Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari hänger sig

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-13 10:08

Kör Safari 6.0.1. Helt nyligen har webläsaren börjat hänga sig (badboll) efter någon minuts användande och en tvångsavslutning är enda sättet att komma vidare. Dessvärre händer samma sak varje gång som jag startar om programmet. Omstart av datorn hjälper inte. Ej heller en "Reset" av Safari.

Någon som känner igen detta? Vad mer kan man testa?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-13 14:07

Går Safari att installera om på något sätt (menar då även avinstallation av programmet)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-13 16:48

Testa först att ta bort filen: com.apple.Safari.plist
Det är den som håller ordning på inställningar till Safari. Det skapas en ny efter att du tagit bort den. Filen hittar du i Bibliotek/Preferences:
För att få fram Biblioteket så håll ner alt när du är i Finder och gå till menyn Gå, då kommer mappen Bibliotek att synas.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-13 17:28

Tack. Testade just, men det hjälpte inte

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-10-13 18:30

Har du testat att stänga av Extensions (heter det Utökningar i en svenskspråkig Safari ? ) ?
Jag tänker mig saker som Flash, Javascript och annat alltså.

Vilken version av OSX har du?

Vilken version av Flash har du?

Kan du se någon röd tråd i vilka sidor du besöker när detta händer - eller är det helt slumpmässigt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-14 10:19

Jag kör 10.8.2. Kan tyvärr inte se någon röd tråd alls. Safari krashar utan undantag, oavsett vilken sida/sidor som är öppna. Att stänga av Extensions hjälper dessvärre inte. Har nu även testat att reparera diskbehörigheterna, men inte heller det gör susen

Nu är väl Java, Flash etc. just extensions (och därmed avstängda) men vart hittar jag versionsinfo. om dem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-15 07:28
Ursprungligen av lensv:

Jag kör 10.8.2. Kan tyvärr inte se någon röd tråd alls. Safari krashar utan undantag, oavsett vilken sida/sidor som är öppna. Att stänga av Extensions hjälper dessvärre inte. Har nu även testat att reparera diskbehörigheterna, men inte heller det gör susen

Nu är väl Java, Flash etc. just extensions (och därmed avstängda) men vart hittar jag versionsinfo. om dem?

Det ligger under Hjälp/ Installerade insticksfiler.

Ett annat försök kan vara att ladda hem Click to flash och testa att köra utan flash (såg att du stängt av extentions men kan vara värt att testa..).
Ytterligare en sak du kan göra: i Systeminställningar finns Flash Player: under Avancerat: välj att ta bort alla inställningar och lager m.m.

Att installera om systemet som du skrev i en annan post skulle jag vänta med tills jag hade testat allt annat.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-10-14 15:46
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-14 19:24

Jo jag tackar jag. Clean install av systemet för att webbläsaren kraschar...

Å andra sidan verkar det vara relaterat till användaren i mitt fall. Inloggad som en annan användare lyckas jag faktiskt inte framkalla problemet. Aktuellt konto vill jag dockinte bygga om, men visst måste det väl gå att klura ut orsaken om man kan utgå ifrån att den är användarspecifik?

/Ps. Ang. proxy så har jag ingenting där att avmarkera

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-14 21:25

Ja, då låter det som en .plist... men det har du ju provat. Om det inte skapas mer än en.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-10-15 12:05

Är du säker på att du inte har ett knepigt tillägg som inte syns i "Extensions" (vad det nu kan kallas i den svenska versionen)? Jag använder SafariStand via SIMBL och varje gång Apple byter version av OS eller Safari uppträder Safari på samma sätt som du beskriver. Det enda som hjälper är att kasta och invänta ny version av SafariStand.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-15 18:38

F*n, jag lyckas inte ens öppna plug-in sidan. Skiten hänger sig innan sidan har hunnit läsas in

De enda plugins som jag är medveten om är Flash och Java. Det borde väl inte finnas några skumma pluggar där om jag inte själv har lagt till dem?

De här lockfile-plistarna, vad gör de egentligen... Kan man testa med att ta bort även dem?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-10-15 19:29

Har inte kollat upp detta så noga men jag vill minnas att Apple tog bort RSS-stödet i Safari och att det då dök upp ett tredjepartstillägg som bara var i alfa eller beta-stadiet. Det fick i alla fall mitt Safari att krascha. Därmed åkte det tillägget ut fortare än kvickt.
Det är inte något sådant du har råkat ut för?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-10-15 20:16
Ursprungligen av Arimos:

Har inte kollat upp detta så noga men jag vill minnas att Apple tog bort RSS-stödet i Safari och att det då dök upp ett tredjepartstillägg som bara var i alfa eller beta-stadiet. Det fick i alla fall mitt Safari att krascha. Därmed åkte det tillägget ut fortare än kvickt.
Det är inte något sådant du har råkat ut för?

Jag använder inte någon RSS-läsare alls i den här datorn, men inte kan väl någon plugin svischa in utan mitt godkännande?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-10-16 20:15
Ursprungligen av lensv:

Jag använder inte någon RSS-läsare alls i den här datorn, men inte kan väl någon plugin svischa in utan mitt godkännande?

Nej det pluginet hade jag själv lagt in.

1
Bevaka tråden