Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drupal VS Wordpress - Vilket CMS-verktyg är bäst på vad?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-17 19:20

Frågan är vilket CMS-verktyg Drupal eller Wordpress, som blir bäst i längden.

När vi levererar kommunikation på hemsidor så blir det ibland snabbare, billigare och enklare att skriva dem i xhtml-kod direkt. När det gäller större byggnationer har vi anlitat tre olika webbyråer, var och en med olika CMS-verktyg.

Jag märker en allt mer ökande kongruent tendens bland dessa om att egna CMS-valet "är det bästa". Själv anser jag att det på grund av en allt mer ökande komplexitet i verktygen, så blir följden att man inte kan hänga med på mer en ett CMS-verktyg, om man ska ligga i frontlinjen, samt att detta medför en ökat kongruens för att försvara det verktyg man kan. (Vem vill säga att det är näst bäst...LoL)

I den här tråden vill jag utmana argumenten för Drupal VS Wordpress mot varandra! Förhoppningen är att det ska bli en sakligt debatt - utan påhopp.

Jag har lite baskunskaper i Wordpress och något djupare i Drupal 5,6,7. Min fråga är vilket verktyg som i längden blir mest lämplig som ett professionellt CMS-verktyg för kommersiella hemsidor? Kanske man ska kombinera båda? Det är fullt möjligt!

Båda verktygen har idag förutsättningar att överleva men det kan ändra sig snabbt.

Jag har t ex observerat att Drupal tycks ha bättre gratis-teman, med både många och bra regioner* samt en flexibel möjlighet till anpassning med tilläggsverktyg (moduler) som t ex View. Kollade runt lite på Wordpress utan att hitta någon direkt motsvarighet - men det finns säkert.

Jag uppfattar Worpress mer lämplig som ett bloggverktyg än som ett rejält kommersiellt hemsideverktyg. I PDF-en med grunden över WP så bekräftas den uppfattningen av WP författaren detta själv. Ändå används WP till mycket mer än så?

Det kan vara värt att nämna att Sveriges Kommunikationsbyråers hemsida är bygg i Drupal, med en välfungerande mall som saknar motstycke i WP ( än så länge enligt min uppfattning ).

Båda verktygen är väl spridda, "hörde" en siffra på att WP har 8% av marknaden - men den är obekräftad (och påstådd i WP egna sidor).

Så vilket verktyg gäller och i så fall varför?

Vad kan man dra för slutsatser om framtiden. Flera olika CMS-verktyg som säljs har upphört att säljas, några försöker överleva som gratisverktyg. Det sägs att flera av de "dyrare" är på gång att göra samma sak.

*= regioner är Drupals uttryck för fasta placeringsfält, div-ramar, där man i sin tur bygger block- med olika innehåll - som i sin tur innehåller fasta funktioner. För den som inte kan DP-terminologin.

Ursprungligen av 2Lazy:

F
Båda verktygen är väl spridda, "hörde" en siffra på att WP har 8% av marknaden - men den är obekräftad (och påstådd i WP egna sidor).

Helt andra siffror här:
Världens populäraste CMS enligt Builtwith Trends | Might Know Something Else

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-18 00:44

Det här svaret var ytterst intressant, återigen bekräftas att WP "anses" vara ett Bloggverktyg. Siffrorna i övrigt var kul, 46% av marknaden för Drupal, Men inte om man räknar på ett annat sätt...? Tack .

http://www.waterandstone.com/sites/default/files/2010%20OSCMS%20Report.pdf

Beror lite på vad man ska använda sidan till, Wordpress är att föredra i många fall tycker jag.

  • Medlem
  • 2011-05-17 20:55

Jag gillar WP, då det är enkelt att lära folk att arbeta i, lätt att uppdatera och det finns en stor community. Inget fel på Drupal, men har aldrig blivit riktigt "vän" med det.
WP utvecklas dessutom mer och mer till att bli ett riktigt CMS.

Så jag har gjort mitt val

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-05-17 21:18

Nu frågar du ju i och för sig om valet mellan Wordpress och Drupal. Men du beskriver (mellan raderna?) behovet av enkla hemsidor som bara behöver uppdateras. Då tänker jag mig att MojoMotor kan vara ett lämpligt val av CMS. Tyvärr har jag ännu bara läst om det, och inte fått tillfälle att använda det.

Min erfarenhet (som hobbyist i den meningen att jag har gjort hemsidor åt föreningar och riksförbund) är att både WordPress och Drupal ofta är overkill om kunden bara är ute efter en närvaro på webben med uppdaterad information, inte att driva en innehållstjänst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-18 01:15
Citat:
Ursprungligen av jahve:

Nu frågar du ju i och för sig om valet mellan Wordpress och Drupal. Men du beskriver (mellan raderna?) behovet av enkla hemsidor som bara behöver uppdateras. Då tänker jag mig att MojoMotor kan vara ett lämpligt val av CMS. Tyvärr har jag ännu bara läst om det, och inte fått tillfälle att använda det.

Tanken var att beskriva att man inte behöver gå över ån för att hämta vatten. Ibland är det både tidsbesparande och bättre design att knacka kod direkt.

Skälet till trådfrågan DP - vs - Wp är att de utgör de två mest dominerande verktygen på svenska marknaden, för närvarande, samt problemet att kunna värdera information från starkt subjektiva håll.
Men tack för tipset - MojoMotor - ska kolla lite vid tillfälle, håller med om att det behövs ett mellanting mellan kodknackandet och de stora verktygen.

Personligen längtar jag efter ett CMS som kan "suga upp" mallen från en färdig sida som en grund för CMS temat.
En av våra webbyråer jobbade med ett sådant verktyg tidigare - var snabbt, exakt och billigt att implementera. UTB-tiden till en novis data-användare var ca en timme. Duktiga kunde instrueras på telefon på ca 20 min.

Vi kunde alltså hantera fas 1 = uppbyggnad + kontroll av xhtml + CSS hos W3C - sen implementera CMS - enkelt och prisvärt för kunden. Men de små "köp"-verktygen har svårt att överleva. Flera har gått i graven. Inga (nästan) klarar e-handel (med betalningsflöden).

Enligt min erfarenhet så ligger skillnaden först och främst i komplexiteten i innehållshanteringen. Mängden kopplingar (innehåll-innehåll, vad som ska visas på respektive sida, etc) och hur dynamisk den ska vara är det som avgör valet, där Drupal är bättre lämpat för dom mer komplexa & dynamiska varianterna. Drupal är dessutom väldigt mycket bättre på arbetsflöden, användargenererat innehåll och besökarfunktioner överlag.

Wordpress är å andra sidan i mina ögon lättare att jobba med upp till den godtyckliga gränsen då det är värt att byta, bland annat iom att man generellt definierar innehållstyper och loopar (motsvarigheten till Views, fast i kod) i temat. Om man utvecklar lokalt så är det helt enkelt lättare att bara uppdatera temat på live-servern än att flytta över motsvarande definitioner i Drupal, som är lagrade i databasen. Mycket utav grundgrejerna finns med från start i Wordpress, även om Drupal är på god väg att komma ikapp.

Ur användarsynpunkt så har jag fått uppfattningen att många föredrar Wordpress före Drupal, och Wordpress har dessutom ett bredare & starkare varumärke, då flera kunder har sagt att dom vill ha en Wordpress-site från start. (wordpress.com har gjort ett bra jobb där)

För övrigt så går det jättebra att göra en sajt såsom komm.se med Wordpress.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-17 22:30

* Det går inte att säga så generellt. Om du skulle rekommendera en dator till dina kunder, vilken skulle det bli då?

* Val av system är personligt och ibland anpassat till behov.

Välj det system du gillar att jobba i och skit i allt annat är det enda råd du behöver.

Har bara nosat på WP och Drupal, men tycker WP är betydligt enklare att komma in i. Slänger in denna som litet OT-inlägg, såg den för några dagar sen och tyckte den stämde rätt bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-01 23:38

Nu har jag under en längre tid satt mig in i Drupal 7, med senaste uppdatering D7.4 och jag måste säga att funktionerna är överlägsna Worpress, samtidigt som jag får allt större förståelse för att Wordpress vinner på sin enkelhet, trots att det begränsar sig till att vara mest lämpat som bloggverktyg vid jämförelse.

Anledningen till att Drupal inte är mer överlägset är nog alla varianter av Moduler som krävs, men som samtidigt ger DP en överlägsen funktion. Logiskt sett är valet att leva med begränsade möjligheter i WP eller ta del av alla utökade möjligheter som finns i DP.

Av den anledningen finns det nog betydligt färre till antalet som "kan" verktyget i förhållande till de som kan "lära" sig Wordpress.

DP har över 8 000 moduler, så jag tror inte det finns någon som kan säga att den "kan" Drupal fullt ut, för tiden räcker inte till att läsa 8 000 (undermåliga) manualer, helt enkelt. Samtidigt är det just floran av moduler som ger Drupal den enorma kraft, flexibilitet och som jag vågar påstå, överlägsna utvecklings- och anpassningsförmåga.

Det finns många moduler man bör kunna innan man sätter igång med DP på allvar, bland de viktigaste finns bl a Views + alla varianter, CCK, Rules, massor av språkmoduler, Chaos, Panels, feilds med flera. (ca 60 st totalt) Kan man de viktigaste klarar man att skapa det mesta.

Dessutom är vissa Teman väldigt flexibla och ganska lätta att bygga om, när man väl fattat logiken. Min favorit bland teman i DP är "Marinelli", som har css3 standard och en massa finesser.

Mitt val lutar allt mer på Drupal 7.4 som den senaste versionen heter (Juli 2011). Enda faran med Drupal är dessa undermåliga manualer (obefintliga i vissa viktiga moduler - t ex Views 3 - p g av utvecklingshastigheten) som jag tror avskräcker alla som vill göra bygget enkelt, snabbt och billigt, utan hänsyn till den lägre takhöjden.

Ryktena säger att Dp är snabbare än WP ( litar inte fullt ut på alla påståenden) och i detta fallet kan det vara sant med tanke på hur man kan lira med DP olika möjligheter att Cacha databasens olika informationer samt resultat av olika processer.

En styrka jag upptäckt med DP är att det går att skräddarsy ett användargränssnitt som blir enkel och lättanvänt för "Användaren", vilket går stick i stäv mot alla påstående och rykten jag tagit del av.

Mitt betyg blir 5 mot 4 för DP, Wordpress vinner på sin enkelhet, annars hade det blivit 5 mot 2...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-28 10:57

Efter ha satt mig in i "Panels Everywhere" anser jag att glipan mellan Drupal och Wordpress ökar.

Panels ihop med ett vettigt tema ger Drupal både enkelhet och en överlägsen kontroll över utseendet, vilket kan anpassas fullt ut, ända ner på en specifik nod-nivå, dvs man kan ha olika utseenden för respektive olika information som dessutom kan villkorsstyras på flera variabler/ingredienser ( användare, behörighet, taxionomi, osv).

Utöver detta har Drupal en kraftfull modul-bas (över 8 000 moduler) som ger verktyget en flexibel, anpassningsbar överlägsenhet mot alla färdiga motsvarigheter i Wordpress....som trots allt är enkelt - men starkt begränsat, i jämförelse.

Har egentligen bara läst vad andra skrivit om drupal men känner att för 90% av hemsideprojekten är wordpress mer än väl lämpat. Fast jag bygger även sidor som görs från grunden då jag (kanske pga okunskap) känner skulle vara för krångligt att infoga i ett befintligt system.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-10 13:23

För att Skriva om Drupal måste man nog kunna Drupal och jag har hitintills inte träffat någon som kan Drupal och tycker att wordpress är bättre, men det är enklare upp till en viss nivå eftersom en WP modul motsvarar upp till 10 Drupalmoduler - sett till funktion och därför blir snabbare att installera, men med större begränsningar.

Finessen med drupal är att den å andra sidan ger 10 ggr större frihet/möjlighet, mot en färdig WP-modul, så att villkoren för visningar och sorteringar kan styras på en mer raffinerad nivå och vara flera olika på samma hemsidemiljö.

Numera finns det över 10 000 moduler, så DP utvecklingen går med en accelererande fart och senaste flaggskeppet är Vita Huset, som numera är en drupalsite.

Jag kör både Drupal och Wordpress omväxlande och har en förhållandevis låg tröskel för när jag går över till Drupal. Jag har större kunskap inom Drupal, så det är kanske inte så konstigt.

Min erfarenhet av Drupal är att det tar en god stund för utvecklaren att få grepp om verktyget, men när kunskapen sitter där är det väldigt kraftfullt.

Nåväl, för en sida där antingen bloggen spelar en stor del eller det inte finns för många nivåer i menyhierarkin fungerar Wordpress utmärkt.

Båda är klart bra verktyg. Don't get me started on Joomla, though ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-11 06:22

Det jag känner med wp är språkstödet är enormt dåligt. Försöker man bygga multi language siter så finns det egentligen bara två alternativ. Stella samt WPML. Sistnämnda är dessutom det enda om du behöver lokalisera med egna slugs till de olika språken. Blandar man in Ajax loads för ex. one pages så sitter man verkligen endast med core funktionerna i WP.

Vi på den byrå jag jobbar med idag letar bättre alternativ men fortfarande inte hittat något som är så enkelt för kunden att navigera i som WP.

Ursprungligen av 20hz:

Blandar man in Ajax loads för ex. one pages så sitter man verkligen endast med core funktionerna i WP.

Huh? Översatt innehåll borde väl gå precis lika bra att ladda via Ajax som ickeöversatt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-11 10:49
Ursprungligen av irrelogical:

Huh? Översatt innehåll borde väl gå precis lika bra att ladda via Ajax som ickeöversatt?

Testa att bygga en one page med WPML utan att fulhaxa

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-10-14 09:51

Har blivit mycket wordpress för mig på sista tiden och har märkt att det händer väldigt mycket framförallt inom responsive design i wordpresslägret. Kör också gärna Drupal. För mig är det så att de flesta sajter funkar bäst och lättast att köra i wordpress och de är lätta för kunderna att komma in i, Drupal använder jag gärna till lite större system där man t.ex behöver ha medlemshantering och åtkomst efter behörighet. Så för mig är det inte så, att det ena skulle vara bättre än det andra, mer att välja rätt utifrån de behov som finns, men jag har ännu aldrig behövt leta efter något annat system för att bygga det jag har velat (även om jag har haft problem att sätta upp ett bra system för en bildbyrå). Tycker det går lite snabbare i wordpress att få till en snygg design. Sedan gillar jag språkhanteringen i Drupal och fördrar den framför Wordpress något struliga språkhantering (men gillar Codestylingpluggen).

1
Bevaka tråden