Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka utan krångel

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
Jag är inte så teknisk och pryl-insatt och skulle vara tacksam att få lite tips och råd (helst inte för "tekniska" råd) om vilka program man ska använda sig av när man ska synka melj/kontakter/kalender/musik/bilder/mappar osv......mellan olika apple-produkter/enheter (Datorn, Iphone, Ipad) så att det ska fungera smidigt.
Optimalt vore att man kan få tillgång till melj/kontakter/kalender/musik/bilder/mappar/filer oavsett vilken apparat man har med sig och använder sig av. Att det finns samma gemensamma plattform oavsett apparat (det kanske fungerar redan så?)

I min nyköpta MacBook pro (har precis byt från PC) med operativsystemet Mac OS X 10.8 har jag bl.a följande programvaror:
Itunes, Icloud (används inte just nu), samt flera ikoner på aktivitetsfältet MAIL, KONTAKTER, KALENDER med fler.....
Jag har även en IPHONE och kanske ska jag köpa en IPAD så småningom....

Just nu har jag MS outlook som e-post program (melj/kontakter/kalender) som fungerar väldigt bra på datorn dock som kanske inte är helt kompatibelt med andra enheter från Apple vad gäller synkronisering.

tack på förhand, Marie

iCloud löser nästan allt det du beskriver ovan, utom just musik (i Sverige) och "mappar". Men jag är inte säker på vad du menar med just "mappar"?

Ursprungligen av Capeman:

iCloud löser nästan allt det du beskriver ovan, utom just musik (i Sverige) och "mappar". Men jag är inte säker på vad du menar med just "mappar"?

Jag menar de mapparna (52 st) som finns i outlook med alla sparade meljen. De vill jag inte förlora vid byte från outlook till annat program samt att det skulle vara önskvärt att jag kan se/navigera i mappstrukturen även i min iphone vilket inte funkar just nu. I min Iphone ser jag bara inkommande post.

Ursprungligen av marie-claire:

Jag menar de mapparna (52 st) som finns i outlook med alla sparade meljen. De vill jag inte förlora vid byte från outlook till annat program samt att det skulle vara önskvärt att jag kan se/navigera i mappstrukturen även i min iphone vilket inte funkar just nu. I min Iphone ser jag bara inkommande post.

Vad använder du för mail i Outlook? Är det exchange?

Om ja, så är mapparna "lagrade" er exchange-server och du kan således få dem i din iPhone om du ställer in mailen i telefonen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad använder du för mail i Outlook? Är det exchange?

Om ja, så är mapparna "lagrade" er exchange-server och du kan således få dem i din iPhone om du ställer in mailen i telefonen.

Vad kan man se detta med exchange? jag har ingen aning om jag har det men jag kan kolla under "konton" vad som står.....

Ursprungligen av marie-claire:

Vad kan man se detta med exchange? jag har ingen aning om jag har det men jag kan kolla under "konton" vad som står.....

Om du inte har ett företags-epostkonto så har du troligen inte Exchange.
Självklart behåller du alla dina konton och e-postadresser. I iCloud ingår en epostadress som är dittnamn@icloud.com. Denna kan du även använda som Apple ID om du så önskar och inte redan har ett Apple ID.
Beträffande iCloud och e-post så kan du i princip bortse helt och hållet från iCloud i detta hänseendet. Du bara lägger in dina befintliga e-postuppgifter i Mail om du vill använda det, samt på telefonen och en eventuell framtida iPad.
Jag kan starkt rekommendera att du använder dig av IMAP istället för POP3 i den mån det stöds av dina e-postleverantörer. Då synkas dina e-postmappar automatiskt mellan alla enheter där kontot är inlagt. Dvs, skickar du ett e-mail från din iPhone så ser du det under Skickat på din Mac också, och vice versa.

Ursprungligen av pmarriott:

Om du inte har ett företags-epostkonto så har du troligen inte Exchange.
Självklart behåller du alla dina konton och e-postadresser. I iCloud ingår en epostadress som är dittnamn@icloud.com. Denna kan du även använda som Apple ID om du så önskar och inte redan har ett Apple ID.
Beträffande iCloud och e-post så kan du i princip bortse helt och hållet från iCloud i detta hänseendet. Du bara lägger in dina befintliga e-postuppgifter i Mail om du vill använda det, samt på telefonen och en eventuell framtida iPad.
Jag kan starkt rekommendera att du använder dig av IMAP istället för POP3 i den mån det stöds av dina e-postleverantörer. Då synkas dina e-postmappar automatiskt mellan alla enheter där kontot är inlagt. Dvs, skickar du ett e-mail från din iPhone så ser du det under Skickat på din Mac också, och vice versa.

Jag undrar......
Hur ska man göra detta med att överföra från outlook till Icloud? Ska jag radera e-post kontona från outlook och sedan ska jag lägga upp de i Icloud? dock ska jag ändra så att det blir IMAP (för binero adressen) i stället för POP3. För comhem adresserna kan jag inte ändra eftersom comhem har inte pop3 och IMAP (det står mailin/mailout). Kommer inte mina befintliga mappar och gamla melj jag har sparat att försvinna i och med att jag gör detta?. Hur kan de följa med eftersom de skapades under annan kontotyp?Jag vill ju inte riskera att det försvinner. Man kanske ska helt enkelt dra mapparna i Icloud från outlook ?.
Jag hörde mig för binero och frågade om de har exchange server och de har inte det. De rekommenderade att jag använda thunderbird som e-post client.
Då undrar jag vad som är skillnad mellan icloud och thunderbird?
mvh/marie

Thunderbird är en motsvarighet till Mail som följer med OS X dvs ett epostprogram. De säger förmodligen så där för de inte vet bättre.

iCloud är en motsvarighet till Gmail, Comhem dvs en epostservice. iCloud är mer än så men om vi pratar bara epost kan vi säga så.

Var har du dina gamla mail nu? Gå dit och leta efter någon metod att exportera breven. Apple Mail kan importera dessa.

Jag googlade lite i ämnet flytta från Outlook och det dök upp ett tips att använda Thunderbird som "mellanhand". Det kanske var det dom for efter?

Kolla här:
Transfer Emails From Outlook to Apple Mail | Emails From Windows to Mac | Mac OS X

Om du listar var du har dina mail nu så blir det enklare att hjälpa till. Ligger de in din gamla PC eller ute på en webbmail etc.

jag förstår inte vad du menar. Jag tror att de ligger på min Mac-hårddisk på en fil. Jag hittar inte i outlook var jag kan hitta info om detta.

Ursprungligen av marie-claire:

jag förstår inte vad du menar. Jag tror att de ligger på min Mac-hårddisk på en fil. Jag hittar inte i outlook var jag kan hitta info om detta.

Ju mer info du ger desto enklare blir det.

1. Jag har tolkat det som att du kört Outlook i en PC. Stämmer det?

2. Har du exporterat ut breven från Outlook redan på något sätt? Hur i så fall?

3. Kan du ange vad filen heter och sökvägen till filen? Eller lägga upp ett skärmklipp där man ser detta?

Jag har en Mac-dator och kör på den.
Jag köpte min dator på macoteket och de gjorde installationen. dvs att de överförde allt jag hade på min pc till min Mac.
Under arkiv menyn och exportera så finns det information om en fil som slutar på .olm. Då är det väl den filen som ska exporteras? I morgon ska jag till butiken så att de kan installera om åt mig eftersom jag tänker inte göra det själv och ev. ställa till.
Tack för dina råd!

Ursprungligen av marie-claire:

Jag har en Mac-dator. Jag köpte min dator på macoteket och de gjorde installationen. dvs att de överförde allt jag hade på min pc till min Mac. Så här ser det ut under arkiv/exportera.

Den där länken funkade inte. Den verkar peka på en tiff-bild och det är inte ett godkänt bildformat här. Om du öppnar bilden med Förhandsvisning och exporterar ut som en jpeg och sen bifogar inlägget så funkar det.

Ursprungligen av marie-claire:

Jag menar de mapparna (52 st) som finns i outlook med alla sparade meljen. De vill jag inte förlora vid byte från outlook till annat program samt att det skulle vara önskvärt att jag kan se/navigera i mappstrukturen även i min iphone vilket inte funkar just nu. I min Iphone ser jag bara inkommande post.

Ta en titt på smarta mappar i Mail. Det är ett enklare sätt att ordna struktur än att hålla på och flytta brev manuellt till olika mappar.

En smart mapp är som ett sökfilter. Jag har alla mail i inboxen och mina smarta mappar sorterar innehållet i lämpliga undermappar. Man kan ha en smart mapp som söker efter @firman.se för att visa all kommunikation med företaget Firman. En annan smart mapp kan söka efter familjemedlemmar, eller en kompis. Om du har en grupp i Kontakter som heter Klass 5 Smartskolan så kan Mail visa alla brev från personerna i den gruppen med en smart mapp.

Så kolla på det. Flytta runt brev manuellt känns lite onödigt.

Ursprungligen av Anders T:

Ta en titt på smarta mappar i Mail. Det är ett enklare sätt att ordna struktur än att hålla på och flytta brev manuellt till olika mappar.

En smart mapp är som ett sökfilter. Jag har alla mail i inboxen och mina smarta mappar sorterar innehållet i lämpliga undermappar. Man kan ha en smart mapp som söker efter @firman.se för att visa all kommunikation med företaget Firman. En annan smart mapp kan söka efter familjemedlemmar, eller en kompis. Om du har en grupp i Kontakter som heter Klass 5 Smartskolan så kan Mail visa alla brev från personerna i den gruppen med en smart mapp.

Så kolla på det. Flytta runt brev manuellt känns lite onödigt.

Om man nu inte fyller sin kvot hos e-postleverantören och man därmed blir tvungen att spara ner mailen från inkorgen till en lokal mapp. Man kan så klart fortfarande använda smarta mappar. Jag sparar ner min e-mail halvårsvis och har i mappar för 2009, 2010 etc. Sedan har jag ett antal smarta mappar som sorterar efter givna kriterier.

Ursprungligen av pmarriott:

Om man nu inte fyller sin kvot hos e-postleverantören och man därmed blir tvungen att spara ner mailen från inkorgen till en lokal mapp. Man kan så klart fortfarande använda smarta mappar. Jag sparar ner min e-mail halvårsvis och har i mappar för 2009, 2010 etc. Sedan har jag ett antal smarta mappar som sorterar efter givna kriterier.

Allt hänger så klart på, hur mycket man epostar, hur stora bilagor man skickar samt hur mycket plats man har för sina mail.

Just nu erbjuder Google 10GB. För en Svensson-surfare så räcker det till pensionen eftersom Google även utökar utrymmet fortlöpande. Det var 7 GB för nåt år sen.

Bineros billigaste abonnemang ger 100 GB utrymme. Kör så det ryker.

Comhem vet jag inte vad de erbjuder.

Man kan även komplettera med ett filter som autostädar. Sätt upp ett filter som kastar alla brev som är äldre än 24 månader. Undanta familj, vänner etc. Då åker allt krafs ut så småningom och man reser framåt med de senaste två åren.

Ursprungligen av Anders T:

Allt hänger så klart på, hur mycket man epostar, hur stora bilagor man skickar samt hur mycket plats man har för sina mail.

Just nu erbjuder Google 10GB. För en Svensson-surfare så räcker det till pensionen eftersom Google även utökar utrymmet fortlöpande. Det var 7 GB för nåt år sen.

Bineros billigaste abonnemang ger 100 GB utrymme. Kör så det ryker.

Comhem vet jag inte vad de erbjuder.

Man kan även komplettera med ett filter som autostädar. Sätt upp ett filter som kastar alla brev som är äldre än 24 månader. Undanta familj, vänner etc. Då åker allt krafs ut så småningom och man reser framåt med de senaste två åren.

Kan notera att det företagsabonnemang vi har hos Telia där även vår e-post ligger ger oss generösa 1 GB. Vill man ha mer får man slanta extra.

Ursprungligen av pmarriott:

Kan notera att det företagsabonnemang vi har hos Telia där även vår e-post ligger ger oss generösa 1 GB. Vill man ha mer får man slanta extra.

En grej man kan komma ihåg är att de här företagen inte kommer att meddela dig som kund att nu kan du få 10ggr mer plats helt utan extra kostnad. Fråga mig inte varför.

Vi har företagets epost hos Levonline och hade också problem med utrymme när vi flyttade alla till IMAP. Vi hade möjligen 2 GB att samsas om. När jag tog kontakt med dom och påtalad att Binero har 50 ggr mer plats till ett lägre pris så bytte de upp oss till 10GB direkt. Så man måste tyvärr vara lite obekväm.

Telia med 1GB och samtidigt kalla det för företagsabbonemang låter vansinnigt. Ring dom och fråga. Byt om de vill fortsätta leka 1900-tal.

Senast redigerat 2012-10-11 20:49
Ursprungligen av Anders T:

En grej man kan komma ihåg är att de här företagen inte kommer att meddela dig som kund att nu kan du få 10ggr mer plats helt utan extra kostnad. Fråga mig inte varför.

Vi har företagets epost hos Levonline och hade också problem med utrymme när vi flyttade alla till IMAP. Vi hade möjligen 2 GB att samsas om. När jag tog kontakt med dom och påtalad att Binero har 50 ggr mer plats till ett lägre pris så bytte de upp oss till 10GB direkt. Så man måste tyvärr vara lite obekväm.

Telia med 1GB och samtidigt kalla det för företagsabbonrmang låter vansinnigt. Ring dom och fråga. Byt om de vill fortsätta leka 1900-tal.

Saxat från deras hemsida:
5 e-postlådor på 1 GB var ingår i ditt bredbandsabonnemang. Med Telia Webmail kan du läsa och skriva e-post från vilken internetanslutning som helst, vart du än befinner dig.

Ursprungligen av pmarriott:

Saxat från deras hemsida:
5 e-postlådor på 1 GB var ingår i ditt bredbandsabonnemang. Med Telia Webmail kan du läsa och skriva e-post från vilken internetanslutning som helst, vart du än befinner dig.

Vi gör en liten jämförelse.

Epostkonton
Telia: 25 alt 50
Binero: obegränsat

Utrymme
Telia: 1 GB per konto
Binero: 100 alt 200 GB

Pris
Telia: 1290 kr/år alt 3990 kr/år
Binero: 828 kr/år alt 1656 kr/år

Binero erbjuder även 1-klicks installation av Wordpress, Joomla, OS Commerce (webbshop)
Jämför webbhotell och priser på Binero

Var såg du det med 5 epostkonton? En pdf på sidan tycks säga 25/50.

Ursprungligen av Anders T:

Vi gör en liten jämförelse.

Epostkonton
Telia: 25 alt 50
Binero: obegränsat

Utrymme
Telia: 1 GB per konto
Binero: 100 alt 200 GB

Pris
Telia: 1290 kr/år alt 3990 kr/år
Binero: 828 kr/år alt 1656 kr/år

Binero erbjuder även 1-klicks installation av Wordpress, Joomla, OS Commerce (webbshop)
Jämför webbhotell och priser på Binero

Var såg du det med 5 epostkonton? En pdf på sidan tycks säga 25/50.

Telia Bredband Företag - Anslutningar - Fast bredband - Företag - Telia.se

iCloud är den tjänsten som Apple har och som uppfyller dina krav och önskemål. Om du sätter upp ett iCloud-konto på datorn, telefonen och i framtiden en iPad så synkas din kalender, dina bilder, dina kontakter och din iCloud-mail automagiskt mellan dessa enheterna. Med programmen Pages, Numbers och Keynote (Apples variant av Office) så kan du även skapa och redigera dokument sömlöst med iPhone, datorn och iPad via iCloud. När du ställer in iCloud på datorn så funkar den synken bäst mot Kontakter, Mail och Kalender som är inbyggt i OS X.
Musik och filmer synkas fortfarande via iTunes i datorn och det kan du ställa in till att ske via WiFi så att du inte behöver koppla in kabeln till datorn för att synka.

Hej. Det är väldigt enkelt, faktiskt

För synk av kontakter & kalender använder du dig av icloud, där synkas även anteckningar, iwork dokument (pages, numbers och keynote)

Enklast att samla bilderna och andra dokument som t.ex. pdf'er eller word/excel/powerpoint dokument laddar du ner en app som heter:
Dropbox, du får gratis lagring och registrering.
Den appen laddar du ner på både datorn och iphone, finns även till ipad, så synkroniseras bilderna automatiskt. (du måste trycka godkänn när appen startas första gången).

Så. Hoppas det löser dina problem, det är på det här viset de flesta Apple användarna synkar.

Skönt att vi alla skrev samtidigt, själv tycker jag att dropbox tar bättre hand om synk av bilder då bildström endast synkar de bilderna du tagit efter aktivering. Samt att videos inte verkar följa med? (haft problem med det)

Använd dropbox, jätte bra verktyg.

Dropbox är ett mycket bra alternativ för synk av filer och mappar. Finns begränsningar i storlek dock.

Stämmer att videor inte följer med i Photo Stream. Tycker också Dropbox är ett suveränt komplement till iCloud.

Själva lagringsbegränsningen tycker inte jag är en större brist, Bilder kan du enkelt exportera till datorns lagringsmedium/iphoto för att inte fylla dropbox's utrymme på bilder/filmer.

Synd att inte bildström tar med sig filmer, hade underlättat endel. Samt att jag inte kan starta en bildström från datorn.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-11 13:24

Först, vad används idag? Ska du fortsätta använda det?
MS outlook tyder på en exchange-lösning och det går att synka till alla apples enheter, men inte via icloud.

Icloud kräver ju att man byter mail och kalender.

Ursprungligen av Json_81:

Först, vad används idag? Ska du fortsätta använda det?
MS outlook tyder på en exchange-lösning och det går att synka till alla apples enheter, men inte via icloud.

Icloud kräver ju att man byter mail och kalender.

Just nu har jag outlook och skulle jag vilja veta om det blir samma funktioner i Icloud? Vad menar du att man byter melj? kan man inte behålla sina befintliga meljadresser?.
Följande har jag på min dator: Jag har uppkopling från comhem bredband. Alla inkommande e-post och mappar är under comhemkontot fast det är min e-postadress på Binero webbhotell som förvaltar comhem-adresserna (pop3). Jag har en gmail adress.
Hur ska man göra då för att behålla alla e-post adresser samt mappar samtidigt som man byter till Icloud? För min iphone har jag telia abonnemang.

Bevaka tråden