Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netflix lanserat i Sverige

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-15 11:05

Bra recension. Är dock lite skeptisk till Silverlight.
Hur mycket "skräp" stoppar den in i datorn?
/E

Jag skulle säga att Flash är bra mycket värre än Silverlight, men det är mer min magkänsla som talar.

Silverlight är väl ingen större fara. Noterade bara att fläktarna på min 13" MBP late 2011 gick upp i turbospinn efter ca 12 sekunders tittande.

Silverlight är ju mer dött än flash så jag förstår inte varför dom ens använder det. Pyttemjuks skräpplugin.

Det är för DRM-skyddet. Alternativet är att använda något från Google eller att köra Flash.

Funkar bra på min ps3:a.

En supertjänst ..

  • Medlem
  • 2012-10-15 11:35

Det kan vara värt att nämna att silverlight inte fungerar tillsammans med Firefox. När du ska kolla på en film, så ber Netflix dig att installera silverlight trots att du gjort det och startat om webbläsaren. Det fungerar perfekt på Safari däremot.

WoW impad av Netflix i jämförelse med skiten som Viasat och C More har släpat in

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-15 12:14

...och sedan kommer vi till uppdateringen av deras material. Hur mycket nytt finns det nu egentligen, har de bättrat sig?

- Finns det avsnitt från säsong fem av "Fringe" ?
- Finns det avsnitt från säsong sex av "The Big Bang Theory" ?
- Finns det avsnitt från säsong ett av "Revolution" ?
- Finns det avsnitt från säsong två av "Person of Interest" ?
- Finns det avsnitt från säsong två av "Homeland" ?

Ursprungligen av zinned:

...och sedan kommer vi till uppdateringen av deras material. Hur mycket nytt finns det nu egentligen, har de bättrat sig?

- Finns det avsnitt från säsong fem av "Fringe" ?
- Finns det avsnitt från säsong sex av "The Big Bang Theory" ?
- Finns det avsnitt från säsong ett av "Revolution" ?
- Finns det avsnitt från säsong två av "Person of Interest" ?
- Finns det avsnitt från säsong två av "Homeland" ?

I dagsläget är det inte alls imponerande. Men vill man bara slötitta på en film och slippa reklamavbrotten är Netflix helt klart intressant. Sen har de grymt mycket bra material för de mindre också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-15 12:21
Ursprungligen av Joacim Melin:

I dagsläget är det inte alls imponerande. Men vill man bara slötitta på en film och slippa reklamavbrotten är Netflix helt klart intressant. Sen har de grymt mycket bra material för de mindre också.

För en kostnad av 79 kr/mån, alltså nästan 1000 kr per år, så kräver jag väldigt mycket mer än gammal skåpmat. Netflix är verkligen en helt död tjänst tills den dagen de levererar serier och filmer som är "up to date".

Slötittande kan man göra på vanlig tv, de ligger ju lika efter som Netflix då.

Ursprungligen av zinned:

För en kostnad av 79 kr/mån, alltså nästan 1000 kr per år, så kräver jag väldigt mycket mer än gammal skåpmat. Netflix är verkligen en helt död tjänst tills den dagen de levererar serier och filmer som är "up to date".

Slötittande kan man göra på vanlig tv, de ligger ju lika efter som Netflix då.

Ja men då kan ju du hyra/köpa ett par filmer/Tv-serier så är du uppe i 1000 kr ganska snabbt ska du se.

Jag betalar hellre 79 kr i månaden för Netflix än 250 spänn för några TV-kanaler som bestämmer vad jag ska se.

Netflix + alla Play kanaler slår ju TV i alla lägen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-15 15:49
Ursprungligen av Patrick Danielsson:

Ja men då kan ju du hyra/köpa ett par filmer/Tv-serier så är du uppe i 1000 kr ganska snabbt ska du se.

Jag betalar hellre 79 kr i månaden för Netflix än 250 spänn för några TV-kanaler som bestämmer vad jag ska se.

Netflix + alla Play kanaler slår ju TV i alla lägen.

Varför ska jag det? Mig veterligen finns det ingen leverantör än som kan leverera de aktuella filmerna/tv-serierna. Du resonerar som att man bör betala pengar för ett Netflix-abonnemang eftersom allt annat är lika dåligt.

Jag resonerar som istället så att om de är så hopplöst efter att de inte ens har dessa serier så finns det ingen anledning till att använda dem alls, deras repertoar är full av skåpmat och då inte värd mina pengar.

Ursprungligen av Adrian B:

Netflix hela affärsmodell är väl att vara i klass med videobutiker och liknande. Jag skulle anta att rättigheterna är mycket billigare då. Så det dröjer nog innan de konkurrerar med biograferna och HBO och liknande.

Det kan vara så,absolut. Dock är det då inget som är aktuellt för mig, jag kräver att tjänsten är avsevärt mer up-to-date för att jag ska ha någon nytta av den. Bra för andra kanske, inte för mig. Jag vill ändå tillägga att jag tycker det är ruggigt dyrt att få betala 80 spänn i månaden för något man kan se på vanlig tv eller via iTunes. Det ger inget mervärde.

Btw, hur är deras HD-utbud idag? När jag testade Netflix tidigare, vilket var ett bra tag sedan, så var det uselt. På denna fronten måste de väl ändå ha skärpt sig ordentligt...eller?

Ursprungligen av zinned:

Jag vill ändå tillägga att jag tycker det är ruggigt dyrt att få betala 80 spänn i månaden för något man kan se på vanlig tv eller via iTunes. Det ger inget mervärde.

Jag förstår inte ens hur du kan jämföra med vanlig tv som bara har ett linjärt utbud någon annan plockat ihop. Hela poängen är ju att man själv väljer vad man vill se från ett jättebibliotek av material. Även om det alla senaste saknas - och det gör det verkligen - så är det en helt annan grej än tv.

Och skulle jag börja köpa tv-serier och filmer på iTunes på löpande band skulle ynka 80 kronor inte längre framstå som "ruggigt dyrt" direkt.

Jag kan förstå att Netflix är värdelöst om det enda man kan tänka sig att se på är tv och film producerade de senaste 2-3 åren, men om man uppskattar tv-serier och filmer även om de har några år på nacken så är 79 kr i månaden för obegränsat tittande inte så tokigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-16 09:49
Ursprungligen av Adrian B:

Jag förstår inte ens hur du kan jämföra med vanlig tv som bara har ett linjärt utbud någon annan plockat ihop. Hela poängen är ju att man själv väljer vad man vill se från ett jättebibliotek av material. Även om det alla senaste saknas - och det gör det verkligen - så är det en helt annan grej än tv.

Och skulle jag börja köpa tv-serier och filmer på iTunes på löpande band skulle ynka 80 kronor inte längre framstå som "ruggigt dyrt" direkt.

Jag kan förstå att Netflix är värdelöst om det enda man kan tänka sig att se på är tv och film producerade de senaste 2-3 åren, men om man uppskattar tv-serier och filmer även om de har några år på nacken så är 79 kr i månaden för obegränsat tittande inte så tokigt.

Det är enkelt förklarat eftersom du ser mitt inlägg på fel sätt

Jämförelsen gör jag då jag ser på innehållet, det innehåll som Netflix kan ge mig är på tok för dåligt och i linje med nivån som vanligt basutbud på TV ger mig. Jag har redan sett det, jag vill inte se det igen. Jag vill se det jag inte har sett än och det kan inte Netflix ge mig då de har alldeles för dåligt utbud.

Jag vill också påminna om att detta är mina åsikter, jag försöker inte stämpla dem på någon annan. Jag tycker Netflix är uselt, då utbudet är riktigt dåligt, saknar tydligen multichannel på sina titlar och även HD (?). Det är alltså inte en tjänst som kan konkurrera med andra källor och således inget för mig Det är mycket möjligt att de inte har för avsikt att vara en sådan tjänst utan mer agera en digital hyrvideobutik på hörnan, att det är deras affärsmodell. Dock gör det ju inte mindre intressant att diskutera.

Ursprungligen av Adrian B:

Generellt sett verkar det vara två läger angående Netflix: De som hoppades på att tjänsten skulle vara något helt annat än Netflix alltid varit i USA (stort utbud av allsköns tv och film, men alltid med några år på nacken) och de som uppskattar att Netflix kommit till Sverige så som det fungerar i USA.

Netflix i Sverige är INTE som det är i USA, som jag har tolkat det. Ett helt annat utbud. Du säger att deras titlar alltid har några år på nacken, inte alltid. Ta t ex filmen "ATM", den finns tydligen i Netflix USA:s utbud. Den kom ut i USA i början på mars.

Ursprungligen av Adrian B:

Netflix ÄR en bra tjänst i sin nuvarande form och priset är inte alls orimligt. Men Netflix är INTE en HBO-liknande tjänst, Netflix är INTE Spotify för film och tv-serier.

Nu tycker jag du är helt fel på det Adrian. Det är viktigt att påpeka, som jag gör i mina inlägg, att det är ens egna åsikter man uttalar. Det du nu säger är att det är bra, och du säger då att de som tycker det är dåligt har fel. Du är ute och reser här.

Sedan vad det gäller priset så kan du inte på något sätt uttala dig om vad jag tycker är ett bra pris för tjänsten de levererar. Det är en helt och hållet subjektiv åsikt där du inte kan konstatera något. Du kan tycka det är rimligt, andra behöver inte göra det.

Ursprungligen av Adrian B:

Det verkar vara väldigt många som har stor behov av att berätta hur Netflix som tjänst inte passar dem. Trots att Netflix aldrig varit avsett att tillfredsställa dessa.

Det är väl bra att vi har ett forum där vi kan diskutera alla möjliga topics? Eller det är bara tillåtet med diskussion mellan dem som anser att ämnet i fråga är top notch? Jag tycker att det är viktigt att alla kan få uttrycka sina erfarenheter och på så sätt bidra till att andra kanske inte förutsätter att något är antingen givet bra eller givet dåligt. Alla får möjlighet till olika infallsvinklar.

Ursprungligen av Patrick Danielsson:

Ja men då kan ju du hyra/köpa ett par filmer/Tv-serier så är du uppe i 1000 kr ganska snabbt ska du se.

Jag betalar hellre 79 kr i månaden för Netflix än 250 spänn för några TV-kanaler som bestämmer vad jag ska se.

Netflix + alla Play kanaler slår ju TV i alla lägen.

Framförallt så gillar jag att kunna se det jag vill se när jag vill se det. Netflix fungerar för övrigt grymt bra i mina ATV:er utan att jag behövde starta om dem. Bara att logga in och köra.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-15 16:44
Ursprungligen av zinned:

För en kostnad av 79 kr/mån, alltså nästan 1000 kr per år, så kräver jag väldigt mycket mer än gammal skåpmat. Netflix är verkligen en helt död tjänst tills den dagen de levererar serier och filmer som är "up to date".

Slötittande kan man göra på vanlig tv, de ligger ju lika efter som Netflix då.

79:- är ju snudd på gratis.
Jag har kikat runt lite och hittat massa serier och filmer jag inte sett men vill se.
Så det känns helt klart värt pengarna.

HBO verkar ju bli bättre med att ha uppdaterade serier, men de har ju "bara" sitt eget material.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-15 17:00
Ursprungligen av Json_81:

79:- är ju snudd på gratis.
Jag har kikat runt lite och hittat massa serier och filmer jag inte sett men vill se.
Så det känns helt klart värt pengarna.

HBO verkar ju bli bättre med att ha uppdaterade serier, men de har ju "bara" sitt eget material.

Om det är värt pengarna eller ej, det beror ju såklart på vem man frågar. Jag är inte intresserad av att betala 79 kr per månad för att kunna se Karate Kid eller gamla Dallas-avsnitt. Vill jag se gamla saker så kan jag göra det genom att hyra avsnitt dessa fåtal avsnitt/filmer i annan butik, t ex iTunes.

Ursprungligen av zinned:

...och sedan kommer vi till uppdateringen av deras material. Hur mycket nytt finns det nu egentligen, har de bättrat sig?

Netflix hela affärsmodell är väl att vara i klass med videobutiker och liknande. Jag skulle anta att rättigheterna är mycket billigare då. Så det dröjer nog innan de konkurrerar med biograferna och HBO och liknande.

Dexter finns ju bara säsong 1-4. Hade hoppats att man åtminstone petat in säsong 5. Säsong 6 går väl nu/har precis gått?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-10-15 12:33
Ursprungligen av pmarriott:

Dexter finns ju bara säsong 1-4. Hade hoppats att man åtminstone petat in säsong 5. Säsong 6 går väl nu/har precis gått?

Dexter är på säsong sju, ligger faktiskt och kollar på senaste avsnittet i detta nu.

Ursprungligen av CEk:

Dexter är på säsong sju, ligger faktiskt och kollar på senaste avsnittet i detta nu.

På andra sidan pölen ja, men det är väl 6:an som visas, eller nyss har visats, nu i Sverige?

Så fort det kommer en tjänst som släpper avsnitten online samma kväll, eller åtminstone samma vecka som det visas i usa så ska jag garanterat plöja ner pengar i det... men innan dess så finns det ingen mening tyvärr.

Det är synd att surround-ljud inte supportas på AppleTV. PS3:an fungerar bättre.

Viaplay kontrar med samma pris (inkl. TV-kanaler).

Skaffa Viaplay - TV + Film paket

Synd att Apple inte släpper in tredjepartsutvecklare i Apple TV:n ännu. Då hade ViaPlay och andra kunnat skriva egna applikationer för ATV.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-15 15:16

Äntligen! Men varför är undertexten gul?

Ursprungligen av reboot81:

Äntligen! Men varför är undertexten gul?

Eller hur? Förstår inte varför.

På tal om undertexter så saknar jag engelska, åtminstone på filmen jag testade (Taken), där verkade det bara finnas nordiska språk. Jag har gärna text men i originalspråket (om jag kan det språket).

Bevaka tråden