Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem kan ta hand om domännamn bra?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Frugan har ett domännamn, www.marinilsson.se

Eftersom Surftown är klåpare så sade hon upp sitt "webbhotell" där, det utnyttjades inte.
Då ville inte Surftown heller sköta ompekningen till blogspot....men vaf....

Hon droppade då ompekningen från www.marinilsson.se till marinilsson.blogspot.se.
Hennes kompisar såg alltså aldrig att bloggen låg på blogspot.

Många av hennes kompisar fattar inte att det är blogspot-adressen som gäller numer...

Hur skulle man kunna lösa det här, bra och billigt?

Som jag fattar det måste ngn hålla i adressen (ex Loopia) och sedan verkar de flesta kräva att man skall ha ngt paket med website på deras server...även om man inte utnyttjar det men den biten är ju inte viktig. Ompekningen är det viktiga.

Gärna en leverantör av IT-tjänster som inte är dumma nog bygga en server hall så den står under 1m vatten också...:-)

Loopia har DNS-tjänsten gratis, kostar inte ett öre och inga krav på att man har något "paket".

Jag har IIS som tar hand om mitt domännamn…, normalt kan man inte ha dem för den här typen av tjänsten, men vet inte exakt hur jag lyckades med det konststycket!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-13 22:18
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag har IIS som tar hand om mitt domännamn…, normalt kan man inte ha dem för den här typen av tjänsten, men vet inte exakt hur jag lyckades med det konststycket!

Det är förmodligen för att du haft domänen länge, jag har samma sak med några domäner medan någon nyare domän jag har är knutet till en leverantör.

Ursprungligen av stile:

Det är förmodligen för att du haft domänen länge, jag har samma sak med några domäner medan någon nyare domän jag har är knutet till en leverantör.

Du kan byta till IIS när som helst.

Enda som behövs är autentiserings-kod för att flytta.

Men man får oftast fler tjänster hos leverantörer så inte lönt att göra.

Ursprungligen av illerG:

Du kan byta till IIS när som helst.

Enda som behövs är autentiserings-kod för att flytta.

Men man får oftast fler tjänster hos leverantörer så inte lönt att göra.

Är det inte så att IIS dessutom tar bra mycket mer betalt för .se-domäner än vad dom flesta andra webbhotellen gör?

Ursprungligen av grenhall:

Är det inte så att IIS dessutom tar bra mycket mer betalt för .se-domäner än vad dom flesta andra webbhotellen gör?

Visst gör de det.

Binero har gratis domänkonto

Ursprungligen av Goflorp:

...och sedan verkar de flesta kräva att man skall ha ngt paket med website på deras server...

Nej, inte de flesta, tror jag. Kanske några, men då väljer man någon annan.

Loopia är bra, tycker jag. Jag har flera domäner där, utan att hyra något webbhotell hos dem.

Kan även rekommendera City Network, där jag har både domäner och webbhotell. Vissa av domänerna pekar mot webbhotellskontot. Andra är bara ompekningar mot t.ex en blogg. Så inte heller där finns något krav på att man måste ha webbhotell hos dem.

Loopia helt klart! Dom är överlägset bäst och då har jag testat alla. Mer eller mindre iaf. Lättast DNS hantering osv.

Ursprungligen av grenhall:

Loopia helt klart! Dom är överlägset bäst och då har jag testat alla. Mer eller mindre iaf. Lättast DNS hantering osv.

Håller inte med där riktigt
jag har testat "allt" som går att testa, Loopia var min favorit för ett par år sedan
men dom gick från att vara superbra till att bli skitdåliga, usel uptime och obefintlig support m.m
Flyttade över alla mina domäner och skapade ett par konton på Binero i stället och har nu varit trogen kund där sedan 2008

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-10-14 08:55

Jag använder zoneedit.com för många av mina dns-tjänster, har fungerat bra i många år. Har man bara några stycken domäner är det gratis, därefter får man betala lite grann.
Ska vi prata hotel så tycker jag man ska rekommendera wopsa.se. Jag gör en hel del websidor åt kunder och i bland så har dom redan hotel på Loopia, Binero m.fl. är inte så imponerad av dessa, ofta ligger kunderna på gamla utdaterade servrar (med bara 64mb php-minne!!!) och jag får nästan alltid säga till så att de flyttas till servrar som går att jobba med.

Ursprungligen av tobbehj:

Jag använder zoneedit.com för många av mina dns-tjänster, har fungerat bra i många år. Har man bara några stycken domäner är det gratis, därefter får man betala lite grann.

Tar de inte $1 (eller 1 credit) per månad?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2012-10-14 09:28
Ursprungligen av BlackSmp:

Tar de inte $1 (eller 1 credit) per månad?

Blir lite osäker när du skriver så, jag har haft det så länge så när jag började fick man ha 5 domäner gratis, har för mig att de ändrade för något år sedan till 3 domäner gratis och sedan 1 credit per domän och månad, men jag kan ha fel. Jag fick behålla mina domäner gratis men betalar nu för att ha smtp-backup.

Tack för alla svar, det känns som att börja kolla på Loopia och även på zoneedit av ren nyfikenhet....

Jo, 1 credit i månaden för Zoneedit kändes rätt överkomligt.

Mitt stora problem är bara att komma på ett bra domännamn och något att använda den till

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-14 18:02

ClouDNS.net: Free DNS hosting
https://www.xname.org

Dessa kör jag. Den första har mycket snabb service men är begränsad till ett fåtal (3?) domäner.
Den andra är helt gratis.

Om man registrerar en .se-domän är det en god ide att göra det via en registrar som erbjuder DNS-tjänst och dessutom DNSSEC. Du hittar en lista över dessa här: https://www.iis.se/domaner/registrera/registrarlista?country=SE&properties%5b%5d=4

Vissa tar betalt för DNSSEC, andra gör det gratis.

Vad jag har förstått så vill nog inte IIS hålla på med domänförsäljning egentligen, men vill man var på den säkra sidan så är det dom man ska handla av. Annars är Frobbit ett mycket bra val.

FS Data kan bli bra också när de har en kontrollpanel på plats där man kan hantera sina domäner själv,men jag är osäker på om FSD erbjuder DNSSEC ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-19 20:14

För fantastisk kundservice så är Frobbit just nu det bästa valet. Det passar utmärkt för den som vill slippa någon som helst handpåläggning för att det ska fungera. För hemmasnickaren som vill lära sig lite själv bör Binero eller Loopia funka.

Jag har de flesta domännamn hos Loopia, plus en del hos Namecheap (amerikanskt företag). Tycker Loopia fungerat mycket bra för detta ändamål i flera år. Bra priser också.

Jag har inga webbsidor hos dem däremot, bara mina domännamn. Jag gillar att skilja på det och ha mera kontroll, även om det förstås är smidigare att låta webbhotellet också sköta domännamnet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-10-15 20:39

Loopia, Binero eller Citynetwork har bra kontrollpaneler och är billiga. Däremot är Loopias avtal väldigt knasiga, du får tex. inte använda dig av deras DNS:er om du hostar naket eller något annat luddigt som Loopia inte tycker om. Citynetwork skiter totalt i vad du har på din hemsida, däremot är deras rutiner kring förnyelse förvirrande, men skall man bara behålla domänen är det lugnt. Binero har jag faktiskt inte använt på några år, men de ska ha samma kontrollpanel som Citynetwork.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-15 22:30

Jag har bra erfarenhet av Loopia vad gäller support för webbhotell, men om man inte vill vill bli uthängd med namn och adress som ägare av ett domännamn så måste man väja något annat. De har en sjuk princip att man inte kan välja att inte bli uthängd.

Ursprungligen av maca:

Jag har bra erfarenhet av Loopia vad gäller support för webbhotell, men om man inte vill vill bli uthängd med namn och adress som ägare av ett domännamn så måste man väja något annat. De har en sjuk princip att man inte kan välja att inte bli uthängd.

När det gäller .se finns det väl ingen anonymiseringstjänst överhuvudtaget?

Ursprungligen av Adrian B:

När det gäller .se finns det väl ingen anonymiseringstjänst överhuvudtaget?

Om en registrar är medlem i ICANN så stipulerar deras regler tydligt att whois-informationen om en domän inte får vara anonym eller på annat sätt dold. Den registrar som är medlem i ICANN och ändå döljer den typen av information sitter ganska illa till.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-10-16 01:33
Ursprungligen av maca:

Jag har bra erfarenhet av Loopia vad gäller support för webbhotell, men om man inte vill vill bli uthängd med namn och adress som ägare av ett domännamn så måste man väja något annat. De har en sjuk princip att man inte kan välja att inte bli uthängd.

Alla olika toppdomäner har olika regler. Tex. för .se får man inte registrera domänen på någon annan än den som skall bruka den, därför finns det ingen anonymieringstjänst. .se-domäner har dock bara ditt namn, som endas går att få fram via iis.se när du skrivit in en captcha. .com, net org osv brukar även ha din adress och ditt telefonnummer på whois.

Det är inget loopia kan rå för, utan de följer bara satta regler för att få vara återförsäljare för domänerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-16 08:15
Ursprungligen av ooskar:

Alla olika toppdomäner har olika regler. Tex. för .se får man inte registrera domänen på någon annan än den som skall bruka den, därför finns det ingen anonymieringstjänst. .se-domäner har dock bara ditt namn, som endas går att få fram via iis.se när du skrivit in en captcha. .com, net org osv brukar även ha din adress och ditt telefonnummer på whois.

Det är inget loopia kan rå för, utan de följer bara satta regler för att få vara återförsäljare för domänerna.

I mitt fall gällde det .org och .net och där är det Loopias egna regler som kräver offentlig publicering. Enligt en anställd i supporten som jag talade med för ett tag sedan så är det ägarens nycker som gör att det är på det sättet.

Surftown sitter på domänen (som frugan äger).

Kontaktat dem för "loss-släppande" av den.

Gissar att jag får en autensifieringskod ("transferkod" eller vad man skall kalla den) och sedan är det bara fixa konto på loopiaDNS.

(Det var teorin, återstår se hur praktiken blir...)

Om det gäller .se går det väldigt smidigt att byta registrar, flyttade nyss två domännamn mellan Binero och Loopia på det viset. Bara fixa autentiseringskoden från det gamla stället och fylla i den på det nya.

1
Bevaka tråden