Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva ut större antal bilagor (pdf) från Outlook/Mail?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-10-10 13:16

Hejsan,

Får ett hyggligt stort antal mail varje vecka (fakturor) som jag lägger i särskild mapp för att sedan skriva ut dom när jag är på kontoret och har den trevliga pappersdagen....

I PC-världen var det inte superenkelt heller skall säga (högerklickade på var bilaga och valde skriv ut (utan att öppna PDF:en i sig).

Men nu i OSX (Outlook 2011) så måste jag dubbelklicka på bilagan och då öppnas den med Adobe Reader varpå jag trycker #p, enter, #q. Sedan vidare till nästa mail.

Är jag korkad? Finns det något enklare sätt? Exempelvis högerklicka(ctrl-klick) eller ännu bättre, nån applikation som typ heter skrivarkö som jag kan dra bilagorna till i rask takt och sedan "maler den på"?

Alla tips välkomnas

  • Medlem
  • 2012-10-10 14:13

Öppna alla fakturor samtidigt och skriv ut dem en och en, stäng varje dokument när det är utskrivet. Dt finns ingen anledning att stänga av Reader mellan varje.
Eller skapa en automator-app som skriver ut åt dig. Det räcker med ett enda kommando för att skapa ett program som skriver ut det du droppar på det, tex i dockan.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-10-10 15:12

Hur öppna alla samtidigt? Är ju separata mail

Ska testa Automator-grejjen, verkar klart vettigt, verkar dock som jag måste vara på rätt wifi för att kunna välja en skrivare, får testa den i praktiken i slutet av veckan.

Tack för svar

  • Medlem
  • 2012-10-10 15:23

Du kan öppna dem i Reader utan att stänga dem.
1. Öppna. (Reader aktiveras.)
2. Växla tillbaka till Outlook.
3. Öppna. (Reader aktiveras.)
4. Växla tillbaka till Outlook.
5. Öppna. (Reader aktiveras.)
6. Växla tillbaka till Outlook.
7. Öppna. (Reader aktiveras.)
8. Skriv ut aktiv pdf, stäng (cmd+W).
9. Skriv ut aktiv pdf, stäng (cmd+W).
10. Skriv ut aktiv pdf, stäng (cmd+W).
11. Skriv ut aktiv pdf, stäng (cmd+W).

Men det låter knöligt. Jag kan inte Outlook som många andra här, men det måste väl gå att sätta upp ett filter som sparar pdf i valfri mapp. Den kan du sedan skriva ut med nån form av automatik tex med Automator om du vill pyssla själv. Annars finns det säkert lösningar att ladda hem. Fungerar inget som du vill går det att anlita konsulter som är medlemmar här på forumet för att automatisera det precis enligt önskemål.
Just den här uppgiften tycks ändå vara så enkel att det borde gå att lösa det själv eller hitta nåt gratis "där ute".

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-10-10 15:26

Verkar nu som att jag kan dra bilagan direkt från Outlook till min Automator-App och verkar funka sånär som på att den inte hittar skrivaren då - inte så konstigt, den är 50mil härifrån.

Festligt! Kan man sen få outlook att autospara alla pdf-bilagor så är ju lyckan gjort

  • Medlem
  • 2012-10-10 15:27
Ursprungligen av psike:

Verkar nu som att jag kan dra bilagan direkt från Outlook till min Automator-App

Det var liksom det som var tanken.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-10-10 16:30

Sorry, felpost:">

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-10-10 16:40
Ursprungligen av andersn:

Sorry, felpost:">

Felcitering

Du kan göra en regel i Outlook som autosparar alla bilagor. Du kan även köra ett AppleScript som skriver ut dem.

För kännedom så är det också så att om du skickar iväg en utskrift, men skrivaren inte är online så hamnar utskriften i utskriftskön där den ligger och vilar tills skrivaren blir tillgänglig igen, och då skrivs alla de köade utskrifterna ut.

Vill du verkligen snofsa till det kan du kanske lägga till en internetskrivare, dvs. så att du faktiskt skriver ut till din hemmaskrivare även när du är någon annanstans

HOW TO USE MAC OS X 10.4: SETTING UP A PRINTER

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vill du verkligen snofsa till det kan du kanske lägga till en internetskrivare, dvs. så att du faktiskt skriver ut till din hemmaskrivare även när du är någon annanstans

HOW TO USE MAC OS X 10.4: SETTING UP A PRINTER

Fast det där kräver väl lite trixande på hemmaplan. För det första lär man väl behöva en fast IP-adress på sin internetlina och sen kräver det ju en del trixande i routern.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-11 11:03

Du kan lägga skrivaren på Skrivbordet och bara dra den fil du vill skriva ut och släppa den på skrivaren.

Visst, så är det, men det är en fin lösning för den som har det behovet

Ja, fint är det. Guiden får det att se enkelt ut - skriv in skrivarens IP-adress. Ja, just det, hmm....

Funkar de där skrivarinställningarna med dynamisk IP? Det vore i så fall ett sätt att använda skrivare på distans även om man saknar fast IP.

Men man ska ev undvika det där om man har katt hemma...

Det kan vara ett domännamn vilket förstås förutsätter att du har en tjänst typ dyndns

1
Bevaka tråden