Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur formatterar jag en hårddisk i Mac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-15 07:09

Tjejens PC fick hårddiskras igår (surprise) så tänkte göra en nödlösning med att hon får ta hårddisken som sitter i min gamla Macbook (tidig 2007) så flyttade över den. Windows-installeraren klarar inte av att formattera den då den är ett okänt format. Macbooken har Lion installerat, jag kommer inte åt skivverktyg från en Snow Leopard-skiva och har för mig att den bråkade även när jag hade en bootbar Lion-sticka i den.

Så går det att formattera den direkt inne i skivverktyg? Eller sitter jag fastlåst här?

  • Medlem
  • 2012-10-15 07:43

http://www.99mac.se/lagringsenheter/277735-sa-har-formatterar-nykopta-harddisk.html

Edi: såg att frågeställningen var en lite annan. Men det kanske finns nåt läsvärt i länken iaf.

Ursprungligen av CEk:

Tjejens PC fick hårddiskras igår (surprise) så tänkte göra en nödlösning med att hon får ta hårddisken som sitter i min gamla Macbook (tidig 2007) så flyttade över den...

Jag förstår inte. Du säger att du har flyttat över disken till en PC.

Men i trådens rubrik så frågar du efter formattering i en Mac.

Var sitter disken som du vill formatera?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-15 09:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förstår inte. Du säger att du har flyttat över disken till en PC.

Men i trådens rubrik så frågar du efter formattering i en Mac.

Var sitter disken som du vill formatera?

Eftersom den inte gick att formatera i windows-installationen så satte jag tillbaka den i Macen med hopp om att jag skulle kunna formatera den till FAT där på nåt vis. Vet att det finns kabinett men tänkte att det kanske går att lösa ändå.

illerG; så du menar att jag kan klicka och välja ta bort den partitionen under installationen? Var ska jag välja att lägga Windows då? Har för mig att "Ta bort"-alternativet inte fungerade på den partitionen heller men kan ha fel.

Edit; lyckades formattera hårddisken efter att jag gjort en bootbar Lion USB-sticka. Konstigt att jag inte kan ladda hem Lion i AppStore längre trots att jag betalat för den en gång. Det går ju inte att köra Mountain Lion i min gamla Mac så man tycker ju att alternativet borde finnas kvar.

Senast redigerat 2012-10-15 10:39

Windows kan utan problem installeras på en disk som använts av Mac.
Man måste bara i installationen välja att ta bort den okända partitionen eftersom denna inte stöds.

Hett tips till alla, köp en sådan här (eller liknande): DELTACO USB 2.0 TILL SATA/IDE 2.5/3.5" EXTERN M. NÄTDEL | Dustinhome.se

Så kan man alltid komma åt diskar även när det redan sitter något i laptop:en. Mycket bra investering.

(då använder du bara skiv-verktyget inifrån Lion och formaterar disken som ska sitta i PCn till exfat eller ngt liknande, då försvinner alla gömda mac-os-partitioner också).

Ursprungligen av ravenwing:

Hett tips till alla, köp en sådan här (eller liknande): DELTACO USB 2.0 TILL SATA/IDE 2.5/3.5" EXTERN M. NÄTDEL | Dustinhome.se

Så kan man alltid komma åt diskar även när det redan sitter något i laptop:en. Mycket bra investering.

(då använder du bara skiv-verktyget inifrån Lion och formaterar disken som ska sitta i PCn till exfat eller ngt liknande, då försvinner alla gömda mac-os-partitioner också).

Visst är en sådan bra i många tillfällen. Men just i detta scenario är det inte en nödvändighet.

Ursprungligen av illerG:

Visst är en sådan bra i många tillfällen. Men just i detta scenario är det inte en nödvändighet.

Inte nödvändigt men enligt mig mer bekvämt än att boota från usb-drive och göra formateringen därifrån.

Nu gick det ju ändå eftersom TS hittade en lion-usb så det var ju bra

Ursprungligen av ravenwing:

Inte nödvändigt men enligt mig mer bekvämt än att boota från usb-drive och göra formateringen därifrån.

Nu gick det ju ändå eftersom TS hittade en lion-usb så det var ju bra

Detta hade han inte behövt göra då det går utmärkt med alla Windows/Dos ver. att plocka bort Mac-baserade partitioner.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-18 20:46

OK, har kommit över en hårddisk från en PC som jag tänkte sätta i min gamla Mac (tidig 2007) och eftersom Lion inte flöt något vidare bra på den så tänkte jag peta i min Snow Leopard-skiva och installera. Det gick inte, jag får upp ett meddelande att jag måste ha Mac OS X 10.5 eller senare redan installerad på datorn. OK, datorn levererades med Tiger. Jag uppdaterade till Leopard (men hittar inte den skivan), gick sedan över till Snow Leopard via skivan man kunde köpa av Apple (den jag försöker installera från nu) och sen köpte jag Lion via appstore och installerade.

Snow Leopard är alltså inte en fullversion som jag kan trycka i en ny dator? Har för mig att jag gjort det förut nämligen. Då måste jag alltså försöka skapa en bootbar USB-disk med Leopard på nu som enda utväg, eller?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-18 21:29

Är det en grå skiva är den gjord just för en specifik modell av dator. Funkar normalt inte till en annan modell.
USBsticka är nog enklaste vägen. Annars kan du ringa Apple och höra om de fortfarande har SnowLeopard till salu.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-18 22:19
Ursprungligen av kenjon:

Är det en grå skiva är den gjord just för en specifik modell av dator. Funkar normalt inte till en annan modell.
USBsticka är nog enklaste vägen. Annars kan du ringa Apple och höra om de fortfarande har SnowLeopard till salu.

Det är nämligen den jag använt förut (alltså beställde den till just den datorn) till den modellen så borde ju fungera då.

1
Bevaka tråden