Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: kontaktbyte en laddad fråga

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av el gringo:

detta verkar ju väldigt lovande:

Apple's Lightning Connector Uses Adaptive Technology to Dynamically Assign Pin Functions - Mac Rumors

hastighet till vad...skicka över film, bilder och musik? slippa vänta.

Det kör jag numera via automatisk synkning via wifi. Bilder går via bildströmmarna mellan alla enheter allt eftersom. Nej, kabeln försvinner mer och mer (utom för den nattliga laddningen)

men det är klart att inte tackar jag nej till snabbare överföringshastigheter, det är bara det att de spelar mindre och mindre roll

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-09-25 23:02
Ursprungligen av BlackSmp:

Det kör jag numera via automatisk synkning via wifi. Bilder går via bildströmmarna mellan alla enheter allt eftersom. Nej, kabeln försvinner mer och mer (utom för den nattliga laddningen)

Håller med... Och eftersom laddning är huvudsyftet med kabeln hade det funkat alldeles utmärkt med Micro-USB
(..Orka älta ;D)

Ursprungligen av el gringo:

detta verkar ju väldigt lovande:

Apple's Lightning Connector Uses Adaptive Technology to Dynamically Assign Pin Functions - Mac Rumors

hastighet till vad...skicka över film, bilder och musik? slippa vänta.

Hastighet, till vad?

Ja, du kan ju börja fundera på hur kontakt/kabel/överföringsmarknaden ser ut om 9 år.
Därför Apple inte vill ha en USB-kontakt - då måste man ju låsa allt till USB-specifikationerna.
Nu är Apple fria att ta ut i princip varenda signal som behövs för i princip vad som helst.

Det gör att den är betydligt mer "framtidssäker" än USB.

En framtida iPad som har flera olika energi alstrare, t.ex. rörelseenergi (som t.ex. Seiko klockor), ljus energi (t.ex. Citizen Eco-drive), hämta energi ur vakum (Casimireffekten), termoelektrisk generator och lagra energi när man rör iPaden genom jordens magnetfält.;)

Många bäckar små blir en stor å…

Senast redigerat 2012-09-26 17:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-26 18:55

Lightning is not USB, and therefore isn't subject to USB's limitations. An active cable along with OS software is used to convert Lightning signaling to USB signaling.

Lightning is as fast as the CPUs on the iPhone, so the practical speed limit is simply what's attached to the other end of the connector, not the connector itself.

Geni!

Hjälp folk hitta/köpa/beställa Lightningkabel/laddare här!: http://www.99mac.se/tillbehor/298758-iphone-5-lightning-kabel-laddare.html

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-11 12:43

Jag kanske är korkad, men jag fattar fortfarande inte vad som är den stora grejen med den här kontakten. Laddaren är vad jag förstår oförändrad och idag går i princip all datatrafik genom luften, så varför denna nya "standard"?

Jag tror att det är högre överföringshastighet, framtidssäkring samt spara utrymme/volym på telefonen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-11 13:49

Storleksmässigt finns det som bekant andra, etablerade alternativ. För de övriga argumenten tror jag fortfarande att trådlöst är den rätta vägen, men det kanske bara är jag?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-11 22:51

Många myndigheter har "låsta" trådlösa nätverk, av säkerhetsskäl. Så då är en kabel enda chansen (t ex för oss att kunna spela en film från iPhonen till TVn).
Visst kan man köpa en AppleTV men en kabel är billigare.
Eller om man är resande och har en presentation på sin iPad, som man vill visa på en projektor hos en kund. En kabel löser det lätt.
Det finns säkert många fler exempel. För en privatperson i hemmet håller jag med dej, men verkligheten är mer komplex än så.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-12 08:47
Ursprungligen av kenjon:

Många myndigheter har "låsta" trådlösa nätverk, av säkerhetsskäl. Så då är en kabel enda chansen (t ex för oss att kunna spela en film från iPhonen till TVn).
Visst kan man köpa en AppleTV men en kabel är billigare.
Eller om man är resande och har en presentation på sin iPad, som man vill visa på en projektor hos en kund. En kabel löser det lätt.
Det finns säkert många fler exempel. För en privatperson i hemmet håller jag med dej, men verkligheten är mer komplex än så.

Okej, jag ser en liten poäng i det du skriver. Det mesta skulle dock definitivt kunna lösas med Micro USB

Ursprungligen av lensv:

Okej, jag ser en liten poäng i det du skriver. Det mesta skulle dock definitivt kunna lösas med Micro USB

Ja och hela telefonen skulle kunna byggas av plast så skulle den säkert vara mycket billigare,.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-12 11:55

Just detta kontaktbyte tycker jag inte är särdeles skamligt. Dock har ju vi som använt Appleprodukter i nästan 30 år enormt lite förtroende för Apple just när det gäller anslutningar och kontakter.... Jag gillar att dom skippar gammalt jox, och satsar på nya saker men det finns en mörk historik med obegripliga egna anslutningar som med bästa vilja inte går att tweka till att det har varit för kundernas bästa.

Geoport, ADB, ADC-kontakter...

Ursprungligen av ace4711:

Just detta kontaktbyte tycker jag inte är särdeles skamligt. Dock har ju vi som använt Appleprodukter i nästan 30 år enormt lite förtroende för Apple just när det gäller anslutningar och kontakter.... Jag gillar att dom skippar gammalt jox, och satsar på nya saker men det finns en mörk historik med obegripliga egna anslutningar som med bästa vilja inte går att tweka till att det har varit för kundernas bästa.

Geoport, ADB, ADC-kontakter...

Men mycket har vart framtaget för att Apple sagt - vi kan betydligt bättre.

Geoport - man kunde ha en hel telefonväxel med telefonsvarar/inspelar/etc i ett externt modem som kopplades in via en egen kontakt. Dess like fanns inte på den här sidan 50 000 för PC's

ADB, en intelligent tangentbordsbuss när PC hade en gammal DIN-kontakt. Mus visste man ju inte ens hur den skulle kopplas in i en PC först. 9eller 25-poliga D-subbar (5cm breda och med skruvfästen). Apples ADB som gjorde att tex översättare kunde ha ett svenskt och ett ryskt tangentbord, en mus och en styrkula i SAMTIDIGT..... Wow!

ADC, man kunde köra USB över bildskärmskontakten med.

Ingen av dessa standards är värdelös, ogenomtänkt eller huvudlös. Alla har varit bra genomförda, riktigt genomtänkta osv.

Apple ÄR ledare på marknaden med att införa nya och städa bort gamla kontakter.
Precis alla andra bolag sneglar på Apple, försöker följa vad de gör och apa efter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-13 17:38

Den stora fördelen med ADC var för mej att matningsspänningen fanns med En kabel mindre i sladdhärvan på golvet....

Apples långsiktiga mål var att få ner antalet sladdar. Jobs hatade sladdar…

Det som var synd var att de andra inte hakade på ADC (som egentligen var DVI-I, USB och ström). Vad orsaken var vet jag inte (licensfråga eller annat). FireWire t.ex. kunde ha haft ett bättre öde om Apple hade tagit lägre licensavgift.

...och hur mycket man än vurmar för Apples udda/egna sladdar kommer man ha mycket svårt att motivera att Apple drog fötterna efter sig med att lansera USB2 (fast porten redan fanns där) och nu drar man fötterna efter sig när det gäller USB3 av något annat än rent företagsekonomiskt egoistiska skäl, och knappast något som är det bästa för kunderna.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-15 22:29
Ursprungligen av ace4711:

...och hur mycket man än vurmar för Apples udda/egna sladdar kommer man ha mycket svårt att motivera att Apple drog fötterna efter sig med att lansera USB2 (fast porten redan fanns där) och nu drar man fötterna efter sig när det gäller USB3 av något annat än rent företagsekonomiskt egoistiska skäl, och knappast något som är det bästa för kunderna.

Det finns väl en viss poäng i att minnena i iPhone inte är tillräckligt snabba för att hänga med i USB2-hastighet ens så att göra telefonen större för att få plats med en USB3-kontakt som inte en kotte mår bättre av är ju bara för att hotta upp specifikationspappret. Annars har väl alla andra Apple-produkter USB3, eller?

Jaha…, då kanske jag får rätt?! Se http://www.99mac.se/nyhetskommentarer/298024-artikel-kontaktbyte-laddad-fraga.html#post2106763!

Kanske det skulle kunna betyda att en framtida iPad med Lightning kontakt skulle kunna agera som liten extern retina skärm?!

Bevaka tråden