Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig tempgivare till hårddisk, var köpa?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En av tempgivarkontakterna gick sönder när jag skulle byta hårddisk en Mac Mini (mid 2010).
Någon som vet vart man kan få tag i en sån i butik? Jag kollade med Macoteket, men de vägrar att sälja till icke-auktoriserade verkstäder.

Jag har hittat den här på ebay, men det tar ju en stund från US.
Macbook Pro A1342 A1278 A1286 A1297 Mac Mini Temperature Sensor 2PIN Headers | eBay

Tror att ebay är din enda valmöjlighet om du nu inte har turen att få tag på någon person som sitter med en trasig mac pro av samma modell.

Ja, jag beställde en sån där på ebay. Hoppas det är rätt nu bara, det är inte helt lätt att se. Den är ju så liten.

Ifall någon har en liggandes så köper jag den gärna. Det gör inget om det är hela kabeln med och själva sensorn oxå som sitter fastkletad på disken. Det verkar vara samma sensor på en massa olika modeller.

Blir en SSD lika varm som en vanlig hårddisk?
Om inte så kanske man klarar sig utan den här sensorn? Det sitter ju ett par sensorer till vid disken. Eller får maskinen fnatt om den märker att en sensor saknas?

Någon tipsade om den här mjukvaran som tydligen ska styra fläkten utan sensorer på ett bättre sätt än oem, men tyvärr så var det bara för iMac. Men det kanske finns även för andra modeller?
Edit, missade länken: http://www.hddfancontrol.com/

Ursprungligen av nickeluring:

Ja, jag beställde en sån där på ebay. Hoppas det är rätt nu bara, det är inte helt lätt att se. Den är ju så liten.

Ifall någon har en liggandes så köper jag den gärna. Det gör inget om det är hela kabeln med och själva sensorn oxå som sitter fastkletad på disken. Det verkar vara samma sensor på en massa olika modeller.

Blir en SSD lika varm som en vanlig hårddisk?
Om inte så kanske man klarar sig utan den här sensorn? Det sitter ju ett par sensorer till vid disken. Eller får maskinen fnatt om den märker att en sensor saknas?

Någon tipsade om den här mjukvaran som tydligen ska styra fläkten utan sensorer på ett bättre sätt än oem, men tyvärr så var det bara för iMac. Men det kanske finns även för andra modeller?
Edit, missade länken: iMac Fan Noise Fix | iMac HDD Fan Control

Sensorn bör du klara dig bra utan då SSD-diskar inte har några rörliga delar och blir inte alls lika varma som en traditionell HDD. Sen vet jag inte om datorn ändå gnäller på att sensorn saknas. Kan hända.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-10-14 19:19

Är det inte så att fläktarna rusar på högsta hastighet på de senare iMac om sensorn saknas?

Nu har jag i alla fall installerat den nya kontakten till sensorn i min Mac Mini och den nya SSD disken sitter i. Mac OS installeras "as we speak" och allt verkar vara frid och fröjd.

Kontakten från ebay rekommenderas ifall någon råkar ut för liknande. De skickade paketet (brevet) inom 1 timme efter min beställning och efter 5 dagar damp det ner i lådan.

1
Bevaka tråden