Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Undersökning om Apple användare

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
Jag håller på med en skoluppsats angående Apple's popularitet och dess användare. Vi undersöker om huruvida nya och gamla Apple användare gör research innan de köper en produkt. Jag skulle uppskatta om ni skulle kunna bidra genom att fylla i följande enkät. Alla svar är anonyma och kommer att användas i veteskapligt syfte.
Tack för hjälpen!

Apple Questionnaire Survey

Kan du berätta lite mer om undersökningens syfte, vilket ämne undersökningen syftar till (marknadsföring?) och lite mer om er som utför undersökningen?

sådana här dyker upp hos oss ganska ofta och vi får i 9 fall av 10 inte någon som helst feedback på vad undersökningen kom fram till, så åtminstone jag är ganska skeptisk till dylika undersökningar.

Vi är två studenter vid Stockholms Universitet som läser en kurs om vetenskapligt skrivande och metoder. Enligt en undersökning gjord av UBS (http://onlygizmos.com/apple-iphone-has-the-highest-brand-loyalty-ubs-survey/2011/09/) har Apple högst lojalitet bland användare, så vi tyckte att det skulle vara ett intressant ämne att undersöka om dem overväger andra alternativ som nu finns på marknaden. Jag postar gärna resultat när vi är klara med undersökningen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 22:29

Ja, kära Julita, att prata om "vetenskapligt syfte" och samtidigt inte berätta om vilken skola det handlar om, om vilket ämne, om vilket syfte och hur feedback kommer att se ut, det passar liksom inte ihop. Upp till bevis!

Gjort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-29 17:01

Jag har nu svarat på enkäten. Jag upplevde den som fokuserad på hårdvaran, men en viktig anledning till att många använder Mac är givetvis Mac OS! Personligen har jag haft åtminstone en dålig erfarenhet för mycket av Windows och det ska mycket till för att jag skulle överväga att byta till Windows. Lojaliteten till Apple är baserad just på tidigare erfarenheter av kvalité, egenskaper och prisvärdhet. Apple är sällan billigast, men kan likväl vara mest prisvärt.

Om jag inte misstar mig så ligger Apple högst år efter år vad gäller nöjda kunder. Det är förstås det som är grunden för lojaliteten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-29 19:14

Done. Var inte så farligt, kom igen nu killar/tjejer hjälp till och svara på denna lilla undersökning. Vi var själva studenter en gång i tiden.

Senast redigerat 2012-09-30 00:23
  • Medlem
  • 2012-09-29 19:18

Gjort.

Fråga 8 borde ha fler alternativ.

Vad ska man välja om man har Mac Pro eller Mac Mini?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-29 20:08

Jag hoppas att ni tänker på att UBS undersökningen gällde telefoner och ni tar upp alla produkter (hårdvara och mjukvara) som Apple tillverkar.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-09-29 21:03

Jag vägrar svara eftersom historiken säger att vi som bidrar sällan eller aldrig får ta del av resultatet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-29 21:31

gjort. När får vi se resultaten?

Frågorna kändes styrda, så några undersökningskommentarer som gäller frågornas gilitighet:

Några exempel:

- Social status och popularity- hur särskiljer ni dessa?

Fråga 8. Which Apple products do you own?

Borde inkludera antal, och alla kategorier.

9. Would you consider replacing your product for a different brand if it was cheaper, had better quality and technological features?

Ärligt talat, en så bred fråga? Vilken produkt gäller detta om man äger flera?

6. What did you consider when you did your research?
och

10. How important do you find these features in an IT product? (1=unimportant, 5=very important)

Hur kommer sig att dessa rvå 6 och 10 inte har samma svarsalternativ? Vad är en IT produkt ?

Nåja, nu lite lördagsvin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-29 22:56

Har ni övervägt Kellers modell ang. Customer Based Brand Equity i working papret 2001 eller senare ? Bra text om lojalitet och varumärkesrelationer.

Jag begriper inte varför TS får ett så trist och misstänksamt bemötande från flera fullvuxna medlemmar. Akademikerförakt anno 2012? Det rör sig ju inte om en kommersiell varumärkesundersökning eller liknande som inte behöver redogöra för resultaten till någon annan än sin uppdragsgivare med mer eller mindre dold agenda.

Det handlar om en studentuppsats och under förutsättning att den blir färdig och godkänd (vilket vi kan hjälpa till med genom att delta) kan vem som helst ta del av resultatet (exempel).

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2012-09-30 12:23

Postat och klart.

8 inlägg raderade. Om man får sitt inlägg raderat så är det inte en bra idé att varken kommentera det i tråden eller skriva ett nytt inlägg med liknande innehåll. Det gör att radering sker på nytt och att varning kan utdelas.

Tillbaka till ämnet nu,

Tack!

/ Mod

Senast redigerat 2012-09-30 23:46

Ställer fråga än en gång och skall tänka på mitt språk.

JAg ifrågasättr undersökningens trovärdighet.

varför?
Jo.
En del människor som kramar ett annat telefonoperativsystem beskyller de som använder Apples system (iOS)
för att vara alldeles för lite kritiska.
Att det inte spelar någon roll hur sakerna eller operativet fungerar alls, att vi bara okritiskt, utan eftertanke
alls bara springer och handlar så fort Tim Cook presenterar något nytt.

Jag anser att den här undersökningen enbart är till för att bevisa den tesen.

Har jag rätt? Kanske, kanske inte. Men det är den känslan jag får.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 10:18

Jag tror att undersökningen endast är till för att dessa två studerande ska få ett underlag att skriva en PM som ska ge dem godkänt på kursen. En del av metoden är troligen att de ska läsa in sig på relevant forskning och utifrån det formulera en fråga som de ska undersöka och därefter framställa det i skrift.

Jag tycker att de ska bli intressant att se hur de ska hantera urval och att de blandar hårdvara och mjukvara men mest av allt hoppas jag att de lär sig att det heter Stockholms universitet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-01 13:01

Visst vi kan ha synpunkter på frågornas utformning och syfte men i den här undersökningen är det nog som Katinka säger "två studerande ska få ett underlag att skriva en PM som ska ge dem godkänt på kursen. En del av metoden är troligen att de ska läsa in sig på relevant forskning och utifrån det formulera en fråga som de ska undersöka och därefter framställa det i skrift".

Jag erkänner att jag inte utvärderar andra datamärkes-alternativ när jag köper en ny eller begagnad dator Jag betalar gärna extra för en virusfri miljö och betalar gärna extra för design och kvalitetskänsla, den ekonomiska livslängden på en mac, det fantastiska andrahandsvärdet: sammanfattningsvis användningsglädjen som en Mac ger mig och gjort under många år, tack vare den grundläggande mjukvaran .

Ingen hemlighet med det måste ju vara fler än jag som tänker så när det kommer till inköpet av en Mac, så knappast någon nyhet som behöver bevisas i någon tes.

Senast redigerat 2012-10-01 13:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 13:07

Fast det gällde ju Apple produkter och jag jämförde Aperture och Lightroom.
Köper ni alltid Apples kablar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-01 13:13
Ursprungligen av Katinka:

Fast det gällde ju Apple produkter och jag jämförde Aperture och Lightroom.
Köper ni alltid Apples kablar?

Sant att undersökningen gällde Apples produkter, men datorer tillsammans med telefoner och läsplattor står för en stor del av försäljningen, kablar vet jag inte hur stor fsg andel dom har.

Kablar köper jag inte så ofta längre som förr i tiden man vill ju gärna vara kabellös så långt det går ;), men visst man blir väl påtvingad en och annan adapter från Apples sida vare sig man vill eller inte, då vet jag inte om man har så många att välja på förutom Apples egna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 13:54

Ifylld. Dock kändes det som många val saknades.

Jag tycker att produkter man ägde saknade några val. MacPro.
Kompatibilitet - kompatibilitet med vad? Med tidigare dokument, då blir ju svaret per automatik en 5:a. Att välja en ny dator som inte är kompatibel med de data man redan har är ju puckat.....

/m

Check & done

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 13:10

Nu har jag fyllt i. Och jag tycker att enkäten var rätt dåligt utformad. Om det rör sig om högskola eller universitet tycker jag fortfarande trådskaparen skall stava rätt för att förtjäna trovärdighet.

Nu blir jag säkert raderad igen, men sånt är livet.

Här kommer resultatet från enkätundersökningen! Tack för all er kritik och ett stort tack till alla som deltog!
https://docs.google.com/document/pub?id=1JQsVv76VBT32NF4jAPg05PL3FZy-8kJHueZqPv5Z6UA

Ursprungligen av Julita Barkauskaite:

Här kommer resultatet från enkätundersökningen! Tack för all er kritik och ett stort tack till alla som deltog!...

Om ni betraktar undersökningen som avslutad, så borde ni kanske stänga formuläret...

Eller är det meningen att ni ska fortsätta samla data, och göra en ny sammanställning senare?

Hm under "Future purchases" finns "Media Player" och "TV" med men inte "iPod som var det jag valde. Iofs kanske bara en rubrikmiss men ändå. Sedan kan jag ju minnas fel men fanns det verkligen ett "Neutralt" valalternativ på värderingsfrågorna?

Roligt att resultaten dök upp här. Kudos till er, Julita!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-11 09:29
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Sedan kan jag ju minnas fel men fanns det verkligen ett "Neutralt" valalternativ på värderingsfrågorna?

Det stod ”(1=unimportant, 5=very important)”, men senare lade de till rubriker på alternativen därimellan.

Bevaka tråden