuilder har en RP614 (version oklar, från 2002) en genomströmmningshastighet (throughput) på 7Mbps. En v4:a verkar vara från 2008 eller så. Men det vore fortfarande spännande att se en referens till 100Mbps...

Ursprungligen av frazze:

Enligt SmallNetBuilder har en RP614 (version oklar, från 2002) en genomströmmningshastighet (throughput) på 7Mbps. En v4:a verkar vara från 2008 eller så. Men det vore fortfarande spännande att se en referens till 100Mbps...

Det är som att jämföra en iPhone 4 (eller en första generationens iPhone om den sett likadan ut som en 4a) och en 4S. Ser likadana ut på utsidan, innanmätet är däremot helt olika.

Ursprungligen av keptang:

Det är som att jämföra en iPhone 4 (eller en första generationens iPhone om den sett likadan ut som en 4a) och en 4S. Ser likadana ut på utsidan, innanmätet är däremot helt olika.

Det förstår nog alla, att en hel del kan ha ändrats på insidan.

Men nu var det ju inte det som efterfrågades. Frazze uttryckte väl att det skulle vara intressant att se en källa till ditt påstående om 100 Mbps throughput.

Jag ser ingen sådan siffra här: RP614v4

PS. Och även om den nu skulle klara att skyffla 100 Mbps, så säger den siffran ingenting om hur väl den klarar flera samtidiga dataströmmar. Det kanske funkar jättebra med 1, 2 eller 3 anslutna datorer, men sen blir det kanske värre. Vem vet?

Tack för synpunkter och tips! Bredbandskollen ger mellan 8,5 och 9,5 Mbit när en ensam dator kopplar upp sig, så leverantören håller vad den lovar. Routerns mjukvara har jag inte kollat upp ännu. Låter som att det kan vara idé att testa att köpa en ny router. Vi får se. Tyvärr verkar det ont om trådbundna routrar nuförtiden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-16 07:22

Det är inte alls ovanligt med trådade routrar. Även de flesta trådlösa routrar har ofta ett antal portar för kabelanslutning. Den Netgear WNR2000 som jag har här har exempelvis fyra LAN-portar. Slår du av de trådlösa funktionerna skulle det vara den hårdvara du behöver.

1
Bevaka tråden