Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MPBr bränner fast sidor. - Syns igenom mot grå bild.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, min macbook pro med retinaskärm är knappt 2 månader gammal och bränner fast kontrastrika sidor/bilder som syns igenom mot grå bakgrund. Eftersom att jag har upptäckt att många av mina kompisar som också är macanvändare har samma problem med exempelvis facebookchatten fastbränd i högra hörnet så undrar jag om detta är något man blint lär sig acceptera som macanvädare eller om man ska gå och klaga? Jag tycker det är vedervärdigt med tanke på denna datorns pris och ålder!
Så, är det troligt att de byter ut skärmen eller att de byter ut datorn helt och hållet?

Hittade denna artikeln:
http://macperformanceguide.com/blog/2012/20120623_2-MacBookPro-Retina-screen-burn-in-ghost-images.html

Senast redigerat 2012-10-14 17:17

What?
Hade jag fan aldrig accepterat!

Otroligt dåligt, gå och få den utbytt/reparerad.

Det är ett relativt känt problem med MBPr. Googla lite så hittar du. Det verkar vara lite olika paneler i datorerna och vissa har problem med fastbränning. Har inte upplevt några problem på min MBPr, hur länge måste bilden vara på samma ställe innan det bränner fast?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-14 17:07
Ursprungligen av flying_spoon:

...så undrar jag om detta är något man blint lär sig acceptera som macanvädare

Varför skulle man acceptera fel bara för att man är macanvändare?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-14 17:12

Detta är ett välkänt problem hos de nya Retina-skärmarna, se till att gå och få den utbytt.

Ursprungligen av zinned:

Detta är ett välkänt problem hos de nya Retina-skärmarna, se till att gå och få den utbytt.

Jag förstod det efter att ha läst igenom en stor del av apples forumtråd angående problemet. Det verkar dock lite vanskligt, då många användare som fått den utbytt kommer tillbaka med LG- skärm (istället för tidigare Samsung), vilken enligt dem, ger en ojämnt belyst skärm och en gul ton.
Vad anser ni? Borde jag vänta tills apple kommit fram till en allmänt känd lösning på problemet istället för att eventuellt behöva lämna in datorn flera gånger?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-14 19:42
Ursprungligen av flying_spoon:

Jag förstod det efter att ha läst igenom en stor del av apples forumtråd angående problemet. Det verkar dock lite vanskligt, då många användare som fått den utbytt kommer tillbaka med LG- skärm (istället för tidigare Samsung), vilken enligt dem, ger en ojämnt belyst skärm och en gul ton.
Vad anser ni? Borde jag vänta tills apple kommit fram till en allmänt känd lösning på problemet istället för att eventuellt behöva lämna in datorn flera gånger?

Dra inte ut på det, byt ut på en gång.

Ursprungligen av flying_spoon:

Jag förstod det efter att ha läst igenom en stor del av apples forumtråd angående problemet. Det verkar dock lite vanskligt, då många användare som fått den utbytt kommer tillbaka med LG- skärm (istället för tidigare Samsung), vilken enligt dem, ger en ojämnt belyst skärm och en gul ton.
Vad anser ni? Borde jag vänta tills apple kommit fram till en allmänt känd lösning på problemet istället för att eventuellt behöva lämna in datorn flera gånger?

Den enda allmänt kända och definitiva lösningen på problemet är antingen att få LG att göra varje IPS-panel helt perfekt utan minsta orenhet (vilket är vad som orsakar skuggbilderna på en IPS), eller byta den bra IPS-skärmen mot en dålig TN-skärm som är immun mot skuggbilder. Vill du vänta till dess kommer det att växa mossa på dig, så jag hade bytt ut den med en gång.

Tack fòr alla svar. Jag var fòrbi en genius bar pa applestore i Paris dàr jag fòr tillfàllet bor. De tog emot den direkt och kommer byta ut skàrmen. Det skulle ta 3-5 dagar; antar att det àr ett ganska vanligt tidsspann fòr en reparation. Jag delar med mig av min erfarenhet av den nya skàrmen sa fort jag far tillbaka datorn.

1
Bevaka tråden