Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammal Filemaker Server version och MacOSX

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-10-15 14:27

Är i begrepp att börja jobba med en organisation som kör en äldre FM Server version, förmodligen 6. Internt sitter de med motsv versioner av FM klienten för PC, men nu är frågan om hur jag på min Mac accessar databasen.

Kan en aktuell Filemakerversion för OS X interagera med denna äldre server? Måste jag börja leta gamla FM-versioner? Vart vänder man sig då? Funkar de på OS X/Intel?

Fr.o.m FileMaker 7 så bytte man ju filformat till "fp7", och "fp7"-filer kan ju hanteras ända upp till FileMaker 11, så man kan ju hoppas att det åtminstone är v.7 de kör.

Om de verkligen kör något så uråldrigt som v.6 så blir du nog så illa tvungen att också köra v.6.

Ursprungligen av Wiberg:

...sitter de med motsv versioner av FM klienten för PC...

De har kanske någon licens över som du kan använda och köra virtuellt i Macen, kanske med Win XP.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-10-15 17:30

Det är tydligen 6an de har - och virtuellt får det väl bli, om det inte finns ngn 99macare som har en licens att sälja och som lirar på OS X?!

Ursprungligen av Wiberg:

...som har en licens att sälja och som lirar på OS X?!

Tänk på att"lirar på OS X" inte är samma sak som "lirar på nuvarande OS X".

Du får nog köra en ganska gammal OS X för att kunna köra FileMaker v.6.

Har inte full koll på kompatibiliteten mellan olika FileMaker- och OSX-versioner, men Lion och Mountain Lion lär ju inte fungera iallafall.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-10-15 22:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tänk på att"lirar på OS X" inte är samma sak som "lirar på nuvarande OS X".

Du får nog köra en ganska gammal OS X för att kunna köra FileMaker v.6.

Har inte full koll på kompatibiliteten mellan olika FileMaker- och OSX-versioner, men Lion och Mountain Lion lär ju inte fungera iallafall.

Borde inte vara något problem.
Jag kör flera versioner av FMP, bland annat sexan på 10.6.8 (Snow Leopard).

Har även en äldre Mac och en XP-burk för att supporta FMP3...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-16 07:15

Annars är ju alternativet som nämndes här tidigare säkerligen fullt möjligt. En virtuell maskin med Windows (som onekligen har mycket bra bakåtkompatiblilitet) med FileMaker borde fungera, och så slipper du ha flera burkar.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-10-16 10:45

Japp, det blir min nödlösning.

VMWare eller Parallells?

Ursprungligen av jahve:

Annars är ju alternativet som nämndes här tidigare säkerligen fullt möjligt. En virtuell maskin med Windows (som onekligen har mycket bra bakåtkompatiblilitet) med FileMaker borde fungera, och så slipper du ha flera burkar.

VMware. Tycker Parallells blivit lite väl mycket bloat de senaste åren.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-16 13:39

Jag tror inte det spelar någon större roll. VMWare har ju åtminstone den fördelen att du kan dra iväg med din virtuella maskin till en windows- eller linux-värddator sedan om du skulle vilja det.

1
Bevaka tråden