Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filsökning på företagsserver funkar ej med Lion?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt företag jobbar mot en stor server (stort företag med produktion-, administration-, lager- och reklamavdelning). Tidigare när jag hade min gamla G4 kunde jag söka efter filer som vanligt på servern. Datorn sökte lika bra efter lokala filer som efter filer på servern.

Nu har jag en ny MacBook Pro från 2012 med Lion och sökning på servern medges ej. Inget händer, liksom. Det syns ingen "progress bar" eller badboll när jag söker. Inget hittas. Jag har hört ryktas att Macen är för ny och/eller att servern är för gammal för att de två ska kunna kommunicera riktigt. Att bläddra bland filer på servern är dock inget problem, jag ser och kommer åt allt som finns där. Jag kan bara inte söka.

Är detta nåt man kan åtgärda?

Min datakonsult föreslår ett gratisprogram som heter Easyfind, men mina kollegor som har det menar att det är mördande långsamt och i praktiken oanvändbart.

FRUSTRERANDE.

/Henrik

Vad är det för operativsystem på servern? Det enda jag på rak arm kan tänka mig är att Apple bytt ut Samba i OS X Mot en egen SMB-klient som av någon anledning inte fungerar på samma sätt längre men kanske har någon annan något bättre förslag?

Från och med Lion så är det AFP v.2 som gäller. Det fungerar inte med Novell's implementering av AFP (OES2 linux el Netware).

Man kan via terminalen tvinga Lion att använda AFP v.1: Instruktioner.

Senast redigerat 2012-10-15 09:32

Detta tangerar mina datakunskaper märker jag.
Jag har ingen aning om hur man kollar serverns operativsystem, och att gå in och ändra saker som jag inte har en aning om är dumt.
Jag antar att det bara är att gilla läget.

Tack ändå.

Dumt att bara gilla läget om du verkligen behöver komma åt filer på servern. Du kanske kan fråga någon om hjälp? Stora företag brukar ha IT-support.

Jag tror ja läste ditt första inlägg slarvigt. Om det bara är själva sökfunktionen som slutat fungera behöver hjälper det nog inte att nedgradera AFP (om det nu är AFP-volymer det handlar om).

Många verkar ha problem med att söka på nätverksvolymer efter att ha uppgraderat till Lion.

Kolla den här tråden: https://discussions.apple.com/thread/3194502?start=0&tstart=0

En del verkar fått ordning på det via olika trick men såvitt jag kan utläsa (kör fortfarande 10.6) så är det inte ett trivialt problem och inget som Apple prioriterar.

Du kan kanske testa detta: Enabling Spotlight For Network Volumes | Krypted.com

1
Bevaka tråden