Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Server: Installera Roundcube för webbmail

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-10-15 10:01

Eller kan man skaffa Keriomail och klicka på installationsknappen och vara igång på 5 minuter, och då med en server som är många gånger bättre och mer kompetent dessutom med en webmail värd namnet.

Ursprungligen av tobbehj:

Eller kan man skaffa Keriomail och klicka på installationsknappen och vara igång på 5 minuter, och då med en server som är många gånger bättre och mer kompetent dessutom med en webmail värd namnet.

Jag har testat Roundcube ett tag som komplement till en gammal Horde-installation och hittills har jag inte känt att den skulle vara inkompetent. En sak som jag uppskattar är bland annat hur mycket den kan anpassas. Vi har t. ex. byggt ett plugin för att hämta rätt för- och efternamn ur vår användardatabas när man loggar in första gången. Kerio tycks vara enklare att installera, men Roundcube följer i princip samma mönster som många andra liknande program så för den erfarna systemadministratören ska det ändå gå på hyfsat kot tid.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag har testat Roundcube ett tag som komplement till en gammal Horde-installation och hittills har jag inte känt att den skulle vara inkompetent. En sak som jag uppskattar är bland annat hur mycket den kan anpassas. Vi har t. ex. byggt ett plugin för att hämta rätt för- och efternamn ur vår användardatabas när man loggar in första gången. Kerio tycks vara enklare att installera, men Roundcube följer i princip samma mönster som många andra liknande program så för den erfarna systemadministratören ska det ändå gå på hyfsat kot tid.

Nya versionen av Roundcube har även stöd för Sieve som gör att man kan ställa in semestermeddelanden, vilket också är något Apple tog bort i OS X Server. Återkommer till det i en senare artikel.

Kerio Connect är en grymt bra e-postserver, inget snack om det, men den kostar drygt 3000 + moms för fem användarlicenser och en serverlicens med ett års underhållsavtal.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Sätt korrekta rättigheter på katalogen för loggar och tillfälliga filer:

chmod 777 temp/
chmod 777 logs/

Här skulle jag dock vilja protestera lite lätt. Det förekommer men är sällan korrekt med 777. Vår roundcube körs som en eget användare för att separeras från resten av webservern, så vi har satt den till ägare av katalogerna och att enbart den har behörighet att skriva till dem. Det ska egentligen räcka eftersom andra användare inte ska behöva skriva där.

Ursprungligen av Marcus K:

Här skulle jag dock vilja protestera lite lätt. Det förekommer men är sällan korrekt med 777. Vår roundcube körs som en eget användare för att separeras från resten av webservern, så vi har satt den till ägare av katalogerna och att enbart den har behörighet att skriva till dem. Det ska egentligen räcka eftersom andra användare inte ska behöva skriva där.

Som regel ska det räcka med att webbservern (som kör Roundcube i mitt exempel) kan skriva i de katalogerna så ska det fungera. Å andra sidan är det endast loggar och tempfiler som skrivs i dem, och den loggar ytterst sparsamt så det är väl ingen tokrisk med att sätta 777 på de två katalogerna.

Men överlag ska man vara försiktig med just 777, det har du rätt i.

1
Bevaka tråden