Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykten eniga: iPad mini presenteras 23 oktober

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-12 18:47

Är mycket intresserad av vad prisnivån kan tänkas vara på en iPad mini. Kollar jag på senaste iPod touch som kostar från 2895:– känns det inte så lovande att den kommer hamna på de låga nivåer det tidigare pratats om.

Kanske vill de konkurrera med Nexus 7 och använda sig av en lågupplöst, icke-retina skärm. Detta skulle antagligen ge att ganska lågt pris. Medan en retina-modell skulle hamna mer i samma prisklass som en ny iPad 2 och distansiera sig från andra 7"-modeller.

Men som jag tidigare sagt – Jag tror på den först när jag ser den.

Priser har väll diskuterats så lågt som 199 dollar
ej högupplöst och kanske 8gb ? lär bli en redig kioskvältare,

Senast redigerat 2012-10-12 21:11

Tycker det är intressant att den större delen av rapporteringen kring denna pryl fastnat vid att bara för att den ser ut som en iPad så ÄR det en ipad.

Det kan ju faktiskt lika gärna vara något annat. Med tanke på Apples tankar om att skapa en egen TV och man idag har Apple TV så kan detta faktiskt lika gärna vara en dedikerad fjärrkontroll. Jovisst man kan ju använda iPad, iPhone o iPod som fjärr men ändå.

Det kan också vara något som ingen ens kan gissa sig till eftersom vi inte ens vet att vi behöver det

Det finns egentligen tre prisnivåer som pratats om. Allt som följer handlar om instegsmodellen, sen kommer det rimligen mera välutrustade modeller till högre pris.

Det första nivån är 199 dollar, som kom i ett av de tidigaste ryktena. Det låter dock väldigt lågt, för lågt. Även om Apple vill sälja iPad mini med aggressiv prissättning - vilket de enligt ryktena vill - så har jag svårt att se att den kostar som den billigaste iPod touch-modellen. Lite pengar har nog Apple trots allt tänkt tjäna på produkten. 199 dollar låter mera önsketänkande än rimligt pris. Även om iMore är en av sajterna som pratat om den siffran.

Så jag lutar åt de två andra prisnivåerna: 249 dollar eller 299 dollar.

299 dollar skulle vara en rimlig prisnivå och passa väldigt fint in bland övriga instegsmodeller:

iPod touch: 199 dollar
iPad mini: 299 dollar
iPad 2: 399 dollar
iPad 3: 499 dollar

Apple gillar snygga prismatriser och denna skulle vara elegant.

Men då har vi snacket om aggressiv prissättning igen och då kanske Apple vill göra det extra svårt för konkurrenterna att matcha priserna och verkligen få ut många exemplar. Kanske har Apple verkligen "kapat hörn" på alla fronter för att hålla nere priset. I så fall tror jag 249 dollar skulle kunna vara möjligt. Steget upp från iPod touch blir ändå hyfsat tydligt:

iPod touch: 199 dollar
iPad mini: 249 dollar
iPad 2: 399 dollar
iPad 3: 499 dollar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-13 12:34

Den stora frågan är väl om den kommer med sandpapper inkluderat eller om det måste köpas till som extra?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-13 18:52

Jag undrar mest mot vilken målgrupp de vänder sig. Jag kan inte komma på någon alls där det hade varit bättre med min mindre iPad till skillnad från den riktiga iPad.

Kul om den kommer som cellular 32GB för under 4500 kr

Då kan i alla fall finna en marknad för den ..
Jag skulle byta ut min lilla iphone direkt och inte går och släpa på en Ipad "stor" som inte ens går att ringa på.

Apple måste komma med något som konkurrerar med större mobiler som samsungs S3 och deras Note som jag anser vara helt perfekt, men som tyvärr saknar IOS

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-15 12:05
Ursprungligen av MalcomX:

Kul om den kommer som cellular 32GB för under 4500 kr

Då kan i alla fall finna en marknad för den ..
Jag skulle byta ut min lilla iphone direkt och inte går och släpa på en Ipad "stor" som inte ens går att ringa på.

Apple måste komma med något som konkurrerar med större mobiler som samsungs S3 och deras Note som jag anser vara helt perfekt, men som tyvärr saknar IOS

Vad säger att det ska gå att ringa vanliga samtal på denna eventuella iPad Mini?

Ursprungligen av zinned:

Vad säger att det ska gå att ringa vanliga samtal på denna eventuella iPad Mini?

Det tror inte jag att det kommer att gå. Då blir det en iPhone Maxi och inte iPad Mini.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-15 12:22
Ursprungligen av pmarriott:

Det tror inte jag att det kommer att gå. Då blir det en iPhone Maxi och inte iPad Mini.

Exakt, det finns ingen som helst anledning till att implementera telefonifunktionalitet i en iPad Mini. Varför skulle de? De har ju iPhone.

Ursprungligen av pmarriott:

Det tror inte jag att det kommer att gå. Då blir det en iPhone Maxi och inte iPad Mini.

Jag tror inte heller det, men det är en väldigt vanlig fråga faktiskt. Speciell från "vanliga" människor som inte har extra teknikintresse. De vill inte springa omkring med en iPhone och en iPad, utan bara ha allting i en pryl.

Och ja, jag vet att det finns VoIP, Skype etc, men det är inte ett alternativ för dessa personer, det ska vara vanlig mobiltelefoni för att de ska räknas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-15 16:02
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror inte heller det, men det är en väldigt vanlig fråga faktiskt. Speciell från "vanliga" människor som inte har extra teknikintresse. De vill inte springa omkring med en iPhone och en iPad, utan bara ha allting i en pryl.

Och ja, jag vet att det finns VoIP, Skype etc, men det är inte ett alternativ för dessa personer, det ska vara vanlig mobiltelefoni för att de ska räknas.

Jag tycker att den frågan har svarat sig själv för länge sedan, den produkten de syftar på är - iPhone.

Att ge en eventuell iPad Mini möjligheten att ringa vanliga samtal skulle vara samma sak som att skapa en ny iPhone-modell i annat format. Det kan jag aldrig tänka mig att det kommer att ske, detta är Apple och inte Samsung.

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker att den frågan har svarat sig själv för länge sedan, den produkten de syftar på är - iPhone.

Att ge en eventuell iPad Mini möjligheten att ringa vanliga samtal skulle vara samma sak som att skapa en ny iPhone-modell i annat format. Det kan jag aldrig tänka mig att det kommer att ske, detta är Apple och inte Samsung.

Jag tror inte heller det sker, jag bara säger att jag sett och hört frågan rätt ofta från alla möjliga håll.

Men en iPad mini är en helt annan produkt än en iPhone, så det är lönlöst att hänvisa dessa personer till iPhone. Formatet gör all skillnad, precis som mellan iPhone och iPad idag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-16 11:21
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror inte heller det sker, jag bara säger att jag sett och hört frågan rätt ofta från alla möjliga håll.

Men en iPad mini är en helt annan produkt än en iPhone, så det är lönlöst att hänvisa dessa personer till iPhone. Formatet gör all skillnad, precis som mellan iPhone och iPad idag.

Jag håller helt med dig gällande att formatet gör stor skillnad, dock är ju det praktiska handhavandet helt olikt. Oavsett om det är en iPad på ca 10" eller ca 7" så sätter man ju inte den mot örat för att föra ett telefonsamtal. Inte heller kan man lägga den i fickan. Dessa två saker är ju normalt handhavande med en iPhone.

För övrigt så tror jag knappast att Apple kommer pressa sin iPhone-försäljning med att möjliggöra telefonsamtal från eventuell iPad Mini.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-15 09:59

Det går utmärkt att ringa på en iPad. VoIP och headset.

men nu var det en inte den sortens samtal som jag efterfrågade

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-15 23:00
Ursprungligen av MalcomX:

men nu var det en inte den sortens samtal som jag efterfrågade

Tja inte förstod jag vad du efterfrågade...
Jag avser inte Skype och dyligt, utan riktig VoIP, med ett telefonnummer. Funkar kalas. När det ringer här hemma ringer det även på min iPhone (bra när jag inte är hemma), och kan givetvis få det att ringa i min iPad samtidigt om jag vill.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-16 11:22

Headset, BT eller trådat. Men jag tror inte heller Apple kommer att lägga med telefonappen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-16 11:25
Ursprungligen av kenjon:

Headset, BT eller trådat. Men jag tror inte heller Apple kommer att lägga med telefonappen.

Klart att det hade gått att lösa på ovanstående sätt men det är inget standardhandhavande för en telefon.

finns det verkligen folk som håller sin kommunikationsterminal vid hörat fortfarande?
kör de även med ulster och mopedtratt eller vad...?

Ursprungligen av gabriela:

finns det verkligen folk som håller sin kommunikationsterminal vid hörat fortfarande?
kör de även med ulster och mopedtratt eller vad...?

Hörat vet jag inte men jag håller extremt ofta min telefon vid örat. När det gäller just telefoni är jag förtjust i minimalism. Headset använder jag sällan därför att antingen trasslar jag in mig i sladdarna, och blåtand-headset måste laddas och har generellt usel ljudkvalitet. Det jag har nu (Jabra Wave) har något mindre usel kvalitet än de flesta andra jag provat. Det får därför bara 1 dödskalle av 5. Så fort man kommer på ett sätt att överföra ljudet till öronen med hjälp av något som inte kräver laddning eller sladdar så är jag med på tåget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-16 12:46
Ursprungligen av pmarriott:

Hörat vet jag inte men jag håller extremt ofta min telefon vid örat. När det gäller just telefoni är jag förtjust i minimalism. Headset använder jag sällan därför att antingen trasslar jag in mig i sladdarna, och blåtand-headset måste laddas och har generellt usel ljudkvalitet. Det jag har nu (Jabra Wave) har något mindre usel kvalitet än de flesta andra jag provat. Det får därför bara 1 dödskalle av 5. Så fort man kommer på ett sätt att överföra ljudet till öronen med hjälp av något som inte kräver laddning eller sladdar så är jag med på tåget.

Jag kunde nog inte sagt det bättre själv.

Att ha telefonen mot örat när man talar i telefon är standardkonfiguration, allt annat är personlig inställning

Mac World idag.
"Så mycket kostar iPad Mini" - MacWorld
Det står som sig bör inom "" tecken. Här "tror" man även på " en iPhone Maxi"....

Ursprungligen av adress@mac:

Mac World idag.
"Så mycket kostar iPad Mini" - MacWorld
Det står som sig bör inom "" tecken. Här "tror" man även på " en iPhone Maxi"....

Fejksiffror enligt 9to5Mac och iMore. Valde att inte göra något av det. Men det har spridit sig i media ordentligt. Såg att DN hade med det.

Alltså siffrorna kan ju stämma, men de är inte från Apple enligt ovanstående sajter. De släpper inte priserna innan till ÅF på det sättet.

Dom tror ju även på 3 och 4 G. Det gör jag också tvärt emot många andra.

Angående priserna, 9to5Mac rapporterar nu att de ska börja på 329 dollar, något högre än de 299 dollar jag lutade åt.

Jag placerade iPad mini mellan billigaste iPod touch (199 dollar) och billigaste iPad (399 dollar) men med tanke på att femte generationens iPod touch faktiskt börjar på 299 dollar kanske Apple ändå vill placera iPad mini något över detta.

Ursprungligen av Adrian B:

Angående priserna, 9to5Mac rapporterar nu att de ska börja på 329 dollar, något högre än de 299 dollar jag lutade åt.

Jag placerade iPad mini mellan billigaste iPod touch (199 dollar) och billigaste iPad (399 dollar) men med tanke på att femte generationens iPod touch faktiskt börjar på 299 dollar kanske Apple ändå vill placera iPad mini något över detta.

Om - jag säger om nu iPad mini får modell med 3/4G som måste det ju också tas med i sannolikhets kalkylen......
Ändå är ju allt bara gissningar - eftersom modellen inte funnits tidigare. Om 2 dagar kanske vi vet - och då kan vi börja spekulera om det är för högt - eller lågt pris.

Jo, 329 dollar för en iPad mini med 3G eller rent av 4G känns mer rimligt. Men borde de inte ha en modell med enbart wifi till ett lägre pris då? Typ: 249 dollar för wifi-only och 329 dollar för 4G?

(Jag vet i alla fall vad som skulle motivera 329 dollar över 249/299 dollar (ur min synvinkel som konsument): Retina-skärm. Inte för att jag seriöst tror på det, allting hittills har handlat om 1024-upplösning.)

1
Bevaka tråden